Senaste nytt

Holländska Amex Platinum och dess fördelar

AndersD

Ny medlem
Tja, för bara bankkontot så är det svårt att bli billigare. Det är inte många banker som betalar dig för att ha konto där. Man behöver ju inte ha kortet aktivt efter provperioden...
Tja, det var just det. Går det fortfarande att ändra till ett fritt, bankkonto endast? De verkar lista det alternativet som att det utgått...
 

Pierluigi

Medlem
Hi,

anybody knows what happen with the MR points that one is having on the Swedish Platinum? Can they be transferred to the Dutch one?

/Pierluigi
 

Berglund

Medlem
Hi,

anybody knows what happen with the MR points that one is having on the Swedish Platinum? Can they be transferred to the Dutch one?

/Pierluigi
Not possible to transfer MR points from one Amex country to another. They hold totally different value and does not correspond at all. Just like you cannot invite accross Amex countries - you also cannot transfer point balances. You’d need to use them first or transfer to any of the partner programs first.
 

Thornado

Medlem
@Berglund och @Thornado

Svenska kortet ger 3 x poängen vid inköp i utländsk valuta. Gäller det även här? Eller kanske inte alls?

Såvitt jag förstått så är det samma poängintjäning oavsett valuta här. Varje spenderad EUR ger 1.5 Membership Rewards-poäng, men som @Berglund skrev i inlägget ovanför ditt så är inte alla MR-poäng skapta likadant och det är helt olika värde på svenska och holländska MR-poäng.
T.ex. för växling till SAS så är det ju i Sverige 12 MR-poäng per Eurobonuspoäng, men i Nederländerna så ger 3 MR-poäng 2 Eurobonuspoäng så betalar man i kronor blir EB-poäng per krona i samma storleksordning, men i andra valutor så ger ju det svenska kortet bättre poängutdelning.

Jag kommer dock med största sannolikhet att främst använda detta kort för loungetillgång och andra "icke-betalningsförmåner" (fast track osv) och samla poäng via mitt Amex Elite
 

Hafermann

Medlem
Såvitt jag förstått så är det samma poängintjäning oavsett valuta här. Varje spenderad EUR ger 1.5 Membership Rewards-poäng, men som @Berglund skrev i inlägget ovanför ditt så är inte alla MR-poäng skapta likadant och det är helt olika värde på svenska och holländska MR-poäng.
T.ex. för växling till SAS så är det ju i Sverige 12 MR-poäng per Eurobonuspoäng, men i Nederländerna så ger 3 MR-poäng 2 Eurobonuspoäng så betalar man i kronor blir EB-poäng per krona i samma storleksordning, men i andra valutor så ger ju det svenska kortet bättre poängutdelning.

Jag kommer dock med största sannolikhet att främst använda detta kort för loungetillgång och andra "icke-betalningsförmåner" (fast track osv) och samla poäng via mitt Amex Elite

Tack för svar. Jag tänker ungefär samma. Betalar med det svenska Platinumet idag endast vid köp i utländsk valuta och vid bokning av resor i sek (för att försäkringen ska gälla).

Vid byte av Platinum blir det fortsatt främst Elite som kommer användas som betalmedel, samt SAS MC när Amex inte funkar. Platinum vid bokning av resor. Så skillnaden blir en marginellt sämre intjäning vid köp i utländsk valuta.
 
Tänkte hänga på detta men får inte Bunq att fungera.

När jag ska fylla på 10euro så säger den bara såsom det står på bifogade bilden

Har testat tre olika kort både debit och kreditkort

Någon som har haft samma problem?
 

Attachments

  • BD1EB705-B072-4500-AC54-8A6267476043.png
    BD1EB705-B072-4500-AC54-8A6267476043.png
    119,5 KB · Visningar: 447

Berglund

Medlem
@Gullmarsplan Hos exempelvis SEB loggar du in på deras webbsida
Väljer Betala & Överföra > Betala & Överföra > Lägg till mottagare
Välj typ av betalning: SEPA betalning i euro
Lägg in ditt eget namn, det IBAN nummer du får ifrån Bunq samt tillhörande BIC-kod.
Välj att spara mottagaren.

Därefter skapar du en betalning, väljer att göra en internationell betalning.
Betala & Överföra > Betala & Överföra > Internationella betalningar
Se till att du nu är på sidan vars överskrift säger:
”Registrera SEPA-betalning i euro”
Välj mottagare och klicka ok.
Välj därefter belopp och datum då överföringen skall skickas samt eventuell referens.
Välj avslutningsvis ”Lägg till” knappen och bekräfta överföringen.

De andra storbankerna i Sverige har liknande förfaringssätt. Logga in på deras respektive webbsidor då bankernas appar ofta är mycket dåliga eller inte alls klarar av att hantera det här.
 
Toppen