Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Geiden

Medlem
Har försökt söka i forumet men känner ändå att jag inte är 100% på det klara, så om nån vänlig kompetent skäl kan förbarma sig, vore det uppskattat!

Har nyligen lyckats värva far min till AmEx Elite.
Nu ämnar han boka en flight t/r till Bangkok i Januari.

Min ambition är att hjälpa honom boka sin resa (antagligen Economy, vilken ser ut att gå på cirka 9,000kr) så han kan maximiera sin poängintjäning.
Hans fokus är Extra-points egentligen så att nästa resa kanske kan bokas med voucher.

Jag har förstått det som så att man absolut inte ska boka codeshare, så i detta fall borde jag dirrigera honom till att boka in STO-BKK-STO flight på Thai’s hemsida, och inte SAS sida. Dock så, om jag förstår saker korrekt, kan han ju få in 30p/100kr om han bokar via sas.se.


Det ger mig följande att beakta;

Boka via SAS.SE
Flygpoäng – ca 10,000 (givet att poängen går in då...)
AmEx-poäng – 2,700
Tot: 12,700 EB


Boka via Thai
Flygpoäng – ca 10,000 (givet)
AmEx-poäng – 1,8000
Tot: 11,800 EB


Frågan blir då... ska jag dirrigera honom att boka via Thai, trots att det teoretiskt innebär potentiellt 900 EB mindre eftersom osäkerheten gällande poängintjäning via codeshare är överhängande?

Jag misstänker att så är fallet, men behöver väl antagligen få det bekräftat av någon mer rutinerad än mig själv.
 

taxvalp

Medlem
Frågan blir då... ska jag dirrigera honom att boka via Thai, trots att det teoretiskt innebär potentiellt 900 EB mindre eftersom osäkerheten gällande poängintjäning via codeshare är överhängande?

Knäckfrågan är ju snarare om du får 100% intjäning och för att vara säker på poängintjäningen så ska du absolut inte boka code share!
 

Maja

Medlem
Tittar på en biljett via United Airlines, och
Sedan är det som att svära i kyrkan, I know, men en codeshare LH som mappas som UA i
  • Premium Economy (A) vilket enligt samma tabell också ska ge 100%.
Så vad är er gemensamma erfarenhet utifrån ovan givet scenario? Är det 100% som gäller?
 

Brandten

Medlem
ARN - ORD (SK bokningsklass B)
ORD - LAS (UA bokningsklass B)
LAS - ORD (UA bokningsklass B)
ORD - ARN (SK bokningsklass B)

Som EBD kan jag räkna med, eller snarare hoppas på att inkassera 6250 + 1500 + 1500 + 6250 poäng?
 

palmen

Moderator
Tittar på en biljett via United Airlines, och
Sedan är det som att svära i kyrkan, I know, men en codeshare LH som mappas som UA i
  • Premium Economy (A) vilket enligt samma tabell också ska ge 100%.
Så vad är er gemensamma erfarenhet utifrån ovan givet scenario? Är det 100% som gäller?
Med stor sannolikhet mappas nog din codeshare till en 100% boknignsklass (för jag antar att du menar en united flygning med Lufthansa-flightnummer), men detta kan vi inte veta med säkerhet, kan bli mindr eän så också.
R med United ger definitivt 100% i alla fall, så är poängen viktiga så skulle jag boka det alternativet
 

Maja

Medlem
Med stor sannolikhet mappas nog din codeshare till en 100% boknignsklass (för jag antar att du menar en united flygning med Lufthansa-flightnummer), men detta kan vi inte veta med säkerhet, kan bli mindr eän så också.
R med United ger definitivt 100% i alla fall, så är poängen viktiga så skulle jag boka det alternativet
Tack för input! Du har tolkat de hela helt korrekt. Tyvärr finns inte ditresan till ok pris hos Lufthansa så det är via United men Codeshare med LH men går under UA-nummer
 

Johan Hbg

Medlem
Jag är EBG och har bokat CPH-FRA hos Lufthansa, bokningsklass V dit och Q hem. Båda är Operated by SAS. Skall jag förvänta mig 625 poäng per ben?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag är EBG och har bokat CPH-FRA hos Lufthansa, bokningsklass V dit och Q hem. Båda är Operated by SAS. Skall jag förvänta mig 625 poäng per ben?

Det borde det väl i princip vara. Vet dock inte om du på något sätt kan få en light-biljett och i så fall ger den väl färre poäng? Skulle inte tro att Lufthansa ger O-klass på SAS (för då får du bara 100p). Men vem vet du kanske får en av de högre klasserna på SAS och då får du 1000p.

Kortfattat: du får nog se hur många poäng det blir :)
 
Toppen