Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sullon

Medlem
Om det ändå ska vara så här så kan väl SAS iaf sälja munskydd till passagerare som inte vill ta med egna? Hur kul är det att avbryta en resa för att man missat någon detalj i regeltillämpningarna.
 

Flyer722

Medlem
Om det ändå ska vara så här så kan väl SAS iaf sälja munskydd till passagerare som inte vill ta med egna? Hur kul är det att avbryta en resa för att man missat någon detalj i regeltillämpningarna.
Troligtvis kommer apoteket på flygplatsen att sälja dessa, alternativt taxfree shoppen.
 

mha321

Medlem
Det är obligatoriskt, men inget händer om man inte har ett. Förutom när man inte får gå ombord. Kanske. Ibland. Beroende på, något, eventuellt.

Egentillverkat är inte godkänt - men det framgår inte vad de faktiska kraven är. Förutom att det inte räcker med halsduk.

Så typiskt för en sas policy. Ingen vet, varken personal eller passagerare, vad som gäller. Och man ser till att absolut inte göra samma som resten av flygmarknaden gör.

Jag undrar hur man definierar egentillverkat. Om jag köper ett av grannen, är det egentillverkat? Det är ju inte jag som tillverkat det, men det är onekligen en person. Det kanske måste vara tillverkat i en maskin - men hur vet de det?

Fram till augusti till att börja med. Det lär knappast vara utrett vad det betyder förrän det är dags att förlänga (eller ta bort, men jag gissar på förlängning)
 

Olle K

Medlem
AirBaltic skrev i sitt nyhetsbrev jag fick idag: "Your health and well-being is airBaltic’s top priority. We are introducing several new initiatives to make your travel safe and healthy such as complete aircraft disinfection after each return flight, complimentary facial masks and sanitizing wipes to passengers and many other." De ger då alltså gratis ansiktsmask till resenärerna.
 

igelkotten

Medlem
Det är obligatoriskt, men inget händer om man inte har ett. Förutom när man inte får gå ombord. Kanske. Ibland. Beroende på, något, eventuellt.

Egentillverkat är inte godkänt - men det framgår inte vad de faktiska kraven är. Förutom att det inte räcker med halsduk.

Så typiskt för en sas policy. Ingen vet, varken personal eller passagerare, vad som gäller. Och man ser till att absolut inte göra samma som resten av flygmarknaden gör.

Jag undrar hur man definierar egentillverkat. Om jag köper ett av grannen, är det egentillverkat? Det är ju inte jag som tillverkat det, men det är onekligen en person. Det kanske måste vara tillverkat i en maskin - men hur vet de det?

Fram till augusti till att börja med. Det lär knappast vara utrett vad det betyder förrän det är dags att förlänga (eller ta bort, men jag gissar på förlängning)

Helt ofattbart att det kan vara så otydligt. Det är ju som vanligt att bolaget kommunicerar utan att ha tänkt till ens en enda gång. Jag störde mig redan innan på hur inkompetent kommunikationsavdelning SAS hade innan Corona. Jag köper hellre biljett med ett bolag där jag vet vad som gäller, än med ett bolag där jag riskerar att bli nekad ombordstigning (!).
 

HCas

Medlem
Seriös fråga (som jag förstår kanske inte har något svar på de här stadiet): vad gäller om man har skägg och vanliga masker inte funkar? Är det också skäl för nekad ombordstigning?
 

Lukas2

Medlem
Seriös fråga (som jag förstår kanske inte har något svar på de här stadiet): vad gäller om man har skägg och vanliga masker inte funkar? Är det också skäl för nekad ombordstigning?
En gissning från min sida är att, sätt på dig ett munskydd så det täcker näsa och mun (krav) ,så gott det går. Sen att det glipar lite här och var för man har skägg, det spelar inte så stor roll i sammanhanget, dvs. personalen kommer inte bry sig om det och du kan glatt kliva ombord. För jag tror inte gatepersonalen kommer kolla, ifall man råkar sätta det upp och ner, eller bak och fram eller in och ut, heller.
 

igelkotten

Medlem
Seriös fråga (som jag förstår kanske inte har något svar på de här stadiet): vad gäller om man har skägg och vanliga masker inte funkar? Är det också skäl för nekad ombordstigning?

Ett vanlig munskydd borde fungera även med skägg (dvs täcker näsa och mun) - vilket är vad SAS kräver. Inom vården där det krävs mer skydd har jag sett att folk behövt/ombetts raka sig helt enkelt men flygbolagen ställer ju inte några särskilt höga krav på skyddet i jämförelse med vården.
 

Johan L

Medlem
Av CE-märkta engångs- eller tygmasker kan jag bara rekommendera engångs. De är så mycket lättare att andas igenom. Vet av egen erfarenhet från Belgien där vi måste ha dem i vissa situationer. En annan fråga är effektiviteten men det måste vi lämna därhän just nu. Men SAS borde vara tydligare minst sagt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen