Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

fly4fun

Medlem
Jag flög faktiskt med en maskin som hade silvertejp på sig, detta var dessutom på ramen till vänstra vindrutan. Så, någon slags godkännande måste det väl finnas. Bolaget var Iberia...

Jag känner en flygplansmekaniker på Orbest/Iberworld som har demat mig vad dom använder för reparationskit. Det är inte fråga om "vanlig" silvertejp även om den liknar silvertejp. Det finns även styva plattor på upp till ca 20x20 cm i nått konstfibermaterial som man kan använda. Allt är väldigt hård reglerat; var det får användas, när det får användas, hur det får användas, på hur stora ytor, hur länge, etc. Så det är inte frågan om nån bagagelastare som drar på lite silvertejp när han ser en spricka.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Eftersom min flight gick enligt planerna (förutom ganska kraftig turbulens), LPI-AMS-TPE, så kan jag meddela att det är bastu i större delarna av Taipei också-

Jo, fast där kan man ju förvänta sig det... Dock inte på hotellrummet.


Nu har jag kommit fram till BKK. SK6973 var relativt händelselös. De körde någon slags "omvänt" nattprogram där frukost serverades direkt efter start och middag 2h före landning. Däremellan gick de runt med lite juice och liknande. Dock såg jag ingen Air Mixology eller champange förutom till välkomstdrink.

Väl här i BKK stod SAS-personal och prickade av oss transitpassagerare och erbjöd oss hotell. Jag tycker dock det känns lite fånigt att ta sig ut från flygplatsen för att åka till ett hotell när jag har totalt 6h här. Tyvärr verkar det inte finnas någon *A lounge som har öppet 24/7 (rätta mig om jag har fel!) så jag blir utslängt ifrån Royal Silk Loungen snart i ca 3h.
 

agehall

Medlem
Klart jag har Diners, men jag har inga loungebesök på kortet. Använde det för lite förra året... :( Men det blir 3h eller något sådant, jag överlever utan lounge.
 

agehall

Medlem
Tjena, det var ju billigt och bra - not! 500 SEK i Thailand är ju ungefär som 10000SEK hemma, typ.

Jag la mig på en rad med stolar precis utanför loungen och sov ett par timmar. Inte det bekvämaste stället, men det funkade bra. Nu är jag tillbaka inne i loungen igen.
 

AABack2ARN

Medlem
Och idag (1 juli) verkar SK973 vara inställd igen. Det framgår inte på cph.dk om SAS tänker sätta in SK6973 i morgon utan BKK-flighten verkar vara helt inställd.

Jag tycker förvisso synd om SAS att det strular så ofta med deras lilla longhaul-flotta. Visserligen är de troligen försäkrade mot en del av eländet men det kostar nog mer än de kan få tillbaka (vilket medför nya nedskärningar i service-nivåer).

Personligen drar jag mig för att flyga SAS under sommarmånaderna, dels för att flygen brukar vara packade och dels för att det har varit på tok för mycket strul. Givetvis drabbas stora bolag som AA, BA och LH också (och är också fullpackade) men de har bättre resurser att sätta in andra plan eller rerouta folk till deras egna linjer.

Att strulet skulle bestå i sämreunderhåll tror jag däremot inte på - utan att det fortfarande finns "modigt" folk inom SAS som faktiskt tar ett plan ur bruk om det strular, snarare än flyger bara för att undvika kostnaden med ett inställt plan.
 

AABack2ARN

Medlem
Vid närmare koll på sas.se kommer SK6973 flygas i morgon (2 juli) även om den ännu inte syns på cph.dk

Det är verkligen inte lätt med alla olika system som skall prata med varandra... :(
 

agehall

Medlem
Undrar om det inte bara är en effekt av att SK972 blev sen tillbaka till CPH? De kommer säkert att jobba sig tillbaka till rätt tidtabell eller i värsta fall ställa in en rundtur för att komma tillbaka på tidtabell.
 

AABack2ARN

Medlem
Undrar om det inte bara är en effekt av att SK972 blev sen tillbaka till CPH? De kommer säkert att jobba sig tillbaka till rätt tidtabell eller i värsta fall ställa in en rundtur för att komma tillbaka på tidtabell.

Delvis kan det nog vara så. Det fiffiga med att SAS har en kärra i BKK nästan 10 timmar är ju att de kan skjuta 22:50-avgången till 08:30 och ändå inte behöva skjuta tidtabellen så mycket (plus att man kan ge passagerarna en god natts sömn på ett bra hotell i närheten av CPH...) Men uppenbarligen har de inte lyckats komma tillbaka till tidtabell riktigt ännu.

Om de nu visste att planet skulle bli sent kunde de inte erbjudit dig att flyga på första flighten från ARN till CPH så fick du en natt hemma (vilket åtminstone jag föredrar före Park Inn). 06:20 från ARN hinner ju ner till CPH i god tid för en avgång 08:30.
 
Toppen