Senaste nytt

Hur länge är min Eurobonus-status giltig?

Coalcandy

Medlem
Hur fungerar grace-perioden mer exakt? Är det som ett förlängt kvalificeringsår, dvs om man uppnår poäng för en nivå under den perioden, får man då statusen hela det nya kvalificeringsåret?

Alltså:
Om man inte återkvalificera under kvalificeringsåret, men får in de poäng som saknades under grace, vad händer då? Innebär detta att statusen får behållas hela det nya året? Och vad händer med poängen, räknas de då både som kvalificerande för det föregående och det nya året?

Frågan dyker upp lite då och då på forumet så lika bra att skapa en sticky för detta ämne.

Eurobonus tillämpar olika medlemsår (kvalificeringsår) för alla medlemmar beroende på vilken månad man signade upp. Pga detta går statusen ut vid olika tillfällen för alla personer.
Kvalificeringsåret ändras inte för en medlem, om man signar upp 15e juni så kommer kvalificeringsåret att vara juni till maj.

  • Statusen gäller för det kvalificeringsår man tjänar in den, hela nästa kvalificeringsår samt 3 månader på kvalificeringsåret efteråt
  • De sista 3 månaderna man har statusen kallas ofta för Grace period, dvs även fast man inte tjänat in statusen så får man behålla den ytterligare 3 månader. Detta beror delvis på att det ibland kan ta tid att få in flighter till sitt konto och man ska inte bli lidande av det och eventuellt tappa status under ett kort tag.
  • Det ska även vara soft landing vilket innebär att om du är Eurobonus Gold och inte gör några flygningar alls så kommer din nästa status att vara Eurobonus Silver, man ramlar med andra ord bara ner 1 nivå per år.
    Detta är en bra förmån som Eurobonus Diamond då man automatiskt kommer att ha ett extra år som Eurbonus Gold oavsett hur mycket man flyger.

Exempel:
Du har kvalificeringsår maj-april varje år.
I November 2017 har du fått tillräckligt med baspoäng för aktuellt kvalificeringsår och blir Eurobonus Gold (EBG). Statusen kommer då att vara giltig resten av ditt kvalificeringsår samt nästa kvalificeringsår och grace period.
I detta fall innebär det att innevarande år tar slut sista april 2018. Nästa kvalificeringsår tar slut april 2019 och du kommer att ha EBG även under denna period. Grace period är sedan maj-juli 2019, vilket innebär att din guldstatus kommer att gå ut 31 juli 2019 om du tjänar in den i november 2017.

Övrigt:
Kan man byta kvalificeringsår?
Nej, det går inte utan man får behålla det man fick när man registrerade sig. Det är inte tillåtet hos Eurobonus att ha 2 konton, man riskerar då att bli av med båda.

Kan man få förlänga sitt år om man är nära att nå en nivå?
Generellt är svaret nej här, det har dock rapporterats om att en del medlemmar på forumet som enbart varit några enstaka poäng ifrån nästa status har fått detta till skänks från SAS. Detta är dock inget man kan räkna med.

Hur länge är ett guldkort giltigt om man fått det av en vän?
Här gäller exakt samma regler som om du tjänat in kortet. Rådet är dock att vänta till 4e månaden på sitt kvalificeringsår innan man tar emot ett guldkort då det rapporterats att i vissa fall har kortet bara gällt innevarande år och inte nästa. (Samma sak gäller om man får ett Eurbonus Silver eller Eurobonus Diamond)
 

palmen

Moderator
Hur fungerar grace-perioden mer exakt? Är det som ett förlängt kvalificeringsår, dvs om man uppnår poäng för en nivå under den perioden, får man då statusen hela det nya kvalificeringsåret?

Alltså:
Om man inte återkvalificera under kvalificeringsåret, men får in de poäng som saknades under grace, vad händer då? Innebär detta att statusen får behållas hela det nya året? Och vad händer med poängen, räknas de då både som kvalificerande för det föregående och det nya året?
Grace perioden innebär att du har kvar din status 3 månader in i nästa period om du inte lyckas att återkvalificera.
Så fort ditt år börjar så nollställd dina antal flighter och baspoäng och du börjar om från noll så du kan inte återkvala under grace period med hjälp av de poäng du tjänade förra året.

Se det som en snäll gest från SAS att du får ha kvar statusen 3 månader extra och inget annat innan du ramlar ner en nivå.
 

FF#1

Medlem
Gav ett guldkort till frugan i början av maj. Hon har brytpunkt sista januari. Hon fick status tom 04/19, precis som jag hoppats på.

Förra kortet gav jag 2 februari 2015, det gällde till 04/17, så bra utväxling på dessa två kort.
 
Gav ett guldkort till frugan i början av maj. Hon har brytpunkt sista januari. Hon fick status tom 04/19, precis som jag hoppats på.

Förra kortet gav jag 2 februari 2015, det gällde till 04/17, så bra utväxling på dessa två kort.

Är det "expiry date" på korten som gäller om man vill se utgångsdatum för sin status?
Jag fick EBG (från EBD medlem) oktober -16 vilket är första månaden i min kvalificeringsperiod. Mitt kort har expiry date 12/18, innebär det då att jag är guldmedlem hela nästa kvalificeringsperiod och har EBG till september 2018 + 3 månader? :)
 

Canadien

Medlem
Är det "expiry date" på korten som gäller om man vill se utgångsdatum för sin status?
Jag fick EBG (från EBD medlem) oktober -16 vilket är första månaden i min kvalificeringsperiod. Mitt kort har expiry date 12/18, innebär det då att jag är guldmedlem hela nästa kvalificeringsperiod och har EBG till september 2018 + 3 månader? :)
Hela innevarande period, t o m Sep 30 2018, plus 3 månader d v s till Dec 31 2018.

Hade du fått kortet lite senare, typ i Januari, så hade du _troligen_ fått EBG till Dec 31 2019. Har du tur så har du fått 2019 också, tror inte det syns i eurobonusprofilen på hemsidan längre så du kanske måste maila EBG-supporten och fråga.
 

flygfanten

Medlem
Hela innevarande period, t o m Sep 30 2018, plus 3 månader d v s till Dec 31 2018.

Hade du fått kortet lite senare, typ i Januari, så hade du _troligen_ fått EBG till Dec 31 2019. Har du tur så har du fått 2019 också, tror inte det syns i eurobonusprofilen på hemsidan längre så du kanske måste maila EBG-supporten och fråga.

Attans. Jag uppnår min EBG-status i december (sker via SAS Mastercard Premium-månadsinsättningen, så kan inte skjuta på det). Vore retsamt att missa :)
 
Hej!

Sorry for Newbie-fråga, men finns det en nivå över Diamant? EBP (Platinum?)

Hittar bara info upp till Diamond. Är själv Gold, med aspiration på Diamond...men redan nu undrar man ju om det finns ngt bakom den mystiska dörren:)

Tacksam för svar!
/Henrik
 
Toppen