Senaste nytt

Har 100.000 Amexpoäng, lite pengar, vill ta barnen på semester!

öken

Ny medlem
Vi lite pengar att röra oss med pga studier. Dock har jag 100 000 amexpoäng uppsparade sedan i somras, och nu ska jag säga upp Amexkortet och letar efter någonstans att flytta över poängen.

Det smidigaste hade varit att kunna använda dessa till att delbetala resa eller hotel i sommar i något lågprisland som typ Polen eller Bulgarien/Rumänien/osv eller varför inte Kina i en vecka eller två (tre veckor i Sichuan...). Jag gissar att jag inte kommer särskilt långt alls, men det känns surt att inte fråga här innan jag bestämmer vad jag ska göra med pengarna.

Vad är den bästa strategin för att få ut något av pengarna? Att få fler poäng tror jag inte helt på, vi har väldigt lite konsumption, handlar på Willys, och 500 kr i månadsavgift för ett amexkort kommer bli en stor utgift.

Tack för era svar!
 

Niclas.J

Medlem
500 kr i månadsavgift så jag antar att det rör sig om ett Platinum. För jag fråga varför man öht söker ett Platinum i er situation?

Vad gäller antalet poäng så motsvarar 100 000 Amex-poäng 500 kr alternativt ca 8 300 EB-poäng. Tar er alltså inte särskilt långt, men det är alltid något! :)
 

Berglund

Medlem
Amex kör samma trick som alla andra, ge ut stora poängsummor så folk tror att man får mycket tillbaka. Tyvärr är 100 000 Amex Membership Rewards poäng inte värda särskilt mycket.

I ditt fall hade jag resonerat som så, att en resa till Kina är ”dyr” även om man skulle hitta biljetter på kampanj. Det är enklare och billigare att åka i det egna närområdet, du nämner själv Bulgarien, Rumänien och Polen. Här finns det fina hotell som ingår i Hilton- eller Radissonkedjan och här skulle du eventuellt kunna få en natt eller två på något av dessa hotell för dina 100 000 Amexpoäng. Det krävs att man omvandlar dem till antingen Hiltonpoäng eller Radissonpoäng innan du säger upp kortet. Därefter ligger poängen kvar på det medlemskontot hos den hotellkedja dit du växlat dem.

Innan du säger upp Amex Platinum kan du också passa på att bli Hilton Guld och Radisson Guld genom att gratis uppgradera ditt hotellkonto via Amex webbsida. Då har du en viss chans på en eventuell uppgradering av det bokade rummet.
 

Niclas.J

Medlem
För att det är gratis, ger värvningspoäng till den som värvar och man kommer in i lite lounger under 3 månader?

Jag kanske är old school i det sammanhanget, men jag tycker generellt att det är lite sisådär att göra på det sättet - att signa upp gratis och nyttja alla förmåner trots att man inte har någon som helst ambition att behålla kortet efter gratisperioden. Det är att utnyttja systemet och förstöra för alla som faktiskt vill testa på det (på riktigt) och gör att dylika erbjudanden kan försvinna i framtiden (om för många missbrukar det). Men på detta forumet kanske man är relativt ensam om att resonera så..

Jag skriver generellt eftersom jag vill vara tydlig med att jag inte är ute efter att gå på TS, min ursprungliga fråga var endast av nyfikenhet och jag har ännu ingen aning om hur situationen såg ut vid tecknandet, saker kan ha förändrats under tidens gång.
 
Jag kanske är old school i det sammanhanget, men jag tycker generellt att det är lite sisådär att göra på det sättet - att signa upp gratis och nyttja alla förmåner trots att man inte har någon som helst ambition att behålla kortet efter gratisperioden. Det är att utnyttja systemet och förstöra för alla som faktiskt vill testa på det (på riktigt) och gör att dylika erbjudanden kan försvinna i framtiden (om för många missbrukar det). Men på detta forumet kanske man är relativt ensam om att resonera så..

Jag skriver generellt eftersom jag vill vara tydlig med att jag inte är ute efter att gå på TS, min ursprungliga fråga var endast av nyfikenhet och jag har ännu ingen aning om hur situationen såg ut vid tecknandet, saker kan ha förändrats under tidens gång.
Jag tror att Amex räknar in att en del kunder gör så, men att många andra behåller det.

Det är ju som att DN och SVD har provmånader för 99kr. Det blir som en marknadsföringskostnad att ge det gratis/billigt en tid.
 
Toppen