Senaste nytt

Har Lufthansa infört Starnet blocking mot SAS?

Senator

Moderator
Jag delar din uppfattning om att en uppstramning kommer att komma förr eller senare. Många av de routings som folk gjort här är ju ur ett företagsekonomiskt perspektiv helt vansinniga och dyra. Och det har blivit vanligare och vanligare med intåget av chatflights m.fl. Tröskeln har sänkts för att få till roliga bokningar - på gått och ont.

Om jag ska spekulera helt fritt så tror jag att följande händer i en snart framtid:
- Tillgången för tredjepartssajter att söka bonustillgång kommer strypas helt, alternativt kommer SAS kräva dem på licenspengar.
- Tallinns telefontjänst läggs ner och försvinner helt, och de ärenden som bara går att ta via telefon typ bokning av spädbarn etc kommer hanteras av SAS vanliga kundtjänst, men ingen regelrätt bokning kommer att ske där.
- All bokning kommer att ske via SAS Star Alliance-sida och enbart routings som syns där är tillåtna att boka.
- Priset för att boka med Star Alliance kommer bli högre, och SAS kommer försöka styra om så mycket som möjligt till SAS egna flygningar.

Vad har du för källa att ditt antagande är rätt?
Om du har fel så kan SAS inte göra ett ”officiellt uttalande”.
Kanske du skall skriva till Eurobonus och fråga om du har rätt.

Vad menar du med källa för mitt antagande? Vilket antagande syftar du på?
Att Eurobonus har sämre tillgänglighet än andra bonusprogram inom Star Alliance är, enligt min uppfattning, konstaterat. Om det sedan beror på en IT-glitch, att SAS inte vill betala lika mycket eller att andra flygbolag inte tycker det är intressant att släppa lika många platser är relevant, men ändrar inte faktum att EB tappar i attraktionskraft. Enligt denna tråd verkar flera ha frågat, så även jag, men ingen verkar ha fått ett vettigt svar som förklarar situationen.

Jag vill inte att även denna tråd skall spåra ur, som många andra trådar på BC grund av tjafs mellan medlemmar.
Det jag ifrågasätter vilken källa du har till att SAS har färre bonusplatser nu än förr.
Du skriver åter igen "Att Eurobonus har sämre tillgänglighet än andra bonusprogram inom Star Alliance är, enligt min uppfattning, konstaterat"
SAS kan väl inte gå ut och göra ett officiellt uttalande på din uppfattning.
Har du något uttalande från SAS på att detta stämmer med din uppfattning?
Jag kommer inte att kommentera något mer i detta ämne.

Då är vi överens om en hel del, inget tjafs och ingen tro på att Sas ska göra ett uttalande utifrån va en medlem skriver på ett forum som inte är deras. :) Vi är säkert överens om mer än så. Jag konstaterar att SAS har sämre tillgänglighet utifrån vad som skrivits i denna tråd och mina egna samtal till Tallin och SAS kundtjänst. Givetvis hoppas jag att jag har fel och att vi snart ser förändringar. Men just nu ser utvecklingen inte så positiv ut för oss medlemmar, vilket går helt i linje med många flygbolags distribution av biljetter överlag (däribland SK och LHG).

Hoppas du får en framgångsrik fredag! :)

Jag vill bara förtydliga något här. Under mina år i rollen som moderator, har jag etablerat en kontaktyta hos EuroBonus som jag ytterst sällan ställer frågor till i syfte att ge ackumulerat feedback från medlemmarna och/eller be om utlåtande i vissa fall. Frågeställningen här om ändringar i tillgänglighet ansåg jag att vara av så pass stor betydelse att jag ställde frågan.

Baserat på min fråga, har jag fått ett officiellt utlåtande från SAS PR-avdelning. Jag var valt att inte publicera detta då jag ansåg att det var ett "icke svar". Därmed har jag efterfrågat ett mer detaljerat svar, och jag kommer inom kort pusha för detta.


Mycket tråkig utveckling detta. Det får definitivt bli att samla poäng även i M&M om detta fortsätter för att säkra lite av F-behovet. Jobbigt bara för oss och många andra om alliansernas bonuspolitik splittras upp och det måste samlas i flera program för kommande resplaner. Det suger, men hoppet lever fortsatt om att detta är en tillfällig glitch.

Det är ganska naturligt att man vill gynna egna medlemmar. Frågan är väl mer hur man gynnar egna, utan att göra för stora försämringar för andra?
 

Matore

Medlem
Rent allmänt kring vad som släpps till EB från LH i F;
Vad är det som gör att LH hellre går med nästan tom kabin, än att släppa bonusplatser?
Jag förstår givetvis att man så sent som möjligt vill sälja till fullpris, inte urvattna F genom alltid fylla upp kabinen och allt det där. Ibland är det såklart en svår avvägning när/hur många de ska släppa som bonus, melnhur tänker dom? Eller är det ingen som tänker riktigt där.
Inga killgissningar nu :) Eller ja mycket kvarlificerade sådana går bra jämte fakta.
 

Quaddan

Medlem
Jag lyckades idag boka 2 pax i first MUC-BOS :)
Jag har under den senaste veckan pratat med Tallinn flera gånger..

Känns som att Eurobonus får tillgång så småningom, om det finns 3-4 lediga platser..
Ofta kan det t ex stå 6 lediga platser på United, när du ringer tallinn så är det ofta någon mindre ledig är vad United/Awardfares visar.

Jag kommer att fortsätta jaga first till hemresan, men har kanske inte några större förhoppningar..
 

Hachans

Medlem
Rent allmänt kring vad som släpps till EB från LH i F;
Vad är det som gör att LH hellre går med nästan tom kabin, än att släppa bonusplatser?
Jag förstår givetvis att man så sent som möjligt vill sälja till fullpris, inte urvattna F genom alltid fylla upp kabinen och allt det där. Ibland är det såklart en svår avvägning när/hur många de ska släppa som bonus, melnhur tänker dom? Eller är det ingen som tänker riktigt där.
Inga killgissningar nu :) Eller ja mycket kvarlificerade sådana går bra jämte fakta.

Man kan resonera sig fram kring detta och få flera tänkbara svar. Men du kommer aldrig att få ett 100% säkert svar för det är företagshemligheter.

- Första klass är dyrt att underhålla och motsvarar inte den ersättning som man får från andra flygbolag. Går man minus på platserna går man hellre tom för det kostar inget.

- Väldigt få av de som faktiskt flyger F på bonusbiljetter skulle kunna tänka sig betala för biljetterna. Därför är det inte lönt att sälja platserna med förlust och kalla det marknadsföring.

- De som faktiskt har valt att betala att F får sin upplevelse störd av andra som ska instagramma, filma och reviewa allt. Det är en premiumkabin med premiumkänsla. Och det skadar bolaget mer att tappa en fullt betalande F resenär som blir sur över att inte få vara i fred jämfört med att man inte får freeloadande medlemmar från andra bolag.

- Man har möjlighet att premiera sina egna bästa medlemmar genom att hålla platser lediga i sin bästa kabin åt dem så att de kan åka när de vill.
 

palmen

Moderator
Rent allmänt kring vad som släpps till EB från LH i F;
Vad är det som gör att LH hellre går med nästan tom kabin, än att släppa bonusplatser?
Jag förstår givetvis att man så sent som möjligt vill sälja till fullpris, inte urvattna F genom alltid fylla upp kabinen och allt det där. Ibland är det såklart en svår avvägning när/hur många de ska släppa som bonus, melnhur tänker dom? Eller är det ingen som tänker riktigt där.
Inga killgissningar nu :) Eller ja mycket kvarlificerade sådana går bra jämte fakta.
Rent generellt kan man väl säga att det finsn inget självändamål at man alltid ska flyga med full kabin, kosta vad det kosta vill.
Säg att kostnaden för en F-passagerare är 10k för en flight och att SAS betalar 5k till LH varje gång någon bokar en First. Då är det ganska självklart att det blir mindre attraktivt. Tidigre kan det dock ha varit så att det funnits avtal mellan SAS och Lufthansa som gjort att man släppt mer än vad man gör nu och att den förlusten Lufthansa gör på Eurobonus-bokningar i First har de tagit igen på att SAS hjälper Lufthansa med något annat och står för del av kostnaden. Om ökningen av Lufthansa First ökat med säg 200% så ser Lufthansa självklart att det blir en kostnad och kanske då stryper ner tillgången till en rimlig nivå från deras sida.

Detta är ju absolut en "gissning" från min sida, men ett tänkbart scenario åtminstone.
 

Senator

Moderator
Rent allmänt kring vad som släpps till EB från LH i F;
Vad är det som gör att LH hellre går med nästan tom kabin, än att släppa bonusplatser?
Jag förstår givetvis att man så sent som möjligt vill sälja till fullpris, inte urvattna F genom alltid fylla upp kabinen och allt det där. Ibland är det såklart en svår avvägning när/hur många de ska släppa som bonus, melnhur tänker dom? Eller är det ingen som tänker riktigt där.
Inga killgissningar nu :) Eller ja mycket kvarlificerade sådana går bra jämte fakta.

Det finns lite andra aspekter som man bör fundera på. Den stora frågan är det totala bokningsläget och inte per kabin. Jag har varit med flera gånger när en interkontinental avgång har varit överbokat med 8-10%. Jag skulle inte stirra mig blind på bara vad som händer i F-kabinen.

Sen kan det vara marginalen på rutten. Att "sälja" bonusplatser till andra bolag skulle i teorin kunna sänka genomsnittsmarginalen på avgången. Jag gissar någon mäts på det. Så det finns nog ett axplock av finansiella och operationella anledningar till att en tom kabin är bättre än 2 bonus resenärer från SAS.
 

Jonas C

Medlem
Jag delar din uppfattning om att en uppstramning kommer att komma förr eller senare. Många av de routings som folk gjort här är ju ur ett företagsekonomiskt perspektiv helt vansinniga och dyra. Och det har blivit vanligare och vanligare med intåget av chatflights m.fl. Tröskeln har sänkts för att få till roliga bokningar - på gått och ont.

Skulle snarare säga att fallet är det motsatta. Volymerna som Chatflights, BC-junkies, FFL, etc står för är så pass små att det inte gör något utslag. Det är snarare Star Alliance-sökmotorn som har möjliggjort att fler resor på Star Alliance kan bokas. Hos SAS går kalkylen ihop oavsett, kompensationen som Star Alliance-flygbolagen får för bonusresorna underskrider vad SAS får in från Amex för poängen som de säljer. Jobbar man däremot mot att försvåra möjligheterna att använda poäng så kommer SAS sannolikt att få påtryckningar från Amex då kunderna upplever att poängen inte har något värde då de sällan kan användas.

Den stora kostnaden för SAS är snarare ökningen av bonusplatser på SAS egna flygningar och framför allt best availability där en bokad revenuebiljett för poäng motsvarar en förlust av intäkter. Nu syftar jag främst på business long haul där man som EBD kan få en business till LAX/NYC/SFO för 90-130K poäng (under sommar, påsk, etc) bokad i J-klass som annat fall hade sålts för 18-25K SEK. Likaså är best availability inte alltid avbokningsbara tillskillnad från vanliga bonusresor där platser ofta bokas upp långt i förväg och sedan bokas av och inte går tillbaka som bonusplatser. Den största majoriteten av best availability kommer att vara bokas inrikes och inom Europa. Finns väldigt många som gärna betalar 50K istället för 30K poäng för att få sin Malagaresa på datum som passar. Likaså finns det många som gärna bränner 20-30K poäng på poäng+pengar för att kapa ner priset på sin betalbiljett med någon hundralapp.

Min killgissning är att vi kommer att se en minskad tillgänglighet på bästa pris inom Europa och där fler best availability bokas, som i sin tur subventionerar för de få och dyra tokresorna i First och Business. Man får inte heller glömma att det primära syftet med lojalitetsprogram är att främja lojalitet, därav hela anledningen till varför "aspirational redemptions" fortfarande erbjuds.
 
Last edited:

Climber

Medlem
Jag lyckades idag boka 2 pax i first MUC-BOS :)
Jag har under den senaste veckan pratat med Tallinn flera gånger..

Känns som att Eurobonus får tillgång så småningom, om det finns 3-4 lediga platser..
Ofta kan det t ex stå 6 lediga platser på United, när du ringer tallinn så är det ofta någon mindre ledig är vad United/Awardfares visar.

Så det finns alltså platser? Vilka destinationer har ni kollat på när du snackat med Tallin? Så din spaning är alltså att om det släpps många platser så får Eurobonus tillgång?
 

Tonton

Medlem
Så det finns alltså platser? Vilka destinationer har ni kollat på när du snackat med Tallin? Så din spaning är alltså att om det släpps många platser så får Eurobonus tillgång?

Ja, det finns platser, men det finns inte riktigt 100% någon logik bakom det.

Lättast är att ringa in och fråga för det avresedatum du är intresserad "Vad ser ni för tillgång just nu till följande destinationer?"
 

Quaddan

Medlem
Så det finns alltså platser? Vilka destinationer har ni kollat på när du snackat med Tallin? Så din spaning är alltså att om det släpps många platser så får Eurobonus tillgång?

ja, det släpps absolut platser.. Men många syns för United men inte för eurobonus, jag upplever också att tillgängligheten släpps senare till eurobonus. När jag lyckades boka var det knappt en vecka kvar till avgång. Det var 6 platser kvar enligt United men 5 enligt Tallinn.

Destinationer som jag har frågat efter är främst MUC-BOS
FRA-EWR
MUC-ORD
FRA-ORD

Det har bara funnits first tillgänglighet på EWR och BOS de gånger jag har frågat Tallinn.
 
Toppen