Senaste nytt

Hur mycket bättre är Singapores business än Turkish? (SGN - ARN)

Maxo

Ny medlem
Hej!

Min huvudfråga: Är Singapore Airlines business (A350) så mycket bättre än Turkish business A330 att det är värt det där extra stoppet i Moskva en tidigt morgon på väg hem?

Första inlägget! Har nyligen hittat hit och gräver mig varje kväll djupare och djupare in i det här forumets oändliga innehåll om ämnen som jag knappt visste att jag var intresserad av. Min sambo undrar vad jag håller på med. Har i och för sig alltid jagat bra deals...

Till ämnet: Åker till Vietnam på en award-bokning med TK via Istanbul åt båda hållen. Nu när man snabbt blivit besatt av att få mest värde för poängen funderar jag på att ändra hemresan.

Väljer mellan:

A) SGN - IST - ARN med Turkish Airlines i Business (Bokad i gamla systemet, 140 000 poäng):
  • SGN - IST 21.40 - 05.25 (11h 45 min) Airbus A330
  • Tid mellan flyg i Istanbul 3h 40 min
  • IST - ARN 09.05 - 10.45 (3h 40min) Airbus A321
Pros: Flygtid 19h. 1 stopp. Bra mat. Bra lounge (IST). Har flugit tidigare (gillade produkten).
Cons: Smal stol. Låg privacy. Har flugit tidigare (trist med upprepning).

B) SGN - SIN - (DME) - ARN med Singapore Airlines i Business:
  • SGN - SIN 16.16 -19.30 (2h 15 min) Airbus A330
  • Tid mellan flyg i Singapore 4h 35 min
  • SIN - (DME) 00:05 - 06:10 (11h) Airbus A350
  • (DME) - ARN 07.35 - 08.05 (2h 30 min) Airbus A350 (samma flight / maskin som sträckan före)
Pros: Fet stol! Hög privacy (inte en fördel om man frågar mitt resesällskap kanske :)). Har inte flugit SQ tidigare (spännande!).
Cons: Flygtid 22h. 4,5h på Changi är väl inte superkul. 2 stopp (och fördomarna säger att Moskva inte kommer vara kul). Och hur är det med det där benutrymmet på SQ egentligen?!


Skulle normalt inte valt ett extra stopp men eftersom ryktet säger att SQ är fantastiskt så kanske..

För att ytterligare krydda frågan så är bokningen i nuläget gjord enligt gamla systemet (140 000 poäng med voucher och högre skatter). En ändring skulle kräva fler poäng men ge tillbaka lite cash. Har ännu inte bestämt mig vad jag värdesätter högst.

Sådär! Nu väntar jag med spänning på folkets dom. Tack på förhand!
 

jerixon

Medlem
Föredrar Turkish.
Skönast stolar i luften och jag gillar dem över lag :)
Bra mat som jag tycker generellt slår Singapore Airlines
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Basic

Medlem
Skulle inte bokat om.
Har inte flugit Singapore business men väl Turkish A330-300 och håller den topp 3 av de long haul business-produkter jag provat (vet inte om Turkish har kvar några A330-200 med ”gammal” seating, dvs ej lie flat, då får man kanske omvärdera?).
Fördelar med Turkish-resan.
Får spendera en halv dag extra i Saigon
Perfekt avresetid från SGN (middag+film och sedan sömn)
Spar poäng att spendera på nästa award-resa (med SQ?)

Lite OT men kanske intressant. Ngn som flugit SIN-DME-ARN med SQ och vet om de serverar frukost mellan DME-ARN (för att man vill maximera sömnen SIN-DME)? :rolleyes:
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Om Jonas C inte säger Turkish är det inget att tveka på - boka Singapore Airllines.

Förstår inte riktigt vad folk ser i Turkish. Deras service är minst sagt varierande och loungen i Istanbul är överfull och smått fallfärdig nu. Det riktiga problemet är dock deras säkerhetstänk som inte verkar ha blivit det minsta bättre sista åren.
 

Alf

Medlem
Jag instämmer helt i @agehall resonemang. Dessa bolag skall nog inte jämföras med varandra när det gäller service och matutbud ombord, där kanske de båda är likvärdiga. Själv föredrar jag satay istället för Meze som förrätt.

Det som skiljer är säkerhetstänket hos de båda bolagen. Här ligger Singapore Airlines ljusår före Turkish Airlines. Turkish väljer jag bort i samtliga fall.

För mej är valet enkelt, Singapore Airlines i alla lägen, även via Moskva fast jag föredrar Köpenhamn i varje fall hemresan så man slipper väckas när man skall mellanlada i Moskva tidigt på morronen.
 

Kimmen00

Medlem
Spara poängen.. Turkish tycker jag är mkt bra (mat och vin) även om Singapore Airlines är bättre i service. Men värt omvägen och mer poäng? Njae.. Dessutom är ju stoppet i Moskva det som kanske gör att det trillar bort.
 

Peacefrog

Medlem
Är det möjligt att få late check out från hotellet hade jag tagit TK pga optimal avgångstid från SGN.
Men, har jag inget vettigt att göra i HCM under dagen hade jag valt SQ pga landar tidigare på ARN.

Changi är annars superhärlig flygplats och TK loungen i IST tycker jag är svårt överskattad.
Både SQ till SIN och TK till ARN brukar ha "riktiga" business säten lätt att sova om man vill.
 

NTA

Medlem
SQ alla dagar i veckan. Turkish är överskattat och sjukt dåligt i jämfört med andra premiumprodukter. I mina ögon är inte Turkish en premiumprodukt, dem vill gärna vara men det faller på så många punkter.

Visst,loungen i IST kan vara kul att testa. Men eftersom att du redan flugit Turkish så hade jag bokat om.

Changi är det absolut inget fel på. DME är inte jätte rolig, men tycker det är ganska skönt att gå av och ta en dusch för att sedan äta frukost mellan DME-ARN.
 
Last edited:
Toppen