Senaste nytt

Hur man tar sig till Bali på 5 dagar i första klass

Glenn E

Medlem
Tisdag 20 Augusti Jakarta till Singapore kl 08.35 - 11.25 med Garuda Indonesia GA826 i Ekonomi klass
Detta segment ingick inte i bonusbiljetten utan köptes för 145 USD.
I Jakarta bodde jag på Grand Hyatt som ligger cirka 5 km från motorvägen mitt i staden.
Jag var lite orolig att fastna i trafiken och missa planet vilket skulle ha varit en katastrof så jag beställde väckning 05.20 för att hinna lämna hotellet till klockan 6. Frukost fick det bli i loungen dit jag kommer in med mitt Diners Club kort.
Jag hade sett fram emot att få åka Mercedes E klass Silverbird taxi till flygplatsen men fick en stor Toyota APV istället för den var först i kön. Den är också fin men jag behövde inte en så stor bil.
Så här tidigt på morgonen var det inga köer så det tog bara 35 minuter till flygplatsen och det kostade 12500 IDR i vägtullar plus ungefär 250000 IDR för taxin. Detta är totalt 165 kronor och då är det väl 35 km att köra med en ny fin bil i toppskick. Helt OK.
Så kom jag fram till flygplatsen 6.40 och tog mig in i avgångshallen och var snart in checkad trots att det var i ekonomi klass.
Jag lyckades få min väska incheckad till Manila som var målet för dagen.
Detta trots att flygningen mellan Singapore och Manila skulle utföras av ett annat flygbolag. (SQ)
Sedan hittade jag Pura Indah Lounge som accepterade Diners Club kortet och där fanns det wifi och frukost.
CGK-SIN Pura Indah Lounge.jpg
Planet hade boarding enligt tidtabell och det blev en behaglig flygning till Singapore.
Planet , en A330-300, var halvfullt.
Garuda är numera riktigt bra med moderna stolar och utrustning.
Om det skulle vara något som fortfarande inte är lika rent som på till exempel SQ är det toaletterna.
Jag gissar att det beror på att många i Indonesien inte använder toastol utan bara har hål i golvet.
Men mycket bättre än förut är det iallafall.
CGK-SIN1.jpg CGK-SIN2.jpg CGK-SIN3.jpg
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Tisdag 20 Augusti Singapore till Manila kl 14.10 - 17.45 med Singapore Airlines SQ916 i Business klass
Planet (Garuda) från Jakarta var i tid och efter jag klev av det planet i Terminal 3 gick jag direkt till Transferdesk A för att få mitt Boardingpass till Manila samt visa upp min bagagetag jag fått i Jakarta. Det gick smidigt och jag bad att få en prioritetslapp på min väska så att skulle komma fram snabbt i Manila. Agenten lovade att försöka med detta.
Sedan gick jag till KrisFlyer Business loungen i Terminal 3 en stund.
SIN-MNL SQ Krisflyer Lounge terminal3.jpg
Planet till Manila skulle avgå från Terminal 2 , Gate F54, så jag tog Skytrain dit.
SIN-MNL Singapore gate1.jpg
När jag kommit in genom säkerhetskontrollen vid boardingdisken fick jag denna lapp:
SIN-MNL Flooding warning.jpg
Pga en tyfon med centrum över Taiwan var det stora översvämningar i Manila.
Det gick att flyga dit men man kanske inte skulle kunna ta sig från flygplatsen.
Typiskt!
Planet till Manila var en ny A330-300.
SIN-MNL SQ A330-300-2.jpg SIN-MNL1.jpg SIN-MNL2.jpg
SIN-MNL3.jpg SIN-MNL4.jpg SIN-MNL5.jpg

Väldigt fräsch inredning på detta plan.:)
Vi var bara 3 passagerare i Business class på denna flygning.
Säkert avstod många pga vädret.

Nu till servicen (Superb):)
Denna flygning är ju 3 timmar och 35 minuter enligt tidtabell.
Bollinger Champagne innan vi lämnade gaten.
SIN-MNL6.jpg
SIN-MNL Champagne Bollinger.jpg

Pilgrimsmusslor till förrätt. Mycket gott vitt vin också.
Jag var mycket imponerad.
SIN-MNL Pilgrimsmusslor2.jpg
SIN-MNL white wine.jpg

Classic Lobster Thermidor (Särskilt bokad genom Book the Cook) till huvudrätt-
SIN-MNL Classic Lobster Thermidor.jpg

Glass till efterrätt.
SIN-MNL Glass desert.jpg

Sedan var det dags för inflygning.
Vi höll väl på och kryssade oss genom molnen i 45 minuter innan det var dags att landa.
Eller försöka att landa för det blev en missed approach.
Det drog in ett oväder precis över landningsbanan när vi kom.
Så det blev att kryssa lite till.
Ytterligare 20 minuter senare landade vi cirka 1 timme efter tidtabell.
Men vi kom ju fram iallafall.:)
Sedan gick det snabbt genom immigrationen och till bagagebandet för att vänta på min väska.
Efter 5 minuters väntan startade det och min väska om som nummer 6 fast utan prioritets märkning men den verkar ju ha fått prioritet ändå.
När jag kom ut från terminalen rådde kaos med hundratals passagerare som väntade på buss och taxi men inga fanns inom synhåll.
Jag skulle bo på Hyatt fast jag hade inte bokat någon transport från hotellet. Jag hittade Hyatts transportkille och sa som det var.
Han tog mig till hotellens ankomst lounge och bad mig vänta där.
Efter 5 minuter kom han tillbaka och hade fixat transport!:):)
Det var ingen översvämning till Hyatt och väldigt lite trafik på gatorna så det tog 25 minuter så var jag framme vid hotellet.
 

Glenn E

Medlem
Onsdag 21 Augusti Manila till Bangkok kl 13.05 - 15.20 med Thai Airways TG621 i Business klass
Efter en regnig kväll i Manila var det dags att åka vidare. Jag hade bokat samma bil som tog mig från flygplatsen, en kanske 5 år gammal Toyota i hyfsat skick. Detta kostade 1200 PHP cirka 180 kronor. Taxi är betydligt billigare men är lite mer av en chansning.
Det var väldigt mycket människor på flygplatsen för många hade inte kunnat ta sig till flygplatsen dagen innan pga översvämningar.
Det gick ändå smidigt att checka in i business och även säkerhetskontrollen avklarades rimligt snabbt.
Jag gick först till Thai loungen som visade sig vara mycket liten och helt full fast jag kom dit 2 timmar innan flyget skulle gå.
Alldeles bredvid ligger en annan lounge som jag hade varit i tidigare då jag flög med Malaysia Airlines och där kunde man också komma in med Diners Club kortet. Denna lounge var lite större men ganska full den med så efter en snack gick jag vidare till Singapore Airlines loungen som ligger i den andra piren knappt 5 minuter från de andra loungerna. Denna var större och bättre och det var mycket mindre folk i början men efter 1 timme blev även den ganska full. Regnigt var det.
MNL-BKK SQ lounge Manila.jpg

Flygplanet var en A330-300 fast mycket ändre än SQ planet jag åkte med dagen innan.
Sätena var av reclining typ i 2-2-2 konfiguration.
Detta var ändå helt ok för en 3 timmars flygning som blev lite längre pga väderläget.
Det blev återigen champagne innan avgång, denna gång var det Piper Heidisieck Brut Champagne.

När vi kommit upp på march höjd började lunch serveringen.

First Course:
Smoked Chicken with Mango Salsa, Asparagus and Vegetables.
Thai MNL-BKK First Course Smoked Chicken with Mango Salsa Asparagus and Vegetables.jpg
Till förrätten provade jag ett glas
2010 Rully La Bergerie Domaine Roland Sounit samt ett glas
2011 Bourgogne Chardonnay.

Sedan kunde man välja på:
E-fu Noodles with Pork Loin Oriental, Sauteed Spinach with Tomato
eller
Sauteed Shrimp in Tamarind Sauce, Garlic Mango Fried Rice
, String Bean with Fried Onion
eller
Chicken Pochero with Banana Saba, Steamed Thai Hom Mali Rice, Mixed Vegetables
eller
Beef Tips Tagalog, Garlic Rice with Spring Onion, Tomato Eggplant Stew.
Jag valde den sistnämnda som påminde lite om kalops.
Thai MNL-BKK Main Course Beef Tips Tagalog,Garlic Rice with Spring Onion,Tomato Eggplant Stew.jpg
Till huvudrätten blev det ett glas
2008 Chateau des Jacques Morgon.

Sedan blev det lite ost.
Thai MNL-BKK Cheese.jpg
Till osten blev det ett glas
2007 Chateau de Barbe Blanche

Till desert serverades en god Choco Orange Bavarois.
Thai MNL-BKK Choce Orange Bavarois.jpg
Till efterrätten blev det kaffe och Camus XO Cognac.

Ännu en festmåltid.:p
Sedan var det strax dags att landa i Bangkok.
Eftersom jag hade kunnat checka in min resväska till Tokyo Haneda dit jag skulle 22 timmar senare behövde jag inte vänta på den utan kunde ta tåget direkt till Bangkok.:)
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Torsdag 22 aug kl 8.00 till Torsdag 22aug kl 14.30 Thai Första Klass Service på Bangkoks nya flygplats
Jag vaknade tidigt och eftersom det inte ingick frukost på hotellet lämnade jag det klockan 7 för att ta tåget tillbaka till flygplatsen.
Väl framme på Suvarnabhumi flygplatsen i Bangkok gick jag bort mot första klass check in området som ligger längst till vänster i terminalen.
Thai First Class Checkin.jpg

De blev lite överraskade att det kom någon vid denna tiden för det var ingen avgång vid den tiden med första klass.
Men det var bara att sätta sig ner och ge dem passet så fixade de allt inklusive att betala flygplats skatten. (jag fick ge dem pengar först).
Jag bokade även en spa tid för massage klockan 9 redan vid incheckningen.

Thai First Class Checkin2.jpg
Thai Fitst Class Checkin3.jpg

Sedan blev jag eskorterad genom immigrationen och överlämnad till en man som körde mig till Första klass Loungen med en smal elbil.
Väl där blev det frukost med bordsservering.
Thai First class lounge1.jpg
Thai First Class lounge6.jpg

Efter spa besöket som ju är den grenen där Thai har bäst första klass service tag jag en titt i några butiker innan jag gick tillbaka till Thai Royal First Lounge som nu hade några besökare.
Fast det var inte mer gäster där än att alla som ville kunde få sitt egna privata område med Bang & Olufsen TV och tillräckligt med sittplatser för att fylla en förstaklass kabin. Iallafall nästan.
Thai First Class lounge10.jpg

Jag beställde in lite mat.
Thai First Class lounge9.jpg

Kaffe och Henessy XO Konjak
Thai First Class lounge12.jpg
Thai First Class lounge13.jpg

Vaniljglass
Thai First Class lounge11.jpg

Det fanns ett buffe område.
Thai First Class lounge8.jpg

30 minuter innan avgång blev jag hämtad och eskorterad till planet.
Det var en B747-400 som skulle ta oss till Tokyo Haneda.
Thai BKK-HND 5.jpg
 

Glenn E

Medlem
Torsdag 22 Augusti Bangkok till Tokyo Haneda kl 14.30 - 22.30 med Thai Airways TG660 i Första klass
Då jag kom fram till gaten pågick ombordstigningen redan så det var bara att gå ombord på denna B747-400 som hade 10 sätes konfiguration i första klass precis som planet från Osaka till Bangkok hade haft 3 drygt 3 veckor tidigare men inredningen denna gång var mindre sliten och såg riktigt bra ut.
Thai Bkk-Hnd 4.jpg

När jag hade satt mig fick jag ett glas Dom Perignon 2003.
Detta var den tredje flighten på denna resa då jag fick den champagnen.:)
Thai Bkk-Hnd 2.jpg

Jag hade plats 1A igen och flygningen till Tokyo gick fort med en trevlig måltid där jag valde Oxfile till huvudrätt.

Förrätt rökt anka.
Thai Bkk-Hnd 3.jpg

Huvudrätt
Thai Bkk - Hnd 4.jpg

Menyn såg ut så här.
Thai Bkk-Hnd Meny1roterad.jpg

Vitt vin
Thai Bkk-Hnd Meny2.jpg

Rött vin.
Thai Bkk-Hnd Meny3roterad.jpg Thai Bkk-Hnd Meny5.jpg

På konjaksfronten vann Thai över de övriga i första klass tycker jag med Otard Extra.
Inte dumt.

Vi anlände till Tokyo nästan en halvtimme före tidtabell vilket gjorde att det inte var någon kö genom immigrationen och jag kom ut snabbt.
Sedan gick det lätt att ta sig till bussen som tog mig den korta biten till JAL City Hotel.
Klockan 6 på morgonen tog jag bussen tillbaka igen för att byta till en annan buss som skulle ta mig till Narita, den andra flygplatsen i Tokyo.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Fredag 23 Augusti Tokyo Narita till Frankfurt kl 11.25 - 16.35 med ANA All Nippon Airways NH209 i Första klass

Jag tänkte att jag äntligen skulle avsluta den här rapporten sent om sider.
Det blir ju det bästa sist även om minnet är lite avlägset så här 4 månader efteråt.

INCHECKNING

Tyvärr suddig bild av ingången till Första Klass Incheckningen på Narita dit jag kom fram klockan 07.30 precis när den öppnade med buss från Haneda. Incheckningen låg bakom de vanliga inchecknings diskarna.
ANA First Class Check-in.jpg

Jag var den första passageraren här för dagen och incheckning och säkerhetskontroll gick mycket smidigt för det var en särskild säkerhetskontroll för första klass. Till passkontrollen däremot fick man ingen gräddfil så till den fick jag köa ett par minuter.
Jag gick till vänster efter passkontrollen och efter tax free butikerna öppnade det sig till ett stort runt utrymme med ett antal gater och på övervåningen här fanns ANA Suite Lounge.
Jag var förste passagerare även här och det fanns ju gott om plats.
Det var bra utsikt från Loungen.
ANA Suite Lounge1.jpg

Detta planet skulle jag åka med idag på plats 1A. En B777-300ER. ANA Suite Lounge7.jpg

Utbudet var väldigt bra men efter FCT och Thai Första klass Lounge är men ju lite bortskämd.;)
ANA Suite Lounge2.jpg ANA Suite Lounge3.jpg ANA Suite Lounge4.jpg ANA Suite Lounge5.jpg ANA Suite Lounge6.jpg

OMBORDSTIGNING OCH FÖRSTA INTRYCK
Boardingen hade redan börjat när jag kom till gaten men det fanns en egen kö för premium passagerare så det gick smidigt.
När jag kom ombord blev jag genast visad till mitt säte och jag fick faktiskt svänga höger fast jag satt i 1A.
Strax hade den vänliga flygvärdinnan plockat fram en pyjamas och så fick jag byta om på toaletten.
När jag var klar tog hon hand om mina kläder och jag sitta mig i mitt bås med ett glas Krug.:)
Kabinen var i absolut toppskick och ja jag blev tilltalad med mitt namn.

SÄTE

ANA First Square
Jag har lite dåligt med bilder på detta men ett par har jag.
NH NRT-FRA1.jpg NH NRT-FRA2.jpg NH NRT-FRA3.jpg NH NRT-FRA4.jpg NH NRT-FRA5.jpg

Sätet tycker jag var det bästa jag provat och det kan enkelt ställas in i alla möjliga positioner.
Man sitter så avskiljt så det är omöjligt att veta vad som händer i kabinen utan att ställa sig upp.
Och här sitter man förväntansfull i Pyjamas och dricker Krug innan vi ens har lämnat gaten.:)

INFLIGHT SERVICE

Här snackar vi service!
Efter start blev det Krug och lite små aptitretare.
NH NRT-FRA6 Krug.jpg

Sedan valde jag att se en film först innan maten.
Jag valde den Europeiska menyn men flygvärdinnan det var så påpasslig att hon mer påminde av en geisha stack emellan med japanska rätter också. Inte för att jag vet riktigt hur en geisha skall vara men en sådan service nivå känns passande.

Vi börjar med Kaviar med traditionella tillbehör och Krug.:)
NH NRT-FRA11 kaviar.jpg

Sedan blev det Soft dried Beef carpaccio-style, tapenade and handmade anchovy Japanese-style Sauce.
Till detta blev det Beaune 1 er Cru Les Bressandes 2009 Maison Roche de Beliena , Bourgogne
NH NRT-FRA14 Carpaccio.jpg
NH NRT-FRA12 carpaccio.jpg

Sedan fick jag en japansk aptitretare som smakade mycket bra.
Och Sake.
NH NRT-FRA15 japanese appetizer.jpg

Sedan en rätt till.
Och lite Chablis 1 er Cru Mont de Milieu 2010 Maison Pierre Ponnelle, Burgundy
NH NRT-FRA16.jpg

Sedan blev det:
Grilled Katsumou wagyu beef sirloin with Chiba Iwanoi, 20 year's old vintage sake flavored fond de veau sauce.:p
Till detta blev det Chateau Malescot St. Exupery 2008, Margaux.
Mycket gott. Köttet var så bra.
NH NRT-FRA18 wagyu sirloin.jpg

Efter det lite Peach melba med Rudesheimer Berg Roseneck Spätlese 2008 Weingut August Kesseler, Riesling
NH NRT-FRA20 peach melba.jpg

Sedan blev det kaffe med Santori Whisky Hibika 21 år gammal.
NH NRT-FRA19 kaffe och sontori 21 years old whiskey.jpg

SLUTSATS

Vilken flygning. Min bästa hittills.
Tyvärr fick de slut på Krug.:eek:

Det enda dåliga var att det var en dagflygning och när jag kom fram Frankfurt klockan 16.30 var jag helt slut av allt detta ätande och drickande plus jetlag.

Sedan blev det lufthansa ekonomi:confused: till Göteborg dagen efter.

Om en månad bär det av igen med en ny ANA F från Frankfurt till Tokyo den gången.
Det ser jag fram emot!:)

Och nu vet jag hur det är att åka till Bali i första klass.:)
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Mycket intressant och trevlig läsning samt fina bilder.

Jag blev dock lite förvånad över att det var en EB-resa, eftersom routingen väl får betraktas som kreativ...lite i alla fall. (Min bild sedan tidigare är att EB kollar kortaste vägen och finns det inga platser så går det inte att lösa...men jag har kanske bara dåliga erfarenheter.)
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Mycket intressant och trevlig läsning samt fina bilder.

Jag blev dock lite förvånad över att det var en EB-resa, eftersom routingen väl får betraktas som kreativ...lite i alla fall. (Min bild sedan tidigare är att EB kollar kortaste vägen och finns det inga platser så går det inte att lösa...men jag har kanske bara dåliga erfarenheter.)

Jag började och slutade bonusresan i Frankfurt så det blev 6 ben i Asien. 8 är ju max.
Det enda problemet jag stötte på var att jag inte kunde påbörja återresan i Jakarta utan det fick bli från Singapore.

Nästa gång jag ska göra en sådan här resa ska jag boka returen som en enkel långt i förväg då det går att få ANA F och sedan ändra till en tur och retur 2 veckor innan avresa när man kan få Lufthansa första klass och FCT.
 
Toppen