Senaste nytt

Hur länge är min Eurobonus-status giltig?

palmen

Moderator
Frågan dyker upp lite då och då på forumet så lika bra att skapa en sticky för detta ämne.

Eurobonus tillämpar olika medlemsår (kvalificeringsår) för alla medlemmar beroende på vilken månad man signade upp. Pga detta går statusen ut vid olika tillfällen för alla personer.
Kvalificeringsåret ändras inte för en medlem, om man signar upp 15e juni så kommer kvalificeringsåret att vara juni till maj.

  • Statusen gäller för det kvalificeringsår man tjänar in den, hela nästa kvalificeringsår samt 3 månader på kvalificeringsåret efteråt
  • De sista 3 månaderna man har statusen kallas ofta för Grace period, dvs även fast man inte tjänat in statusen så får man behålla den ytterligare 3 månader. Detta beror delvis på att det ibland kan ta tid att få in flighter till sitt konto och man ska inte bli lidande av det och eventuellt tappa status under ett kort tag.
  • Det ska även vara soft landing vilket innebär att om du är Eurobonus Gold och inte gör några flygningar alls så kommer din nästa status att vara Eurobonus Silver, man ramlar med andra ord bara ner 1 nivå per år.
    Detta är en bra förmån som Eurobonus Diamond då man automatiskt kommer att ha ett extra år som Eurbonus Gold oavsett hur mycket man flyger.

Exempel:
Du har kvalificeringsår maj-april varje år.
I November 2017 har du fått tillräckligt med baspoäng för aktuellt kvalificeringsår och blir Eurobonus Gold (EBG). Statusen kommer då att vara giltig resten av ditt kvalificeringsår samt nästa kvalificeringsår och grace period.
I detta fall innebär det att innevarande år tar slut sista april 2018. Nästa kvalificeringsår tar slut april 2019 och du kommer att ha EBG även under denna period. Grace period är sedan maj-juli 2019, vilket innebär att din guldstatus kommer att gå ut 31 juli 2019 om du tjänar in den i november 2017.

Övrigt:
Kan man byta kvalificeringsår?
Nej, det går inte utan man får behålla det man fick när man registrerade sig. Det är inte tillåtet hos Eurobonus att ha 2 konton, man riskerar då att bli av med båda.

Kan man få förlänga sitt år om man är nära att nå en nivå?
Generellt är svaret nej här, det har dock rapporterats om att en del medlemmar på forumet som enbart varit några enstaka poäng ifrån nästa status har fått detta till skänks från SAS. Detta är dock inget man kan räkna med.

Hur länge är ett guldkort giltigt om man fått det av en vän?
Här gäller exakt samma regler som om du tjänat in kortet. Rådet är dock att vänta till 4e månaden på sitt kvalificeringsår innan man tar emot ett guldkort då det rapporterats att i vissa fall har kortet bara gällt innevarande år och inte nästa. (Samma sak gäller om man får ett Eurbonus Silver eller Eurobonus Diamond)
 

NotRyan

Medlem
Det kan vara värt att notera i den här tråden att man kan köpa baspoäng för att kvalificera till nästa nivå om man saknar några poäng, detta kan göras ända till 123 dagar in i nästa kvalificeringsår, d.v.s. de köpta poängen bakdateras 123 dagar på kontot. Här skall man komma ihåg att om man vill köpa baspoäng till sitt nuvarande kvalificeringsår måste man alltså vänta till det har gått 124 dagar sedan den startade.

Man kan köpa max 5000 poäng för att nå silvernivå, max 15000 poäng för att nå guldnivå eller max 30000 poäng för att nå diamantnivå.

Baspoäng kan köpas för redan intjänade poäng eller pengar (kort): 1000 baspoäng kostar 10000 poäng alternativt 1000 kr.
 

Impendill

Medlem
Jag är ledsen men jag hänger inte riktigt med.

Jag vill ge ett guldkort till min fru som har intjäningsperiod 01 Aug 2016 - 31 Jul 2017.
Jag kan ge bort guldkortet tidigast 1 Maj 2017.

Hur länge blir hennes guld giltigt om jag ger bort det 1:a maj?
När ska jag ge bort det för att det ska gälla så länge som möjligt?
 

blobloblo

Medlem
Jag är ledsen men jag hänger inte riktigt med.

Jag vill ge ett guldkort till min fru som har intjäningsperiod 01 Aug 2016 - 31 Jul 2017.
Jag kan ge bort guldkortet tidigast 1 Maj 2017.

Hur länge blir hennes guld giltigt om jag ger bort det 1:a maj?
När ska jag ge bort det för att det ska gälla så länge som möjligt?

Då ska du nog ge koretet dec-jan så hon kan få behålla guldet resten av hennes period samt året efter.
 

Thornado

Medlem
Jag är ledsen men jag hänger inte riktigt med.

Jag vill ge ett guldkort till min fru som har intjäningsperiod 01 Aug 2016 - 31 Jul 2017.
Jag kan ge bort guldkortet tidigast 1 Maj 2017.

Hur länge blir hennes guld giltigt om jag ger bort det 1:a maj?
När ska jag ge bort det för att det ska gälla så länge som möjligt?

* Ger du bort kortet senast 31 juli 2017 så bör hennes giltighetstid vara till 31 okt 2018.
* Ger du bort kortet mellan 1 aug och 31 okt 2017 så är det inte 100% klart, men det finns en risk att det även då bara är giltigt till 31 okt.
* Ger du bort kortet 1 nov 2017 eller senare så *bör* giltighetstiden vara till 31 okt 2019. (eftersom detta är drygt 7 månader fram i tiden så finns det givetvis inga garantier för att SAS inte har hunnit ändra reglerna innan dess)
 
Hej, en relaterad fråga:

Min kvalificeringsperiod är 1 Sep - 31 Aug och jag kommer bli EBG den 6 Juni om allt går som planerat. Sen har jag 2 long hauls till inplanerade varav 3 flygningar av dessa 4 flygningar är innan 1 Sept och den sista är typ den 5 Sept.

Så jag kommer en hyfsat bit påvägen till EBD men inte hela vägen. Det jag är osäker på är vad som händer med alla min "överflödiga" baspoäng den 1 Sep. Jag antar att jag kommer ha 0 baspoäng på kontotet den 1 Sep eller funkar det på något annat sätt?
 

mha321

Medlem
Hej, en relaterad fråga:

Min kvalificeringsperiod är 1 Sep - 31 Aug och jag kommer bli EBG den 6 Juni om allt går som planerat. Sen har jag 2 long hauls till inplanerade varav 3 flygningar av dessa 4 flygningar är innan 1 Sept och den sista är typ den 5 Sept.

Så jag kommer en hyfsat bit påvägen till EBD men inte hela vägen. Det jag är osäker på är vad som händer med alla min "överflödiga" baspoäng den 1 Sep. Jag antar att jag kommer ha 0 baspoäng på kontotet den 1 Sep eller funkar det på något annat sätt?
Korrekt, de "överflödiga" baspoängen försvinner och kan inte användas till något. Antingen kommer du upp till EBD, eller också är de "bortkastade".
 

Agö

Medlem
Var det inte det som de specifikt sade att det inte skulle komma? Istället pratade man om möjligheten att "skjuta upp" status ett år?
Det var överskjutande flygningar...

I tillegg til et stadig bedre tilbud til de faste kundene på bakken, jobber også SAS med en ny versjon av bonusprogrammet sitt som skal lanseres etter sommeren 2016. Selskapet vurderer goder som felles familieopptjening av poeng, en utvidelse av «gullkort for livstid» til å ikke bare gjelde de over 60 år som har hatt gullkort i minst ti år, samt at man kan overføre flyginger til neste års kvalifiseringsrunde.

Nordlendinger og söta bror redder SAS fra oljebremsen: – Bedriftskunder utenom oljen flyr like mye som før - SAS - Børs og Finans - E24
 
Toppen