Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Tonton

Medlem
Hej,

Jag är ganska ny inom EB världen, och skulle behöva lite hjälp med att räkna ut hur många points min kompis kan förvänta sig för denna resan (han försöker bli Guld).
För visst är det basis poäng man får, även när man flyger på andra bolag?

Allt är bokat på 220 dokument (dvs Lufthansa).
Enligt tabellen på sas.se, får man 750 för en P klass inom Europa, så 750*2 för CPH-FRA och MUC-CPH, även fast de faktisk flygs av SAS?

De långa segmenten är 5652 miles, båda i P. Enligt tabellen får man 100%, avrundat uppåt blir det då 5700 * 2 för dem?

Copa flighten är 507 miles * 150 % enligt tabell = ca 760 poäng?

FRA-MUC är i kategorien inrikesflyg i Europa, P klass = 500 poäng?

Hoppas detta inte blev allt för rörigt, men i fall jag har räknat rätt blir det ca 14140 poäng närmare EBG.

Tack för hjälpen,
Sören

En snabb titt så tycker jag att det ser rätt ut.

Det enda är CPH-FRA och MUC-CPH. Det är ju codeshare, så kan bli ett lotteri. Men enligt min erfarenhet så är 750 det minsta din kompis ska få. Har hen tur så kan det bli mer, men gissningsvis så är det 750 som gäller.

Texten var lite rörig, men snyggt med bifogat sheet - det tyder på att du har koll på dina saker ;)
 

Maja

Medlem
Hjälp mig tolka vilken bokningsklass jag har fått....

På biljetten står ett stort M och sedan ett mindre L alt T en liten bit ifrån under Class. Det är en företagsbokning så nej, jag kan inte se vilken bokningsklass jag bokade därav förvirringen här. Trodde det var i M-klass vilket borde ha inneburit 500 p per segment plus EBD-bonus. Har helt klart fått för L/T som är 250.

Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att jag har två olika klasser på boardingkortet och varför jag inte får poäng för den klass som står först och störst?

Upplys mig så jag kan lära mig tolka dessa koder korrekt framöver. Aldrig skoj när man är utlämnad åt någon annan att boka och ej kan styra/har koll själv. :eek:
 

Canadien

Medlem
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att jag har två olika klasser på boardingkortet och varför jag inte får poäng för den klass som står först och störst?

Stora M är kabinklass
C=Business
Y=Plus
M=Eko

Lilla bokstaven efter är bokningsklass
T ex
Cz är då businesskabinen men bokad i Z
Cb är en uppgraderad Plus b-klass, man sitter i Business

Mt är ekokabinen och bokad i klass t
Mx är ekokabinen bonusresa bokad i x
 

F-28

Medlem
Försöker att planera en MR för att nå till Diamant. Behöver er hjälp så att jag tänker rätt innan jag beställer biljetter. Lufthansa t o r till Hong Kong blir totalt 12 867 miles. Bokningskod är D = 200%. Om jag tänker rätt så blir detta 26 000 statusgrundande poäng till Eurobonus som tar mig till Diamantnivå hos SAS?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Försöker att planera en MR för att nå till Diamant. Behöver er hjälp så att jag tänker rätt innan jag beställer biljetter. Lufthansa t o r till Hong Kong blir totalt 12 867 miles. Bokningskod är D = 200%. Om jag tänker rätt så blir detta 26 000 statusgrundande poäng till Eurobonus som tar mig till Diamantnivå hos SAS?
Du låste räkna varje sträcka och avrunda till närmsta hundratal innan du lägger på 200%.
Inom Europa är det dessutom fasta summor för lufthansa så du får titta vad det ger.
Men utan att räkna på det allt för noga hamnar du nog i trakterna kring 25k poäng gissar jag om alla flighter är med Lufthansa och i D-klass.
 

F-28

Medlem
Tack @palmen !!!
Hade missat det där med fasta poäng inom Europa. Med nedanstående tabell bör det bli totalt 30 400 poäng om hela resan bokas i D-klass (200%).

ARN MUC 200° (S) 194° (S) 820 mi
MUC HKG 066° (NE) 063° (NE) 5,614 mi
HKG MUC 319° (NW) 322° (NW) 5,614 mi
MUC ARN 015° (N) 012° (N) 820 mi
 
Toppen