Senaste nytt

Hur länge är min Eurobonus-status giltig?

squeezen

Medlem
Ja? :)

Det där förstår jag inte riktigt. Om mitt EB löper Aug-Jul och jag gör en resa 2019-12, men det inte räcker till att uppgraderas till Guld, då gör jag en ny resa 2020-01 - Som borde kvalificera, men då har jag 0 basic poäng?
Om ditt Eurobonus år är 1/8 -- 31/7 och då gör en resa i december 2019 eller januari 2020 spelar ingen roll då kalenderåret inte påverkar.
Har du de facto gjort resa inom nämnd period så torde anledningen till 0 basic poäng vara:
1. resan berättigade inte till poäng (bokningsklass för låg), vissa klasser/bolag ger inte poäng. Om du skriver ut exakt rutt, bolag och boka klass kan detta snabbt redas ut.
2. ditt Eurobonus konto fanns inte registrerat på flygningen

Om inget av ovan så har jag ingen aning om varför du inte skulle ha fått några poäng.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag kommenterade alltså @palmen om att alla basic poäng återställds första januari varje år.
 

squeezen

Medlem
Jag kommenterade alltså @palmen om att alla basic poäng återställds första januari varje år.
fast det gjorde ju @palmen inte. Han skrev "varje år" vilket är varje eurobonus år, vilket inte är att likställa med kalenderår.
Därmed sagt, om du innan 31/12 hade basic poäng på kontot, ditt EB år sträcker sig i ditt exempel till 31/7 så nollställs INTE basic poängen för innevarande period 31/12.
Skulle basicpoäng du tjänat innevarande period försvunnit är det en glitch.

Dock kan ev gamla poäng förfalla, fast de räknas i så fall inte mot status denna period i vilket fall
 
D

Deleted member 30163

Guest
Han skrev "varje år" vilket är varje eurobonus år, vilket inte är att likställa med kalenderår.
Tack, det är ju inte helt lätt för mig att veta att, när man skriver "år" inte menar kalenderår. Det kanske är helt självklart, vilket ju var anledningen till att jag frågade från början.

Jag har bara rest en gång med SAS under 2019, och det var i Januari (long-haul), men dessa basicpoäng är borta, de finns under min activity men alltså inte på kontot. Jag är EBS, vilket jag inte borde vara om mina poäng återställdes 2019-04 (expire+3) - har inte gjort någon resa efter det med SAS eller Star Alliance. Så att poängen är borta verkar vara helt rimligt, men det verkar konstigt att jag är EBS. Nåja, kanske är Life Time Silver :D
 

Abbs

Medlem
Tack, det är ju inte helt lätt för mig att veta att, när man skriver "år" inte menar kalenderår. Det kanske är helt självklart, vilket ju var anledningen till att jag frågade från början.

Jag har bara rest en gång med SAS under 2019, och det var i Januari (long-haul), men dessa basicpoäng är borta, de finns under min activity men alltså inte på kontot. Jag är EBS, vilket jag inte borde vara om mina poäng återställdes 2019-04 (expire+3) - har inte gjort någon resa efter det med SAS eller Star Alliance. Så att poängen är borta verkar vara helt rimligt, men det verkar konstigt att jag är EBS. Nåja, kanske är Life Time Silver :D
Dina baspoäng nollställs när ditt nya Eurobonusår börjar, inte efter din grace period. Om du nu är silver så innebär det att du tjänade in det förra perioden på något sätt.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Dina baspoäng nollställs när ditt nya Eurobonusår börjar, inte efter din grace period. Om du nu är silver så innebär det att du tjänade in det förra perioden på något sätt.
Mitt nya år har inte börjat ännu, det börjar 1a Februari, jag gjorde resan i Januari 2019.

Om du nu är silver så innebär det att du tjänade in det förra perioden på något sätt.
Precis, och jag är silver tack vare grace perioden antar jag
 
Last edited by a moderator:

palmen

Moderator
Mitt nya år har inte börjat ännu, det börjar 1a Februari, jag gjorde resan i Januari 2019.

Precis, och jag är silver tack vare grace perioden antar jag
Din grace är februari-april så du har ingen grace nu.
Du gjorde antingen tillräckligt med flighter med SAS under perioden Februari 2018-Januari 2019, eller fick in minst 20k poäng som räknas mot status och blev EBS (även möljlighet att någon vän har giivt dig ett EBS).
Då du blev EBS under ovan angivna period så behåller du statusen även för Februari 2019-Januari 2020 plus ytterligare tre månader grace, dvs till och med April 2020.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag vet såklart varför jag blev EBS = tillräckligt med baspoäng under den perioden. Jag vet också varför jag fortfarande är silver och 3 månader framåt.
Det jag inte förstår är varför jag på kontot har 0 baspoäng då dom borde gå ut i Februari då min period tar slut. Jag förstår att dom försvinner sista Januari, inte den 1:a, och inte heller kalenderår som förtydligats.

Om dom hade varit kvar kunde jag rest lite nu i Januari och nått Guld, som jag således haft hela 2020. Får prata med SAS kundtjänst.
 

palmen

Moderator
Jag vet såklart varför jag blev EBS = tillräckligt med baspoäng under den perioden. Jag vet också varför jag fortfarande är silver och 3 månader framåt.
Det jag inte förstår är varför jag på kontot har 0 baspoäng då dom borde gå ut i Februari då min period tar slut. Jag förstår att dom försvinner sista Januari, inte den 1:a, och inte heller kalenderår som förtydligats.

Om dom hade varit kvar kunde jag rest lite nu i Januari och nått Guld, som jag således haft hela 2020. Får prata med SAS kundtjänst.
Det är väldigt tydligt på SAS hemsida hur aktuell status är.
Stapeln som för min del visar 44775 poäng är det jag tjänat in under nuvarande kvalificeringsperiod 1 juli 2019 - 30 juni 2020.
Du borde se exakt samma sak för dig själv, och står det då 0 poäng på denna mätare så hra du inte tjänat några poäng mot status under ditt kvalår. De poäng du tjänade in februari 2018 till januari 2019 gav dig EBS och dessa nollställdes så det blev 0 poäng 1 februari 2019 (men du är självklart fortfarande EBS).
upload_2020-1-14_16-34-47.png


Du har nog inget för att ringa SAS kundtjänst, kan inte se hur det skulle ha blivit något fel då du själv säger att du inte dragit in några baspoäng under nuvarande period då din enda flight var i januari 2019 som var på din förra period som avslutades sista januari 2019.
 

Berglund

Medlem
Jag vet såklart varför jag blev EBS = tillräckligt med baspoäng under den perioden. Jag vet också varför jag fortfarande är silver och 3 månader framåt.
Det jag inte förstår är varför jag på kontot har 0 baspoäng då dom borde gå ut i Februari då min period tar slut. Jag förstår att dom försvinner sista Januari, inte den 1:a, och inte heller kalenderår som förtydligats.
Du har ganska taskig attityd mot de som försöker hjälpa dig. När du själv inte förstår och har så dålig koll är det ofta en ganska dålig approach.

Får prata med SAS kundtjänst.
Gör gärna det - jag tror det blir klarare då!
 
Toppen