Senaste nytt

Ge bort guld/silver som EBD/EBG - vad gäller

squeezen

Medlem
kanske dum fråga men om man ger ett silverkort. får mottagaren tillgodoräkna sig motsvarande 20.000 poäng också och bara behöver flyga in 25.000?
Eller får personen i fråga bara åtnjuta "fördelarna" med silver?

antar det sista?
 

flonken

Medlem
kanske dum fråga men om man ger ett silverkort. får mottagaren tillgodoräkna sig motsvarande 20.000 poäng också och bara behöver flyga in 25.000?
Eller får personen i fråga bara åtnjuta "fördelarna" med silver?

antar det sista?

Mottagaren får ett silverkort, men inga baspoäng. Du antar rätt.
 

Berglund

Medlem
Varför antar man att man skulle få mer än vad det står? Det står att man ger bort ett silverkort, inte ett silverkort OCH 20 000 poäng...
 

Greger

Medlem
Jag har en fundering kring att ge bort silverkort nu då jag når guldstatus i december samt kommande år.

Förutsättningar: Har i första hand tänkt att ge min fru ett silverkort då hennes nästa kvalificeringsperiod börjar 1:a februari 2020, efter att ha läst runt lite på detta forum så har jag förstått det så att ifall jag bjuder in henne i mars (1 månad efter start av kvalificeringsperioden) så får hon medlemskap fram till slutet av april 2022. Alltså resterande kvalificeringsperiod 2020, hela 2021 + 3 månader grace period, om detta inte är fallet ge gärna tips på när jag ska ge bort detta!

Då jag med stor sannolikhet kommer att klara av att få EBG i 2020 också, om jag ger bort kortet jag får då och min fru fortfarande är silver kommer hennes medlemskap att påverkas eller är de ömsesidigt uteslutande från varandra? Medlemskapen alltså. Förmodligen lätt fråga att besvara för er, men har inte hittat någon information om detta på forumet.

Tack på förhand!
 

Ano

Medlem
Jag har en fundering kring att ge bort silverkort nu då jag når guldstatus i december samt kommande år.
................

Det kort du gett bort och mottagarens medlemsksap är som du säger helt fristående från ditt, så hur du gör nästföljande period påverkar inte på något sätt ditt tidigare bortgivna.

Du bör vänta åtminstone tre månader in i dennes kvalperiod (förbi dennes "grace-period"), innan du ger bort kortet, för att öka chansen att det även täcker nästföljande period.
 
Jag fick ett silver kort i början på året å då följde mina poäng med min nya period går ut i mars nästa år , åker på lång resa efter mars kommer jag fortsätta vara silver och kunna bli guld med mina nuvarande poäng eller måste jag börja ?
 

Ano

Medlem
Jag fick ett silver kort i början på året å då följde mina poäng med min nya period går ut i mars nästa år , åker på lång resa efter mars kommer jag fortsätta vara silver och kunna bli guld med mina nuvarande poäng eller måste jag börja ?
Osäker på vad frågeställningen är. Men om du får ihop 45,000 baspoäng eller mer innan din period går ut i Mars 2020, så kommer du bli guld så fort det skett, samt följande period fram till Mars 2021. (+ 3 månader grace-period, så totalt fram till Juni 2021 isåfall).

Om du fått ihop mellan 20,000-44,999 baspoäng innan perioden går ut i Mars 2020, så gäller ovanstående fast för silver.

Ditt poäng-saldo som räknas gentemot att uppnå status kommer att nollställas när din nya period börjar, och har du ej uppnått minst 20,000 baspoäng innan dess kommer du då även mista ditt silver efter grace-period på 3 månader (dvs. i Juni 2020).

(Det går även att få ovanstående statusar genom visst antal SAS-flygningar under kvalifierings-perioden, men antog av formuleringen att det nog var mest aktuellt med poäng).
 
Toppen