Senaste nytt

Hjälp en nybörjare välja bonusprogram

JosefinW

Ny medlem
Hej!
Jag har suttit fastklistrad vid detta forum nu i några veckors tid,
och har sakta men säkert börjat förstå mig på flygpoäng, kreditkort och allt vad det finns.
Jag är eurobonus grundmedlem för tillfället, och reser en del både för jobbet och privat.
Jag utgår från Finland och min vanligaste flygsträcka är VAA-ARN, men jag kan lika gärna utgå från Kokkola (KOK).

Räknade att jag i år kommer göra ca 30 legs/10-15t/r, nästan allt i Skandinavien,
men 3st tur o retur till södra europa är hittills inplanerade, samt en resa med turkish
till Thailand i mars. För flighterna utanför skandinavien utgår jag oftast från Helsingfors, som ändå bara ligger 2,5h hemifrån med tåg.

Jag har nu även börjat fundera kring Finnair.. Finnair är ofta billigare än SAS,
och jag brukar boka typ sas go/motsvarande, men jag har automatiskt börjat spara
poäng via star alliance då typ all info är om dem.

Jag har inget kreditkort än, SAS erbjuder ju bara sas eurobonus world åt oss bosatta i Finland,
men finnairs kort verkar lika dåliga tyvärr.

Någon som har några tips och ideér hur jag ska börja samla? :) Har i nuläget 3000points på eurobonus och når nog upp i silvernivå under våren, pga många legs.
 

palmen

Moderator
Hej och välkommen till forumet.

Är det SAS du flyger med från Vasa till Stockholm (har ingen koll på hur finnair eller andra flyger).
Med 10 legs kommer du att bli EBS hos SAS, det ger inte så mycket mer än tillgång till SAS lounger under "loven" samt en extra väska på biljetter som tillåter att man tar med en väska.

Finnair kan vara helt OK för din del, vart hade du tänkt att dina resor med Finnair ska gå? Blir det VAA-HEL-ARN eller något annat i så fall?

Frågan du behöver ställa dig är vad du vill uppnå med det bonusprogram du har primärt.
Är det att kunna uppgradera en flygresa?
Att kunna betala med poäng för en resa?
Upnå status så du kommer in i lounger?
Möjlighet att tjäna in poäng på andra sätt (tex kreditkort, shoppingportal mm)?
Annat?

Jag har personligen dålig koll på hur man bäst optimerar med utgångspunkt i Finland, finns dock en hel del personer på forumet som bor där som kanske har bättre koll.
@FFlash ?
 

JosefinW

Ny medlem
Tusen tack för ett bra svar!

Hittills har jag endast flugit med SAS. Kunde boka deras ungdomsbiljetter framtills isomras,
så har därför inte alls kollat ens mot Finnair, har trott de är väldigt dyra, men finnair flyger också direkt VAA-ARN.
Kollade prismässigt är de lite billigare än SAS.

Haha, jag vill gärna göra allt det! :D
Drömmen är väll att kunna uppgradera longhauls till business, samt det vore väldigt nice med loungeaccess..
Vi blev uppgraderade till business på ett SASflyg MXP-CPH, och fick då uppleva loungevärlden,
vore verkligen superhärligt att sitta och chilla där innan flygen! Jag jobbar alltså som fotograf så det skulle även
ge mig lite värdefull redigeringstid med snabbare WIFI och bekvämare för att jobba från datorn.

Skulle gärna skaffa ett kreditkort, men det verkar vara väldigt begränsat med dem här i Finland!
 

Berglund

Medlem
Skulle gärna skaffa ett kreditkort, men det verkar vara väldigt begränsat med dem här i Finland!
Allt går att lösa!
Du får väl hitta en trevlig svensk medlem här på BC och arrangera ett litet äktenskap med så att du får svenskt personnummer och kan söka svenskt Amexkort?! Skilsmässostatistiken i Sverige är ju 50% så det vore ju väääldigt tråkigt om det sedan skulle visa sig att det inte höll mellan er...

(För sakens skull, det är ju naturligtvis olagligt att arrangera skenäktenskap och jag skulle aldrig uppmana någon till att begå brott.)
 
Last edited:

JensE

Medlem
Allt går att lösa!
Du får väl hitta en trevlig svensk medlem här på BC och arrangera ett litet äktenskap med så att du får svenskt personnummer och kan söka svenskt Amexkort?! Skilsmässostatistiken i Sverige är ju 50% så det vore ju väääldigt tråkigt om det sedan skulle visa sig att det inte höll mellan er...
Haha. Bästa inlägget på länge!
 

JosefinW

Ny medlem
Du får väl hitta en trevlig svensk medlem här på BC och arrangera ett litet äktenskap med så att du får svenskt personnummer och kan söka svenskt Amexkort?! Skilsmässostatistiken i Sverige är ju 50% så det vore ju väääldigt tråkigt om det sedan skulle visa sig att det inte höll mellan er...
Åh, vad synd jag hittade detta med bonuspoäng först nu och inte för ett år sen! Helt klart en vettig lösning om jag inte redan vore gift.. :rolleyes: :p
 

Johans00

Medlem
Allt går att lösa!
Du får väl hitta en trevlig svensk medlem här på BC och arrangera ett litet äktenskap med så att du får svenskt personnummer och kan söka svenskt Amexkort?! Skilsmässostatistiken i Sverige är ju 50% så det vore ju väääldigt tråkigt om det sedan skulle visa sig att det inte höll mellan er...
Skulle det inte vara enklare att hitta en trevlig EBD som kan ge bort EBG istället? Hade dock varit peak BC att arrangera ett äktenskap för att få ett Amex.
 

Berglund

Medlem
Åh, vad synd jag hittade detta med bonuspoäng först nu och inte för ett år sen! Helt klart en vettig lösning om jag inte redan vore gift.. :rolleyes: :p
Du anar inte vad folk är beredda att gå med på här på BC - så länge de får värva dig till Amex!

Skulle det inte vara enklare att hitta en trevlig EBD som kan ge bort EBG istället? Hade dock varit peak BC att arrangera ett äktenskap för att få ett Amex kort.
Du anar inte vad folk är beredda att gå med på här på BC - så länge de får värva dig till Amex!
 

JosefinW

Ny medlem
Hmm.. jag lär nog inte hinna komma upp i Silver innan novembers slut.. Och sen måste jag flyga innan sista december med Finnair.
Gör 80% av mina resor mellan maj-oktober :( Men ett bra svar, tack! Synd erbjudandet snart löper ut, skulle det ha varit aktuellt till nästa sommar skulle jag absolut ha kört!
 
Toppen