Senaste nytt

Har Lufthansa infört Starnet blocking mot SAS?

Canadien

Medlem
Kanske har att göra med hur man hanterar TKTL?
? Snabb fototeknik?
SmartSelect_20200125-210012_Firefox.jpg
 

Climber

Medlem
ja, det släpps absolut platser.. Men många syns för United men inte för eurobonus, jag upplever också att tillgängligheten släpps senare till eurobonus. När jag lyckades boka var det knappt en vecka kvar till avgång. Det var 6 platser kvar enligt United men 5 enligt Tallinn.

Destinationer som jag har frågat efter är främst MUC-BOS
FRA-EWR
MUC-ORD
FRA-ORD

Det har bara funnits first tillgänglighet på EWR och BOS de gånger jag har frågat Tallinn.

Tack för jättebra info! Har förhoppningar om att hitta first till ORD i mars men det verkar ju mörkt enligt dina observationer.
 

Canadien

Medlem

Tack, lagom mumbo jumbo för en lördagstrött skalle på den länken :)
Men det klarnade upp lite längre ned på sidan.

Those airlines WITHOUT Auto-TTL suggest to create an OSI/SSR element to advise of your intended ticketing date. Example:


OSYY TKTL15MAY or OSAI TKTL1200/15MAY
SROTHSYY-TKTL15MAY or SROTHSMH-TKTL1200/15MAY
(YY – to advise all airlines / MH – for specific airline only)

 

Senator

Moderator
Tidigare har det visat sig att SAS har t.ex. samma tillgänglighet som United, nu verkar detta vara sämre. Har något ändrats i ert avtal, särskilt med Lufthansa?
Vi ser inte att tillgängligheten är mindre totalt sett än tidigare. Däremot är det så att efterfrågan på bonusresor inom STAR Alliance har ökat kraftigt hos samtliga Star Alliance FFP-medlemmar – mycket drivet av att alla Star Alliance bolag nu har öppnat upp för bokningar online (liksom SAS gjorde för drygt ett år sedan) – och vi ser också en viss generell minskning av First class erbjudandet hos de bolag som har det. Om och hur olika bolag styr sin tillgänglighet kan bero på många saker – nätverk och andra kommersiella avtal för att nämna några.

Värt att nämna på den positiva sidan dock är t.ex. att bonusresor på Air India och Avianca nu också är bokningsbara online. Vi arbetar också med att förbättra SAS online verktyg för Star Alliance bonusresor på flera sätt, bl.a. hoppas vi kunna implementera exempelvis möjligheten att boka Mixed Class, dvs. kombinera Economy och Business segment i samma resa vilket kommer underlätta för medlemmar att hitta resor. På längre sikt tittar Star Alliancebolagen också på att inkludera Premium Economy i tillägg till Economy och Business, vilket också kommer förbättra tillgängligheten generellt.

Kundtjänst i Tallinn som jobbar med AMEX 2-for-1 har haft samma tillgänglighet som den vanliga kundtjänst, men nu verkar detta vara ändrat så Tallinn ser mycket färre platser jämfört med den ”vanliga” kundtjänst. Stämmer det?
Tack för att du gör oss uppmärksam på detta. SAS ska se samma tillgänglighet av bonusresor oavsett vilket vilken kundtjänst eller kontor som tar hand om kundens samtal. Vi ska undersöka detta.

Freja Annamatz
Presschef Sverige, SAS
 

Berrsus

Medlem
Tack! @Senator , mycket uppskattat! Verkligen, mycket mycket uppskattat.
Både ett svar och ett icke-svar tyvärr. Det beror på hur informationen, från en skicklig presschef ska tolkas. Min tolkning (helt egna) är att det totalt sett släpps ungefär lika många biljetter men att andra bolag betalar mer för premium-platser än vad SAS gör. D.v.s. LH släpper hellre F till United då de får mer betalt för platserna. Kanske för att SAS själva utvecklat en riktigt bra businessprodukt och krävt mer betalt själva (spekulation).

Det är däremot positivt att samtliga kontor ska kunna se samma tillgänglighet! Mycket bra att veta.
 

Climber

Medlem
SAS ska se samma tillgänglighet av bonusresor oavsett vilket vilken kundtjänst eller kontor som tar hand om kundens samtal

Vet vi hur skillnaden har sett ut mellan kontoren avseende Lufthansa F? Skulle man kunna kräva att boka via vanliga kundtjänst om det skiljer sig åt?

/Climber
 

squeezen

Medlem
Vet vi hur skillnaden har sett ut mellan kontoren avseende Lufthansa F? Skulle man kunna kräva att boka via vanliga kundtjänst om det skiljer sig åt?

/Climber
Varför det? Amex kundtjänst i Tallinn är ju de som till syvene om sist är ansvariga för en 2-4-1 så du har nog inte rätt att kräva nånting sedan kan man ju tycka det är märkligt om de inte ser samma sak. Likväl som att om du inte har en 2-4-1 så kan vissa rottings vara mer flexibla.
 
Toppen