Senaste nytt

Hur många kreditkort kan man ha? Och vad tycker bolåneavdelningarna?

Jag har idag ett MC Eurobonus Premium och Coop Mer och funderar nu på om jag skall skaffa ett Eurocard Premium (för Priority Pass). Eventuellt skaffar jag ett Amex Elite för att få 20 000 poäng också.

Hur många kort kan man ha? Har ni någon erfarenhet av när de börjar ge avslag? Har ungefär 1MSEK i årsinkomst och har en kreditlimit på 120k på MC:t och 10k på Coop-kortet, så jag har ingen överdriven kreditlimit någonstans. Men Eurocard har ju ingen limit, om jag förstått det rätt.

Har någon erfarenhet av vad bankerna tycker kring många kreditkort om man vill sälja sin bostad och köpa en ny?
 

Berglund

Medlem
@Excited4Points Det här med krediter är ju väldigt individuellt. Du förefaller tjäna bra vilket är en fantastiskt bra start, alla seriösa kreditgivare (banker framför allt) försöker skapa sig en samlad bild över dina kostnader, därför spelar lånens storlek roll. Höga beviljade krediter, dvs sådana som du snabbt kan handla upp, påverkar i viss mån men kan du visa att du sköter dem är det sällan några problem. Framför allt så länge du kan visa på stabil och gärna hög inkomst. Generellt är det också bättre att ha en kredit, från en kreditgivare på exempelvis 100 000kr än att ha fem krediter ifrån olika institut på 20 000kr vardera.

Jag har också ett tips för att du ska kunna skaffa bättre koll eller förståelse kring hur olika krediter påverkar:
Gå till App Store / Google Play, ladda ned appen "Kreddy", Det här är Aftonbladet/Lendos gratisapp, som visar dig vilket kreditbetyg du har och varför. Appen görs i samarbete med Upplysnings Centralen (UC) varifrån alla kredituppgifterna hämtas.

Att ladda ned appen är gratis, att använda appen är gratis och man loggar in med mobilt bankid.
Appen är förstås gjord för att man sedan skall välja att söka lån och krediter med hjälp av Lendo men det behöver man inte alls göra! Det går alldeles utmärkt att använda appen helt gratis och därigenom få överblick på sina lån/krediter och hur detta påverkar ditt kreditbetyg. Siffrorna i appen uppdateras varje månad den 20e i månaden.
 
Last edited:

famhanssons

Medlem
Jag har idag ett MC Eurobonus Premium och Coop Mer och funderar nu på om jag skall skaffa ett Eurocard Premium (för Priority Pass). Eventuellt skaffar jag ett Amex Elite för att få 20 000 poäng också.

Hur många kort kan man ha? Har ni någon erfarenhet av när de börjar ge avslag? Har ungefär 1MSEK i årsinkomst och har en kreditlimit på 120k på MC:t och 10k på Coop-kortet, så jag har ingen överdriven kreditlimit någonstans. Men Eurocard har ju ingen limit, om jag förstått det rätt.

Har någon erfarenhet av vad bankerna tycker kring många kreditkort om man vill sälja sin bostad och köpa en ny?
Tror inte det finns någon gräns på mängd utan snarare totalbelopp.

Dock sk du vara väldigt försiktig om du har bank med huslånförsäkring (t ex SHB). Om du har krediter som du inte angivet (även om du inte nyttjar, t ex kreditkort) kan hela försäkringen falla.
 

Erik M

Medlem
SEB knorrar över de krediter jag och sambon har, när vi vill ha bolånelöfte. Jag har Två Amex och ett Mastercard för tillfället, sambon ett Amex och ett Mastercard. Men SEBs mall för kalkyl är överhuvudtaget väldigt konstig tycker jag.
 

schrute

Medlem
Tror inte det finns någon gräns på mängd utan snarare totalbelopp.

Dock sk du vara väldigt försiktig om du har bank med huslånförsäkring (t ex SHB). Om du har krediter som du inte angivet (även om du inte nyttjar, t ex kreditkort) kan hela försäkringen falla.
Har du mer info kring detta? Är lösningen att ringa dem och meddela sina nya krediter?
 

Valley

Medlem
Tror inte det finns någon gräns på mängd utan snarare totalbelopp.

Dock sk du vara väldigt försiktig om du har bank med huslånförsäkring (t ex SHB). Om du har krediter som du inte angivet (även om du inte nyttjar, t ex kreditkort) kan hela försäkringen falla.
Huslånförsäkring ?
SEB knorrar över de krediter jag och sambon har, när vi vill ha bolånelöfte. Jag har Två Amex och ett Mastercard för tillfället, sambon ett Amex och ett Mastercard. Men SEBs mall för kalkyl är överhuvudtaget väldigt konstig tycker jag.

Har precis kört klart en total bolånegenomgång med de flesta banker. SEB hade mycket märklig uppfattning om bolån och beräkningsmodell.
Kan bara tro att de satt upp egna interna regler.
Så jag blir inte förvånad att de också har synpunkter på att man har olika betal- och kreditkort.
SEB var förövrigt den bank som hade svårt att förstå att jag av säkerhetsskäl, när jag reser, vill vara garderad med kort från olika utgivare.
Visa, Amex och Master Card (Eurocard).
 

famhanssons

Medlem
Har du mer info kring detta? Är lösningen att ringa dem och meddela sina nya krediter?

Huslånförsäkring ?


Har precis kört klart en total bolånegenomgång med de flesta banker. SEB hade mycket märklig uppfattning om bolån och beräkningsmodell.
Kan bara tro att de satt upp egna interna regler.
Så jag blir inte förvånad att de också har synpunkter på att man har olika betal- och kreditkort.
SEB var förövrigt den bank som hade svårt att förstå att jag av säkerhetsskäl, när jag reser, vill vara garderad med kort från olika utgivare.
Visa, Amex och Master Card (Eurocard).
För SHB måste man ange vilka krediter man har utanför banken. Det kan räcka med att du har betalat med ett ränrefritt lån när du köpt TV. Då finns det nämligen en kredit i botten som ligger kvar tills du säger upp den. I det finstilta hos SHB måste man teckna ner ALLA krediter utanför SHB och få godkänt av banken (avseende bolåneförsäkring). Om olyckan är framme och man behöver nyttja försäkringen kan den falla om det finns krediter som banken inte godkännt i förväg. Riktigt lömsk skrivelse med väldigt små bokstäver.
 
Toppen