Senaste nytt

Jämförelse: Swiss första klass mot Lufthansa första klass

Jonas F

Medlem
Jag tänkte göra en jämförelse mellan Swiss och Lufthansa i första klass efter helgens långweekend till Peking. Jag snor Kevinators upplägg från den här recensionen rakt av men med egna betyg och kommentarer förstås.

Recensionen bygger på en A330-flygning med Swiss och en A380-flygning med Lufthansa. Via Zürich på väg till Peking och via München på vägen hem. Att åka såhär till och från två länder är praktiskt då man på så vis kan komma in i Kina visumfritt.

Till och från Arlanda (oavgjort)
Lufthansa: 5/5
Swiss: 5/5

Smidigt att kunna boka transfer till och från flygplatsen eftersom planet dit avgick kl 7:20 på morgon. Hem ankom det 22:55 och då är det skönt att ha någon som står och väntar efter en lång resa. Båda chaufförerna var trevliga och körde lugnt och skönt till och från Arlanda. På vägen dit var inte länken där man kan uppdatera var chauffören befinner sig helt med på noterna då det hela tiden såg ut som att bilen befann sig på Lilla Essingen. Inte helt optimalt när man hoppas kunna åka från Solna 5 minuter senare. Bilen stod dock utanför trots länkens informationsmiss.

IMG_5774.JPG

Lounge - Hårdvara (oavgjort)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4/5

Besökta lounger i Zurich: First Class Terminal A och Terminal E.
Besökt lounge i München: Satellitterminalen (K-gate).

Båda loungerna var ljusa och trevliga tycker jag. Terassen på loungen i Zürich vinner dock över den i München som var lite instängd men samtidigt hade en lite grönare touch. Nackdelen med terassen i Zürich var att det inte fanns något wi-fi som sträckte sig ända dit ut och eftersom inte Schweiz har anammat EU-roaming känns det mer behövligt än vad det gör på den lilla terassen i München (där wi-fi dessutom fungerar).

Swiss First Class Terminal A - matsal
IMG_1130.JPG

Swiss First Class Terminal E - terassen
IMG_3381.JPG

Lufthansa First Class satellitterminalen - terassen
IMG_8957.JPG

Lufthansa First Class satellitterminalen - sittgrupper med godsaker inom armlängds avstånd
IMG_9377.JPG

På båda ställena fick vi transfer med bil. I Zürich handlade det om transfer från A-terminalens lounge ut till E-terminalens lounge (sen promenad till själva planet inne i terminalen). Det som var lite märkligt var att de började med boarding för ekonomiklass innan förstaklass och business fick kliva på. Det hann dock aldrig bli speciellt lång kö in mot planet innan vi i förstaklass och business tillslut fick kliva på också (bara en gatebrygga användes).

I München skulle det egentligen inte ingå någon transfer när planet skulle gå från huvudterminalen (det är tänkt att man ska ta det vanliga transfer-tåget) men de bokade på en bil åt oss ändå utan att vi behövde säga något. Den tog oss nästan ända fram till planet. Två gater bort bara så vi fick promenera inne i terminalen den sista biten. Bussigt även om det kändes lite stressigt när inte bilen hade kommit 20:50 och planet skulle avgå 21:05.

Lounge - Maten (Vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 5/5

Maten var något bättre i Swiss lounge tycker jag. Tjusigare presenterat och godare mat över lag. Det som var till fördel för Lufthansa var att de i hela loungen hade macarons och små chokladbitar utplacerade dekorativt mellan sittgrupperna. Aldrig långt att sträcka sig för någon liten godbit.

Swiss huvudrätt
IMG_9055.jpg

Swiss efterrätt
IMG_9058.jpg

Lufthansa huvudrätt
IMG_7401.JPG

Lufthansa efterrätt från buffé (som stått framme lite för länge smakade det som)
IMG_7681.JPG

Ombord - Hårdvara (Vinnare: Lufthansa)
Lufthansa: 4,5/5
Swiss: 4/5
Testade produkter: Swiss A330, Lufthansa A380

Väldigt stor och tjusig skärm på Swiss A330 även om filmutbudet kanske inte var jättestort. Jag använde dock enbart skärmen till att titta på den rörliga kartan och försökte sova lite den övriga tiden mellan måltidsserveringarna. Stolen kändes lite ranglig och vickade lite fram och tillbaka när man lutade sig mot ryggstödet. Dessutom var den lite obekväm i sov-läge då den gick upp lite i svanken precis och inte kändes speciellt mjuk. Det kändes som någon luftkudde ändrade form i ryggstödet med ojämna mellanrum också vilket irriterade lite.

Lufthansas stol på A380 var väldigt mjuk och behaglig och om jag hade försökt sova i denna hade det nog varit skönare än Swiss modell (nu var det en dagsflygning så jag höll mig vaken hela flygningen åt det här hållet dock). Skärmen var dock inte lika stor och fin som på Swiss vilket ju var lite synd eftersom jag nu passade på att kika på ett par filmer. Den rörliga kartan fungerade inte heller under hela flygningen. Oavgjort då de är bra på olika sätt.

Swiss
IMG_9370.jpg

Lufthansa
IMG_9378.jpg

(Helt utom tävlan men på vilket sätt visar minikartan kartans kontext? Den är ju högst någon kilometer utzoomad?)
IMG_9101.JPG

Toalettkampen vinner Lufthansa inte bara för att toaletten på A380 är betydligt större utan främst för att det fanns två stycket till oss sju passagerare i första klass (en av platserna var ledig på Lufthansa och en blockerad för tjänstgörande extrapilot på Swiss). Swiss erbjöd bara en toalett vilket i vissa lägen kunde orsaka något av en kö. Vinnare: Lufthansa.

Båda bolagen erbjuder internet ombord. Medan Swiss endast bjuder på 50MB för passagerare i första klass erbjuder Lufthansa obegränsad surf (även om hastigheten inte var mycket att skriva hem om). Vinnare: Lufthansa.

Ombord - Service (Oavgjort)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4/5

På Swiss kom kaptenen runt och pratade med alla i första klass och försökte till och med säga några fraser på svenska till oss. Han verkade genuint intresserad och glad över att ha oss som passagerare. Han hejade också glatt på svenska när vi möttes utanför toaletten. Lufthansas pilot kom också runt och hälsade men det gjordes mer pliktskyldigt än intresserat. Det här varierar säkert beroende på vem som råkar jobba för dagen. Men i just det här fallet vann Swiss.

I övrigt var personalen i första klass väldigt trevliga på båda flygningarna medan de på Lufthansa uttryckligen berättade att vi kunde få äta vår man precis när vi vill och det bara var att säga till om vi inte ville ha den direkt efter start medan Swiss drog igång serveringen som vanligt. Det hade säkert gått att vänta även där men bara att få frågan uppskattades hos Lufthansa. Knapp vinnare: Lufthansa.

Ombord - Maten (knapp vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4,5/5

Båda bolagen erbjöd kaviar-servering men Swiss hade kanske lite roligare modell där kaviarprovning erbjöds med tre olika sorters kaviar. Det kändes lyxigt och kul att få prova. Vinnare: Swiss

Swiss kaviar
IMG_9085.jpg

Lufthansa kaviar
IMG_7800.JPG

Lufthansa kom dessutom ut med en liten förrättsvagn efter kaviarserveringen
IMG_7753.JPG

Det kanske är lite orättvist att jämföra en hemmabas-catering med en utstations-catering men faktum är att jag tyckte båda bolagen höll en jämnlik kvalitet på maten ombord. Mannen som satt till vänster om mig verkar dock inte ha delat den bilden av Lufthansa då han skickade tillbaka rätt efter rätt. Jag tyckte dock inte att det var något fel på fisken, som var den första rätt han skickade tillbaka. Synd att Lufthansa bara hade en flaska Laurent-Perrier rosé-bubble lastad eftersom jag tyckte den var god. Den tog slut alldeles för fort. Oavgjort.

Swiss huvudrätt
IMG_9091.jpg

Lufthansa huvudrätt (fisken som mannen till vänster inte gillade)
IMG_2644.JPG

Swiss efterrätt
IMG_9094.jpg

Lufthansa efterrätt
IMG_0503.JPG

Swiss andra måltid (frukost)
IMG_9103.jpg

Lufthansa andra måltid (lunch/middag)
IMG_7661.JPG

Ombord - Amenity kit (vinnare: Lufthansa)
Lufthansa: 3/5
Swiss: 2/5

Swiss necessär kändes faktiskt ganska billig och skulle nog vara något jag mer förväntade mig av en business class-produkt. Jag hade aldrig hört talas om LaPraire-varumärkte heller men såg i Kevinators recension att det tydligen var väldigt flott. Nedstoppade i en liten kartong likt Lufthansa kändes dock lyxigare än i en liten papperspåse man skulle riva upp som Swiss hade. Jag skulle gärna sett någon parfym eller liknande också eller något annat oväntat som Singapore Airlines med det märkliga ljuset eller den praktiska herrparfymen.

Lufthansas amenity kit kom i en fyrkantig box som jag inte riktigt vet vad man ska ha till efter att man använt innehållet? Är den verkligen praktisk att använda som necessär? Designad av Jacob Jensen skryter de om och man får med en liten bok med reklam för vilken utsökt designer denne Jacob är. Undrar om han designat något annat än lådan dock? Den känns i alla fall lyxigare än Swiss business-aktiga tygnecessär med illa ditsytt Bally-märke. Vinnare: Lufthansa

Swiss amenity kit
IMG_9095.jpg

Lufthansa amenity kit (glömde ta bild på planet så det fick bli på balkongen hemma... Tandborsten saknas på bild)
IMG_1590.JPG

Slutsats
Det är svårt att utse någon entydig vinnare tycker jag. Båda bolagen och loungerna är bra men kanske på lite olika sätt. Jag har en till liknande resa bokad i vinter under 2 för 1-kampanjen där jag kan göra ytterligare en jämförelse. Då dessutom med två ben Singapore Airlines första klass också igen. Det ska bli kul.
 
Last edited:
Varför har Lufthansa så många olika amenity kits?

När jag flög till LAX fick jag en sort, sen hem bara dagen efter så var det en helt annan, inte ens närheten av samma form.
Din variant är ingen av dessa jag fick. Jag gillar båda men bara undrar varför man verkar ha en 5-10 olika.

Varför kör man bara inte på samma eller kanske rullar på max 2 en tid. Sedan byta?
 

Vixit

Medlem
Tack för rapporten, intressant att du tyckte att det blev oavgjort till slut!

Kanske värt att nämna att kaviarservering på Swiss bara är under en begränsad tid om året (denna gång 22.05.2019 - 04.06.2019), resten av året är det Balik Salmon som gäller. Ifall att någon på BC skulle bli besviken under en annan resa...

Angående priority boarding har jag känslan av att Swiss tycker att det finaste på långa flyg är att kunna sätta sig på planet sist, inte först. På boardingkortet skulle jag gissa att utsatt tid för din boarding stod utskriven som bara 10 eller max 15 minuter innan avgång? Då borde Ekonomi och Business redan vara på G sedan länge och bara de allra sista passagerarna återstår, final call - gate closing.
 

Jonas F

Medlem
Varför kör man bara inte på samma eller kanske rullar på max 2 en tid. Sedan byta?
Jag undrar om jag hade fått en annan sort om jag åkt med Lufthansa till Peking? Men det verkar ju ändå märkligt att de skulle ha så många olika modeller igång samtidigt.
Tack för en saklig och gedigen genomgång som samtidigt var lagom lätt och luftig att läsa!
@Jonas F stort tack att du tog dig tid. Alltid kul att läsa hur andra upplever en resa.
Tack ska ni ha för att ni tog er tid att läsa också!
Tack för rapporten, intressant att du tyckte att det blev oavgjort till slut!
Jag hade lite svårt att utse en vinnare i kampen eftersom jag tyckte de var bra på olika sätt många gånger. Ganska jämnt alltså.
Kanske värt att nämna att kaviarservering på Swiss bara är under en begränsad tid om året (denna gång 22.05.2019 - 04.06.2019), resten av året är det Balik Salmon som gäller. Ifall att någon på BC skulle bli besviken under en annan resa...
Det är ju absolut ett bra påpekande! Kaviarserveringen stod med på en separat liten meny. Tur att jag lyckades pricka in den just då!
Angående priority boarding har jag känslan av att Swiss tycker att det finaste på långa flyg är att kunna sätta sig på planet sist, inte först. På boardingkortet skulle jag gissa att utsatt tid för din boarding stod utskriven som bara 10 eller max 15 minuter innan avgång? Då borde Ekonomi och Business redan vara på G sedan länge och bara de allra sista passagerarna återstår, final call - gate closing.
På boardingkortet stod det att boarding skulle börja 12:50 och med avgång 13:15. Visserligen var det SAS billiga boardingkort från Stockholm (inte lika tjusigt som Lufthansas i speciellt fodral). Undrar om ekonomiklass hade en annan boardingtid? De började med ombordstigning för ekonomi ungefär vid den tiden dock. De meddelade visserligen att affärs- och första klass inte var redo ännu så det var väl därför vi fick vänta men det kändes lite märkligt. En kvinna gick och frågade varför ekonomiklass fick kliva på först och blev surt tillrättavisad med "har du inte lyssnat på utropet?". Det var väl den enda lilla plumpen i service-protokollet så vitt jag märkte på hela resan. Och det gjorde absolut inget att kliva på några minuter senare heller.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Jag hoppas du får en möjlighet att testa Swiss B77W på din nästa resa. Tycker den är snäppet bättre.

Håller med om amenity kit. Innehållet är bra, och det Swiss hade innan återinförande av Bally hade fått 1/5 av dig. Fråga dina tjejkompisar om innehållet. Jag har inga problem att bli av med det kan jag säga

Tyckte senaste Lufthansa såg märkligt ut, skänkte den direkt till forumets största samlare Som något Wehrmacht skulle ge till infanteristerna.
 

Jonas F

Medlem
Jag hoppas du får en möjlighet att testa Swiss B77W på din nästa resa. Tycker den är snäppet bättre.
Det blir A340 nästa gång. Men då borde väl alla vara renoverade vid det laget (december)? Det ska i alla fall bli kul att prova också.

Håller med om amenity kit. Innehållet är bra, och det Swiss hade innan återinförande av Bally hade fått 1/5 av dig. Fråga dina tjejkompisar om innehållet. Jag har inga problem att bli av med det kan jag säga
Nej efter lite googling såg jag att det var svindyra grejer. Men presentationen gav ändå ett lite billigt intryck. Men tur att det blivit bättre i alla fall. :)
 
Toppen