Senaste nytt

Köpenhamn - Johannesburg

ktr

Ny medlem
Hej! Ska iväg till Johannesburg och hade behövt lite hjälp!
  • Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  • Var är din destination? Johannesburg
  • När vill/behöver du resa ut? 31-okt – 2-nov
  • När vill/behöver du komma hem? 14-17-nov
  • Hur länge vill du vara borta? 14 dagar +- 2 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  • I vilken kabinklass? Economy eller Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  • Vad är din budget? (per person) 5-6000SEK för Economy 10-11000SEK för Business
  • Vad är det viktigaste för dig?
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Bonusfråga 1: Kommer att resa denna rutten några gånger per år, har rest en gång med KLM (uppgraderad till Business på ditvägen gick ej på hemvägen med AF), och en gång med Qatar (Economy). Rent spontant känns det som att det är lämpligast att välja ett flygbolag och åka med dem varje gång. Något jag hade uppskattat hade varit möjligheten att uppgradera till Business Class, vet att det går på KLM och SAS men Qatar har fastpris på sina uppgraderingar som jag förstått det (och de är relativt dyra – för mig). Frågan kanske inte passar här, men hittade ingen lämplig forumdel.

Bonusfråga 2: Vill så klart börja samla poäng för att använda till flygbiljetter och uppgraderingar, är något bolag då särskilt lämpligt?
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jag skulle också funderat på British Airways, när du fått ihop en bunt poäng (avioser), så lär det gå att uppgradera. Jag är inte själv så förtjust i British Airways lojalitetsprogram men det har vissa fördelar när man kommer upp i nivå. Du får åka A380 om det är något du föredrar och det är ganska enkelt med byte på den annars koasartade flygplatsen LHR, du behöver inte byta terminal.

Det finns flera på forumet som är duktiga på BA lojalitetsprogram så jag hoppas du får mer kommentarer på detta.

Skulle jag själv börja från noll och inte flyga med många andra bolag så skulle jag nog valt KLM eftersom Amsterdam är en trevligare flygplats att byta på och så har vi bra förbindelser med KLM från Linköping.
 
Hej! Ska iväg till Johannesburg och hade behövt lite hjälp!
  • Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  • Var är din destination? Johannesburg
  • När vill/behöver du resa ut? 31-okt – 2-nov
  • När vill/behöver du komma hem? 14-17-nov
  • Hur länge vill du vara borta? 14 dagar +- 2 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  • I vilken kabinklass? Economy eller Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  • Vad är din budget? (per person) 5-6000 för Economy 10-11000 för Business
  • Vad är det viktigaste för dig?
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Bonusfråga 1: Kommer att resa denna rutten några gånger per år, har rest en gång med KLM (uppgraderad till Business på ditvägen gick ej på hemvägen med AF), och en gång med Qatar (Economy). Rent spontant känns det som att det är lämpligast att välja ett flygbolag och åka med dem varje gång. Något jag hade uppskattat hade varit möjligheten att uppgradera till Business Class, vet att det går på KLM och SAS men Qatar har fastpris på sina uppgraderingar som jag förstått det (och de är relativt dyra – för mig). Frågan kanske inte passar här, men hittade ingen lämplig forumdel.

Bonusfråga 2: Vill så klart börja samla poäng för att använda till flygbiljetter och uppgraderingar, är något bolag då särskilt lämpligt?
Kommer du att köpa de flesta biljetterna i affärsklass eller ekonomiklass?
 

agehall

Medlem
Jag skulle också funderat på British Airways, när du fått ihop en bunt poäng (avioser), så lär det gå att uppgradera.
Fet chans på LHR-JNB - det är en av de svåraste rutterna att hitta awards på hos BA. Klart det går, men det är absolut inget man ska räkna med. Skulle säga att chansen är mycket större hos *A-bolagen.
 

ktr

Ny medlem
Välkommen till BusinessClass, @ktr!

Du skrev: "Vad är din budget? (per person) 5-6000 för Economy 10-11000 för Business".
Är det i DKK eller i SEK?

Tack! Priserna är i SEK (uppdaterat första posten).


Jag skulle också funderat på British Airways, när du fått ihop en bunt poäng (avioser), så lär det gå att uppgradera. Jag är inte själv så förtjust i British Airways lojalitetsprogram men det har vissa fördelar när man kommer upp i nivå. Du får åka A380 om det är något du föredrar och det är ganska enkelt med byte på den annars koasartade flygplatsen LHR, du behöver inte byta terminal.

Det finns flera på forumet som är duktiga på BA lojalitetsprogram så jag hoppas du får mer kommentarer på detta.

Skulle jag själv börja från noll och inte flyga med många andra bolag så skulle jag nog valt KLM eftersom Amsterdam är en trevligare flygplats att byta på och så har vi bra förbindelser med KLM från Linköping.

Tack för infon, ska ta en titt på BA. Ja Amsterdam är en trevlig flygplats. Det enda negativa med rutten CPH-AMS-JNB är att flyget mellan AMS och JNB är 10h50min. Men å andra sidan så är flygningen en bra bit snabbare än med Qatar.

Kommer du att köpa de flesta biljetterna i affärsklass eller ekonomiklass?

Hej, de flesta kommer att köpas i ekonomiklass.
 
Lufthansa kanske kan vara något då. Där kan du gå in och buda på uppgraderingar och samtidigt tjäna poäng för den högre klassen om budet går igenom. Du kan buda både med poäng och med pengar. Flygtiderna från Köpenhamn ser ok ut också.
 

ktr

Ny medlem
Lufthansa kanske kan vara något då. Där kan du gå in och buda på uppgraderingar och samtidigt tjäna poäng för den högre klassen om budet går igenom. Du kan buda både med poäng och med pengar. Flygtiderna från Köpenhamn ser ok ut också.

Lufthansa ser trevligt ut faktiskt, enda negativa är att de är en bra bit dyrare generellt än både Qatar, SAS och KLM - mellan 1500-2500 dyrare i economy.
 

ktr

Ny medlem
Pratade nyss med Lufthansas kundtjänst och man kunde inte uppgradera mha myOffer på rutter som inte trafikerades av dem (Swiss i detta fallet). Men enligt SAS kundtjänst så gick det att buda på alla flyg man köpte via dem, alltså även till JNB (som flygs av South African Airlines). Någon som kan bekräfta detta?
 

agehall

Medlem
myOffer fungerar nog enbart på Lufthansa-opererade rutter ja. Har väldigt svårt att tro att Swiss skulle gå med på att "skänka bort" sina premiumprodukter på det viset...
 
Toppen