Senaste nytt

Istället för Santander Mitt kort med sparränta?

jaha ja, så trodde man att man kunde ha kvar kortet Mitt kort med sparränta hos Santander fram tills det gick ut 04/19, men så hade ett hotell i Norge en trasig slipmaskin och förstörde chipet på kortet och något nytt får man ju som bekant inte!

Undrar vad ni här skulle rekommendera för kort istället?

Vad jag värdesatte hos Santander var:

Ingen växlingsavgift worldwide
Inget valutapåslag worldwide
Ingen kontantuttagsavgift i automat worldwide
Ingen årsavgift

Finns det överhuvudtaget något så bra kort längre för den här typen av transaktioner?
 

jerixon

Medlem
Låter som ett utmärkt kort i vilket fall!
Inte sett något liknande, men så anvånder jag bara EB korten vart jag än reser trots påslagen :)

jaha ja, så trodde man att man kunde ha kvar kortet Mitt kort med sparränta hos Santander fram tills det gick ut 04/19, men så hade ett hotell i Norge en trasig slipmaskin och förstörde chipet på kortet och något nytt får man ju som bekant inte!

Undrar vad ni här skulle rekommendera för kort istället?

Vad jag värdesatte hos Santander var:

Ingen växlingsavgift worldwide
Inget valutapåslag worldwide
Ingen kontantuttagsavgift i automat worldwide
Ingen årsavgift

Finns det överhuvudtaget något så bra kort längre för den här typen av transaktioner?
 

Homer

Medlem
jaha ja, så trodde man att man kunde ha kvar kortet Mitt kort med sparränta hos Santander fram tills det gick ut 04/19, men så hade ett hotell i Norge en trasig slipmaskin och förstörde chipet på kortet och något nytt får man ju som bekant inte!

Undrar vad ni här skulle rekommendera för kort istället?

Vad jag värdesatte hos Santander var:

Ingen växlingsavgift worldwide
Inget valutapåslag worldwide
Ingen kontantuttagsavgift i automat worldwide
Ingen årsavgift

Finns det överhuvudtaget något så bra kort längre för den här typen av transaktioner?

Vad menar du är skillnaden mellan:

Ingen växlingsavgift worldwide
Inget valutapåslag worldwide

Coop Mer - Mastercard är gratis första året + 5000 poäng i välkomstbonus
  • Inget valutaväxlingspåslag utomlands
  • Inga uttagsavgifter i automat varken i Sverige eller utomlands
 

imartin

Medlem
Coop kortet har dock nakdelen att man måste sätta in kontanter (så att saldot ligger över kreditgränsen) för att kunna ta ut pengar utan ränta. Annars har men ändå en kostnad. Och eftersom MedMera bank bara accepterar PG/BG så måste man tänka på det minst 2-3 dagar innan man vill göra ett kontantuttag, iaf om man vill slippa en liten ränta.

Sedan bara en varning: Har precis råkat ut för kortbedrägeri med just Coop kortet (någon har kommit över mina kortuppgifter samt PIN och tagit ut 7x 2,5 miljoner IDR - antagligen skimming). Men reklamationsprocessen kan enbart ske via en pappersblanket som skickas med posten. Riktigt uselt för en bank som just har attraktiva konditioner för folk som reser mycket (och som alltså inte har möjlighet att gå pappersvägen). Av någon konstig anledning använder sig MedMera Bank inte heller av BankID och efaktura. På många sätt är det en rätt otidsmässig produkt, tyvärr. Och så kostar det ändå typ 400 kr i årsavgift (efter första året).

Så personligt vet jag inte om jag skulle rekommendera dem.
Tyvärr har kort utan valutaväxlingspåslag och med fria uttag blivit väldigt sällsynta.

Iaf när det gäller kontantuttag utomlands, så brukar jag beroende på dagsstäming använda Bank Norwegian kortet. Där finns det visserligen en valutaväxlingspåslag på 1,75 %, men iaf kostar kortet ingenting, uttag inte heller, och man kan ta ut pengar från krediten utan ränta (tills fakturan kommer, dvs räntefritt i ungefär 30-45 dagar). Om man bara ska ta ut några 1000 lappar här och där kan det vara det mest kostnadseffektiva och mest bekväma alternativet för bankomat uttag utomlands (iaf efter det första kostnadsfria året med MedMera kortet).
 
Last edited:
Vad menar du är skillnaden mellan:

Ingen växlingsavgift worldwide
Inget valutapåslag worldwide

Coop Mer - Mastercard är gratis första året 5000 poäng i välkomstbonus
  • Inget valutaväxlingspåslag utomlands
  • Inga uttagsavgifter i automat varken i Sverige eller utomlands
Hej,

Vissa kort kan skriva att de inte tar ut valutapåslag men så kan de istället ha en växlingsavgift eller tvärtom.
 
Iaf när det gäller kontantuttag utomlands, så brukar jag beroende på dagsstäming använda Bank Norwegian kortet. Där finns det visserligen en valutaväxlingspåslag på 1,75 %, men iaf kostar kortet ingenting, uttag inte heller, och man kan ta ut pengar från krediten utan ränta (tills fakturan kommer, dvs räntefritt i ungefär 30-45 dagar). Om man bara ska ta ut några 1000 lappar här och där kan det vara det mest kostnadseffektiva och mest bekväma alternativet för bankomat uttag utomlands (iaf efter det första kostnadsfria året med MedMera kortet).

Hej, tack för svar,

Har skaffat ett Bank Norwegian kort, verkar vara det bästa alternativet så här långt, avgiften blir inte så hög när man betalar med kortet eftersom man får cashback på 1% på allt man handlar, som jag tolkar villkoren så ska det gälla även vid köp i annan valuta. Tror knappast det gäller vid kontantuttag i automat, det står ju 1% på alla köp, kan inte hitta någonstans i villkoren ifall man måste betala ränta direkt ifall man tar ut kontanter eller om man slipper det ifall man betalar fakturan i tid. Om jag förstått imartin rätt så ska man inte behöva betala ränta.

Har börjat använda det i Polen och Norge, dock inte tagit ut kontanter, får se hur det går.
 

DrKlas

Medlem
Hej,

Har inte sett det på länge, minns faktiskt inte var det var, men då lärde jag mig att alltid kolla det noga i villkoren.

Jag har inte sett det på något svenskt kort under 2000-talet och jag har kollat villkoren och haft ganska många. Min erfarenhet är att växelkursen varierar något mellan Mastercard, Visa och American Express. För Mastercard, som både Santander och Coop är, så är skillnaden i genomsnitt väldigt precis just det påslag andra kort har. Mot exempelvis Sas Mastercard skiljer det 2% men då får man å andra sidan inga poäng heller.

Ytterligare ett alternativ för att ersätta Santanderkortet är Revolut som diskuteras här Revolut har lanserats i Norden | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Inte alls lika bra men som komplement kan det kanske fungera. Just nu gratis att få plastkortet hemskickat också.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte sett det på något svenskt kort under 2000-talet och jag har kollat villkoren och haft ganska många. Min erfarenhet är att växelkursen varierar något mellan Mastercard, Visa och American Express.
När jag jämförde växelkurser av EUR->SEK och USD->SEK på MasterCard och VISA, visade det sig att VISA hade bättre kurser (förmån till kortinnehavaren) än MasterCard.

Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen