Senaste nytt

Fritt val av sittplats försvinner för Star Alliance Gold fr.o.m. 1 November 2019

Skogi

Medlem
Val av sittplats har alltid varit gratis för EBG+. Tråkigt att SAS går längre och längre ifrån alliansen. Hoppas inte andra bolag gör samma sak.
 

palmen

Moderator
Det är väl samma sak hos Lufthansa och Swiss, jag kan inte välja sittplats på min bokning nu i veckan med dessa bolag. Nu är det billiga ekonomi-platser så det kan ju spela in. Min status ligger inlagt i bokningen
 

Berglund

Medlem
Ingenting har ju ändrats för EBG+ på SAS? Samt går längre ifrån alliansen genom att göra det som iaf är standard på SQ, LH, osv?
Äsch, folk har ingen koll och blandar ihop korten. Det här var väl närmast väntat och något jag själv firar inombords. Varför ska SAS ha generösare villkor än de riktigt stora inom alliansen? Det är bra att man degraderar förmånerna för de med ”gratisguld” från något bolag (tänk Aegan...) som åkt mycket snålskjuts. Då blir det äntligen lite värde i ett eget SAS EBG.
 

Senator

Moderator
Äsch, folk har ingen koll och blandar ihop korten. Det här var väl närmast väntat och något jag själv firar inombords. Varför ska SAS ha generösare villkor än de riktigt stora inom alliansen? Det är bra att man degraderar förmånerna för de med ”gratisguld” från något bolag (tänk Aegan...) som åkt mycket snålskjuts. Då blir det äntligen lite värde i ett eget SAS EBG.

Så du menar EBG inte är typ snålaste nivån inom Star Alliance som du kan uppnå för typ 12.000-15.000kr?
 

trekker

Medlem
Det är väl samma sak hos Lufthansa och Swiss, jag kan inte välja sittplats på min bokning nu i veckan med dessa bolag. Nu är det billiga ekonomi-platser så det kan ju spela in. Min status ligger inlagt i bokningen
När jag bokat businees med LH har jag fått välja sittplats, dock inte första raderna. Med ca 2-3 dagar kvar till flighten så öppnas dessa platser upp och om de är lediga kan jag även välja rad 1 och 2. Jag har haft EBG (eller EBD) vid dessa tillfällen.
 

Senator

Moderator
När jag bokat businees med LH har jag fått välja sittplats, dock inte första raderna. Med ca 2-3 dagar kvar till flighten så öppnas dessa platser upp och om de är lediga kan jag även välja rad 1 och 2. Jag har haft EBG (eller EBD) vid dessa tillfällen.

I Business är det annorlunda. Där styr biljetten och inte status med undantag av rad 1 och 2 på Lufthansa som reserveras till SEN/HON tills check-in öppnar.
 

igelkotten

Medlem
Äsch, folk har ingen koll och blandar ihop korten. Det här var väl närmast väntat och något jag själv firar inombords. Varför ska SAS ha generösare villkor än de riktigt stora inom alliansen? Det är bra att man degraderar förmånerna för de med ”gratisguld” från något bolag (tänk Aegan...) som åkt mycket snålskjuts. Då blir det äntligen lite värde i ett eget SAS EBG.

Tror EBG ar enklare att fixa an guld med andra Star Alliance-bolag f.n. For mig som inte bor i Sverige (vilket jag tror de flesta Star Alliance Gold som inte ar det med Eurobonus bor), sa ar det ju ytterligare en anledning till att fa mig att kika pa att successivt rora mig mot Oneworld. Det kommer i alla fall inte fa mig att kopa en sittplats pa SAS.
 
Toppen