Senaste nytt

Lounge-hacks: vad bör man veta?

Thornado

Medlem
...antar att du inte är så förtjust i bubbel då. Vad dricker doktorn när hen är ute och flyger? Rigni? Rotwein? Ramlösa?

Som alla civiliserade doktorer så dricker han såklart te. :)

Jo, det är som natt och dag, går inte att jämföra alls tyvärr. Inte för min del. Kanske ska styra upp en BC.provning. Champagne vs Sekt... :)

Jag har ofta fascinerats över det där och förstår inte riktigt varför det inte går att göra ett (minst) lika bra bubblande vin någon annanstans än i regionen Champagne. Teknik och kunskap borde ju kunna exporteras och appliceras på andra ställen, och jag har svårt att tänka mig att det inte går att odla druvor med liknande egenskaper i närliggande regioner eller är klimat och andra naturegenskaper där extra bra?

(Då jag inte dricker champagne själv så har jag absolut ingen koll och ifrågasätter inte att vinkännare kan känna skillnad, utan funderar bara hur det kan komma sig att det anses vara en så uppenbar kvalitetsskillnad mellan regionerna. Detta är dock en diskussion som nog blir alltför mycket OT att fortsätta i den här tråden.)
 

Carlos

Medlem
Jag är övertygad om att merparten inte skulle kunna skilja de två åt, förutsatt att man inte väljer usel sekt och bra champagne. Säger inte att ingen kan det, men det är inte trivialt tycker jag.

En vanlig sak som folk tänker i ämnet är att allt bubbel vill smaka som champagne (sekt, cremant, prosecco, cava osv) och att det typ bara är någon ursprungsmärkning som hindrar en sekt eller prosecco från att egentligen vara identisk en riktig champagne. Nja, så är det inte. Varje produkt har medvetet sina specifika egenskaper när det kommer till råvaror, tillverkningsprocess, och något som är lika viktigt nämligen sin identitet och sin egna profil. Därför så VILL tex sekt smaka annorlunda från prosecco och champagne. Så det handlar om lite mer än prislappen och nån uppfattad "finhet." Men såklart, som allting, frågar du nån som inte bryr sig, nä då bryr de sig inte oftast...

PS: Kom ihåg att vi talar om ett gäng rätt stolta Europeiska länder här, klart de inte bara vill vara nån billigare efterapning av några fisförnäma fransoser
 
Last edited:

flum

Medlem
Sekt, prosecco och cava kan nog vara svåra att skilja åt men en hygglig champagne plockar man direkt. På samma sätt är det lätt att plocka en hygglig röd Bourgogne från Pinot noir-viner från resten av världen. Det är väl en kombination av jordmån och mikroklimat som gör dessa viner omöjliga att "kopiera".

Finns ju övriga franska stoltheter där andra delar av världen lyckats likvärdigt, typexemplet är ju Bordeaux.
 

Carlos

Medlem
Sekt, prosecco och cava kan nog vara svåra att skilja åt men en hygglig champagne plockar man direkt. På samma sätt är det lätt att plocka en hygglig röd Bourgogne från Pinot noir-viner från resten av världen. Det är väl en kombination av jordmån och mikroklimat som gör dessa viner omöjliga att "kopiera".

Finns ju övriga franska stoltheter där andra delar av världen lyckats likvärdigt, typexemplet är ju Bordeaux.

Hajjar vad du menar, men prosecco är nog rätt enkel att pricka pga mer socker, mindre jästsmak och jäst på stålfat istället för i flaskan. Men det kanske är för det är den jag tycker minst om. Då tar jag hellre en bärs lol
 
Last edited:

agehall

Medlem
Hajjar vad du menar, men prosecco är nog rätt enkel att pricka pga mer socker, mindre jästsmak och jäst på stålfat istället för i flaskan. Men det kanske är för det är den jag tycker minst om. Då tar jag hellre en bärs lol
Jo, men du verkar ju även ha koll på det hela och då är det givetvis enkelt. Precis som att du nog skulle ha svårt att tala om vad som skiljer i tryckprocessen mellan USA Today och New York Times, vilket jag tycker är rätt enkelt...
 

Carlos

Medlem
Jo, men du verkar ju även ha koll på det hela och då är det givetvis enkelt. Precis som att du nog skulle ha svårt att tala om vad som skiljer i tryckprocessen mellan USA Today och New York Times, vilket jag tycker är rätt enkelt...

Absolut! Har noll komma noll noll koll på det, och massa andra saker som är mycket viktigare än bubbligt vin. Och då har jag ändå arbetat med både USA Today and NYT.

Om jag förstår din poäng rätt så är den typ att "de flesta kan ändå inte känna nån skillnad mellan A och B, så då spelar det ingen roll, för de flesta..." Jo visst så är det ju @agehall , men vad gör vi här då? Let's be honest, men det här är väl knappast forumet där vi diskuterar livets absolut viktigaste frågor...? ;)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Missförstå mig rätt - klart vi ska jämföra, jag tror bara att många nog skulle bli förvånade över sitt resultat. Jag blev själv riktigt förvånad när jag testade. Men jag ser det som så att man ska dricka det man tycker om, oavsett hur fint det anses vara - råkar man tycka om något billigt sparar man ju rejält med pengar på det!
 

Carlos

Medlem
Missförstå mig rätt - klart vi ska jämföra, jag tror bara att många nog skulle bli förvånade över sitt resultat. Jag blev själv riktigt förvånad när jag testade. Men jag ser det som så att man ska dricka det man tycker om, oavsett hur fint det anses vara - råkar man tycka om något billigt sparar man ju rejält med pengar på det!

Amen på det!

Churchill sa alltid, "den bästa champagnen är den som är kall, torr och gratis."

Han sa även: “Remember gentlemen, it’s not just France we’are fighting for, it’s Champagne!”

haha, kan inte vänta tills nya säsongen av The Crown kommer.
 

AndersSt

Medlem
man ska dricka det man tycker om

Absolut är det så, håller helt med!
Jag dricker gärna prosecco men kan även känna en lite lyxig känsla av att dricka champagne emellanåt, helst gratis då...

OT: Minns 90-talet när det satt många unga herrar i baren och beställde in dyra single-malts som de "tvingade" i sig, fast många av dem säkert hade föredragit en stor stark istället.
 
Toppen