Senaste nytt

Oceanien å lite Singapore -16/17

Peter65

Medlem
Sista arbetsdagen för 2016 är gjord så nu är det dags igen, imorgon beger vi oss till Landvetter och checkar in för att ta oss till södra halvklotet där det både är ljusare och varmare än vad det är här ljust nu.

Väskorna är nästan färdigpackade, kylskåpet urplockat, nyckel för blomstervattning lämnad istort sett bara middag ikväll och relaxa till dess att taxin kommer imorgon.

Första delresan är BA till London och därifrån fortfarande med BA till Sydney via Singapore och därefter till Auckland med Qantas.

Egentligen skulle vi åka det sena flyget till London men eftersom BA har ställt in det under en del av december blev vi ombokade till lunchflyget. Spelar egentligen ingen roll, vi fick en extra kväll inne i London istället för att bo vid Heathrow.

Reserapporter kommer allt eftersom, nästa är nog när vi är i London imorgon.

Bara så ni vet, denna reserapport är skriven på en padda, å jag är inte riktig kompis med auto-korrigering, blir fel ord ibland....
 

Peter65

Medlem
Göteborg - London Heathrow
BA791 A320- (G-EUUT)
11.40 - 13.00
04A+04C

En alldeles normal Club Europe flygning till London, planet helt fullt i båda kabinerna. Brunch/Lunch eller vad det nu heter intogs ovan Jylland tillsammans med Champagne Castelnau. Bubblet helt ok, maten är vad den är. 2 CC dedikerade till 5 första raderna och dessa gjorde ett fantastisk i jobb. Behövde inte fråga om en ny flaska, de kom ut med en korg med diverse flaskor och erbjöd oss :)
image.jpeg


image.jpeg

Gillar denna flygningen skarpt, bra jobbat.

Ska oxå säga att BAEC's agenter i Bremen (tror jag det är) är väldigt proaktivt och hjälpsamma. Har vid ett antal tillfällen ringt till dem, valt "svenska", för att eventuellt/kanske kunna uppgradera till First på de 4 longhaul-flygningarna. De har inte funnits platser utan de har bett mig att ringa som igår, onsdag, kan bli fler släppta platser fick jag tidigare till svar.

Bad tidigare att få vår brytpunkt förlängd med 1 vecka för att kunna bibehålla silverkortet, skulle saknas 50 tiers, om vi inte får med de 2 sista leggen hem.
Agenten la en "request" och 3-4 dagar efter plingade det till i mailen att vi hade fått Guldkort till 2018 och förlängd brytpunkt :)
Tackar för det och vi kommer ju även in i Galleries First

Igår EM ringde jag tillbaka till BAEC och frågade om uppgradering, fick då svaret att de 2 sista flygningarna är helt utsålda så där kommer det nog inte att fixa sig.
Däremot fanns det 1 awardplats kvar på legget till Singapore och Sydney.
Eftersom vi nu har guldstatus kan de lägga en request att öppna en ny plats tidigast 48 timmar innan "vårt" flyg. Agenten som jag pratade bad mig att ringa tillbaka idag så skulle requesten skickas in, och hon skulle även jobba idag.
Igår kväll kom det ett par mail från "check my trip" om dessa både flighterna, dock inget ändrat. Förmodligen var en request ändå skickad under gårdagen.
I bilen till Landvetter ringde mobilen med +49 nummer och det var agenten som ringde tillbaka och beklagade att det tyvärr inte går att öppna en ny plats på första flyget då det i stort sett är slutsålt. Hon kommer också att hålla koll på flighten till Sydney och meddelar hur det går.
Sådan här service gillar jag väldigt mycket, de gör verkligen vad den kan för ha nöjda kunder :)

Over and out till vi kommer till terminal 5 imorgon.
 

Peter65

Medlem
Så var dessa 30 kalla timmar i London gjorda, Heathrow Express ut till terminal 5.
Blev Camden, Harrod's, Covent Garden, SoHo mm. Lite för mycket folk för min smak, men det är ju julrush nu. Med en pilsner innanför västen så funkar det ;)

Trodde faktiskt att det skulle vara hur mycket folk som helst på väg ut till LHR med tanke på hur det såg ut på Paddington Station, men så var det inte, väldigt lugnt både i incheckning och efter säkerhetskontroll.

Efter ompackning av handbagage och diverse tekniska prylar, aka dator, paddor etc, gick vi till First Class incheckningen. Blev direktframledda till en disk, efter vi fick lite julgodis, till en väldigt trevlig och serviceminded agent. Dock fick hon lite problem med incheckningen. Vi har 3 kommande leg, SIN, SYD och till slut AKL, boardingkorten till den 1a och den sista kom ut.... Lite som "computer say no". Hon sa flera gånger "jag ser era flighter, men får inte ut SIN-SYD". Efter 4de försöket kom den ut, papperslöst samhälle, nä tror inte det :confused:

5 pers före i security och dax att be bege sig till Galleries First där vi just nu sitter och har testat både Champagnebaren, hamburgaren och glassen.
image.jpeg


Var bara tvungen att testa Hamburgaren eftersom jag har läst mycket gott om den, å det var den. Rött vin till smakar inte helt fel :D
image.jpeg


image.jpeg


I menyn sågar det "British Aberdeen Angus beef, pretzel roll, "Flippin Amazing Burger Sause", baby gem lettuce and dill pickled accompanied by twised chips"
image.jpeg


Än så länge har det inte "plingat" till för uppgradering, hoppades på att det skulle ha hänt i incheckningen, men nope. Får u se vad som händer i gaten både här och i Singapore. Tror förvisso inte det sker, men hoppet är det sista som överger :)

Nu sitta här en stund och sippa på bubblet för att bege sig till boarding.

Passar också på att önska er alla en riktigt God Jul!
image.jpeg
 

Peter65

Medlem
London Heathrow - Singapore
BA011 A380 (G-XLEL)
19.05 - 15.55+1
53A+53B

Ja det blev en skapligt ny A380, levererad i juni -16.
Blev inget "pling" vid gaten heller. Nåväl BA 's Club World är inte jättefel heller, biljetterna är ju cashade så vi vet ju iaf vad vi får, men som sagt First gratis eller med Avios på en långflygning, typ 13 timmar, gör ju inte ont :)

Sitter i 53A, övervåning, 1sta kabinen sista platsen (sedan galley och 2ra kabinen CW) blev också en vänster sväng ;) Väldigt bra att sitta vid fönstret, ingen att gå över och dessutom 3 fack mellan stolen och fönstret.
image.jpeg


image.jpeg


Trots varningen för Barbara (stormen) och förseningar lämnar vi gaten 5 min sent och det blev ingen väntan förrän motorerna gick upp i varv, airborne 19.35. Här kändes det dock att stormen är på väg eller på plats, stökig start.
Återigen blir man förvånad över hur tyst det är i 380an.

Predrink blev Champagne med en topp-upp.

Menyn för middagen är:
STARTERS:
^ Scottish smoked salmon with pickled cucumber, radish and dill cream cheese
^ Wild mushroom, quail egg and artichoke salad with truffle cream and black olive boscotti
^ As an alternative to butter, olive oil is availble upon request.

SALAD
^ Fresh seasonal salad served with vinaigrette

MAIN
^ Seared fillet of beef with terragon and mushroom sause, sweet potato royale and broccoli florets
^ Stir-fried chicken with red peppers, pak choi, fried garlic and steamed rice
^ Fusilli pasta with a creamy plum tomato and pesto sause, char-grilled yellow peppers and slow-roasted cherry tomatoes
^ Chilled main course salad of seared Ras El Hanout prawns, carrots and coutgette sallad, lemon couscous and Espelette dressing

DESSERT
^ Salted caramel slice with burnt honeycomb cream
^ Sommerset Cambert and Dorset Coastel Cheddar served with spiced mulled apple jelly and biscuits
^ A selection of whole fresh fruit
^ Tea, coffee and chocolates

Som en julbonus kom en 4de main
^ On todays flight we are pleased to offer you Traditional Christmas Fayre.

Mitt val blev;
Laxen, Jul-specialaren och ost.

Den rökta laxen var väldigt god


Fick in huvudrätten, vilket var kalkon fylld med nötter (tror jag, såg iaf ut så)....... som lite lätt allergisk mot nötter kändes det inte riktigt ok att äta den maten. Det såg god ut :p

Frågade vår flygvärd om det var nötter, ja det är svarade han. Han undrade om jag var allergisk, bara med en nick försvann kalkonen och in kom biffen och var stekt kanske lite för länge för min smak, men var inte skosule-torr. Hela rätten var absolut helt ok.


Kom igenom en film och bestämde mig för att försöka sova bara en liten stund. Detta för att försöka sova lite mer på nästa flygning som enligt lokal tid också är en nattflygning, men min kropp säger ju att det är en sen eftermiddag. Hursomhelst det blev inte en kort "nap", blev nästan 7 timmar.....

Jag gillar CW-stolarna, lätt att få till en skön relax-ställning och jag sover gott i dem, nackdelen kan vara att det är lite för lite avlastningsutrymme för vattenflaska, glasögon etc. Men som tidigare sagt övervåningen på A380n och plats mot fönstret ger betydligt större yta att lägga ifrån sig saker.


Frukostmeny är:
STARTERS
^ Chilled fruit juice
^ An energising smoothie of buttermilk, fruit and osts
^ Fresh fruit
^ Roasted fruit and nut granola with compote and vanilla yoghurt

BAKERY
^ A selection of warm breads and breakfast pastries
^ Marmelad is availble upon request

MAIN
^ Tradinional English breakfast of Suffolk sweet-cured back bacon, free-range Cumberland pork sausage, tomato, scrambeld egg and hash-brown poataoes
^ Beef congee
^ Continental breakfast featuring Wiltshire ham, Milano salami, sliced speck, Gruyere and Cornish Yang cheese
^ Hot-smoked salmon, asparagus and scrambeld egg muffin with Hollandaise sause

Är ingen frukostmänniska så jag kan inte uttala mig om det, räcker för min del med kaffe och yoghurt. Stolsgrannen tog in laxen, vilken tydligen inte var riktigt så god som det lät.
image.jpeg


Hela flygningen har varit bra, lite turbulent vid start och någonstans mitt i. Crew'n, i alla fall vår, var mycket samspelta, pratsamma och gjorde ett bra jobb. Dock fick vi ingen uppmärksamhet att vi har Guld-status.

Nu blir det lite lounge-hoppning på Changi inför nästa leg.

Jättesegt att lägga in bilder, ett par saknas får ta det på nästa ställe
 

Peter65

Medlem
Singapore - Sydney
BA015 A777-300ER (G-STBJ)
20.05 - 06.45+1
13A+13B

Nu på planet igen, denna kabinen känns trängre än övervåningen på A380'n, där var det 2+3+2, här på 777an 2+4+2, men det blir bra i alla fall :)
image.jpeg


Inget "pling" här heller, man som någon annan har skrivit; "köp den klassen du vill åka och förutsätt inte uppgradering". Vi får ju det vi vill ha, men man kan alltid önska, det är ju gratis :cool:

Matserviser på denna flight, som kommer att gå i motvind och blir således lite längre, är:

Menyn för middagen är:
STARTERS:
^ Carpaccio of portobello mushroom with grilled artichokes, Pecorino cheese and vinaigrette
^ Feta cheese with roasted beetroot and olive tapenade
^ As an alternative to butter, olive oil is availble upon request.

SALAD
^ Fresh seasonal salad served with vinaigrette

MAIN
^ Grilled grass-fed Australian beef tenderloin with Choron sause, roasted new potatoes, asparagus and parsnips
^ Oven-baked cod fillet with Thai red curry sause and steamed rice
^ Spinach and ricotta ravioli with tomato relish and cherry tomatoes
^ Chilled main course salad of king prawns with green soda noodles and lemongrass dressing

DESSERT
^ Eton mess cake with fresh strawberry
^ Roquefort and Brie cheese served with crackers
^ A selection of whole fresh fruit
^ Tea, coffee and chocolates

Hade tänkt att äta biffen, men Vid matbeställning sa de att biffen :( har tyvärr utgått men ersatts med kalkonen, alltså samma som på förra flygningen, och den kan jag ju inte äta.

Som förrätt blev det Fetaost med rödbetor, riktigt, riktigt gott, får nog göra samma sak hemma någongång.
image.jpeg


Som main torsk, vilken också var väldigt gott, ingen torr fisk här inte;) tillsammans med ett NZ-vin
image.jpeg


Sätesgrannet tog ravioli, var god men lite torr
image.jpeg


Och efterrätt ost och portvin, det går alltid ner.
image.jpeg


Tycker att middagsservicen tog lite för lång tid, allt tog knappt 3 timmar efter start. Om det inse hade varit frukost hade det varit ok, men nu nja.

Efter maten kommer en CC och frågar vad vi tyckte om maten, framför allt huvudrätten, visade sig att hon inte själv kunde bestämma vad hon ville äta. Nu efter frukost kom hon tillbaka och tackade att vi rekommenderade torsken ;)

Frukost:
STARTERS
^ Chilled fruit juice
^ An energising fruit smoothie
^ Fresh fruit
^ Bircher muesli with strawberry

BAKERY
^ A selection of warm breads and breakfast pastries

MAIN
^ Scrambled egg, bacon, tomato chutney and Emmental on homemade ciabatta

Trodde själv inte jag skulle kunna sova jättemycket på denna flight, min kropp tror ju att det är en nattflygning utan mer sen eftermiddags-flight, men sov i nästan 4 timmar vilket innebar att det blev en snabb frukost. Glömde ta kort, sorry. Men den varma mackan var väldigt god.

Även här levererar BA väldigt bra, även om middagsservicen tog lite för lång tid, crew'n hade smyckat gallye'n med girlanger osv, hade tomteluvor etc på sig, kändes väldigt hemtrevligt

Nu under inflygning över ett soldränkt Austarlien, denna gång blir det bara transit, kommer tillbaka om någon vecka.
image.jpeg
 
Toppen