Senaste nytt

Från Solkusten till Stillahavskusten - Puffigny, AA MD-82/83 och många tier points

Flying Finn

Medlem
God morgon från San Salvador! :) Har nu fått min sömnbrist åtgärdad och började dagen med ett Skype for Business -distansmöte lämpligt på morgonen lokal tid. Hade tur att mötet var inte typ före lunch finsk tid. :D

Så fortsätter mitt reportage.

Från oneworld Loungen flyttade jag mig efter några timmar till terminal 4, eftersom mitt flyg till MIA avgick ju inte från TBIT. På vägen upptäckte jag en sådan här utomhusrastplats för fyrbenta flygresenärer. Även TSA:s fyrbenta medarbetare tycktes rastas där. :)

PDX_124.jpg


Väl framme i Flagship Loungen i T4. Positionerade mig vid bordet intill maten och bl.a. champagnen, så förutom urvalet på bilden, så blev det igen lite Besserat. Flagship Loungen på LAX hade goda vyer till plattan, men jag valde inte ett fönsterbord. Den här loungen känndes mindre än den på ORD. På basis av mitt senare besök till Flagship Loungen på MIA, så är även den större.

PDX_125.jpg


Jag har blivit rätt så förtjust med AA Flagship Business. Inte är det precis den bästa möjliga affärsklassprodukten som finns, men den har vissa fördelar i jämförelse med t.ex. BA. Maten är varierande, men har inte personligen fått ännu en dålig måltid i kabinklassen. Maten har varit varierande, men hederligt talat är matutbudet mera i min smak än t.ex. den maten som JL kommer att servera mig i slutet av året på NRT-BOS och JFK-NRT. Jag är inte en finsmakare i mat. Jag gillar god mat, men en viss typ av fine dining är bortkastat med mig. :)

Flagship Business har en mera konsekvent hårdvara än Club World med BA. Oberoende av flygplansmodellen, så finns det bra med sittplatser med direkt tillgång till korridoren och dessutom har åtminstone Boeing-modellerna (767, 777 och 787) med Flagship Business bra med bordsutrymme och även plats för att ligga. I sin helhet tycker jag fördelen med en TP run -biljettering och -rutt med AA är att du vet du kommer att få på longhaul-flygena. Konsekvent utbud med Wi-Fi och en acceptabel prisnivå för tilläggstjänsten är också ett plus. Som en upplevelse är ju inte Flagship Business något speciellt, men du vet vad du får. I mjukvara är kabinpersonalens service helt okej. Om jag tänker på prestandan, så största svagheten med Flagship Business är den samma som med Club World - renhet. Det är inte så snyggt och prydligt som det kunde vara.

Med AA 777-300ER gillar jag den främre, lilla Flagship Business -kabinen, raderna 3 och 4. I den stora har jag inte suttit, men den är nog troligen trevligare än den stora Club World -kabinen ombord t.ex. 777-200/300ER.

seatmap AA.jpg


På bilden synns hur bra jag har med utrymme att sprida ut mina prylar inför flyget och det då har jag inte ens öppnat det egentliga matbordet:

PDX_126.jpg


Dags att börja fikandet med mina standardval:

PDX_127.jpg


En mindre detalj jag gillar med AA är deras nya val till hörlurar. Jag prövade dem inte nu på den korta flygningen till MIA (dock över fyra timmar, men jag brukade min tid på e-post och resereportaget). Sådana här har jag funderat på att köpa t.ex. på Black Friday i år. :)

PDX_128.jpg


Så började måltidsserveringen. Till först en entré som var en salladsbricka. Valde att få citrondressing med salladen till vänster, som portionerades direkt på salladen av CC.

PDX_129.jpg


Jag hade beställt min huvudrätt på förhand, så mitt val var garanterad. Jag har lärt mig nu att alltid välja maten med AA på förhand. Det är ingen fördel med att låta bli. Det finns inga överraskningar ombord utanför menyalternativen på aa.com.

Utbudet den här gången var:

AA LAX-MIA.jpg


Ordet medley får mig alltid i första hand tänka på musik. :) Min huvudrätt var riktigt smakfull. Dock lite minus för att såsen var positionerad lite snävt, så presenteringen av maten så lite väl förhastad ut. Själva portionen:

PDX_130.jpg


Jo, sundae är alltid mitt val till efterrät med AA - nu och i framtiden. Jag kan medge att sundaen är en av orsakerna varför jag gillar att flyga Flagship Business. :oops: Den här gången beställde jag den med bärsås och vispgrädde:

PDX_131.jpg


En detalj med AA design av 777-300ER är valet att ha även takmonitorer, vilket gör det praktiskt att följa med flygets rutt och nyckeluppgifter även utan behöva offra sin personliga IFE-skärm för det, i fall man t.ex. tittar på en film. Eller så kan man sova/dåsa och alltid ta en snabb titt på var vi är, utan att fälla ut sin egna skärm.

PDX_132.jpg


Best Western Plus Miami Airport North Hotel & Suites

PDX_135.jpg


(Beklagar den immiga bilden. Luftfuktigheten orsakade kondens i kameran och jag fick bråttom med bilden p.g.a. skjutsen till flygplatsen.)

Då blev det min första övernattning med BW den här resan. Och dessutom var det här min första övernattning med hotellkedjan så att jag hade deras BW Rewards -lojalitetsstatus. Jag har någon tidgare matchat från Le Club AccorHotels Platinum till BW:s Diamond-nivå. Eftersom min nivå hade förfallit till Gold, så gjorde jag något vågat, för naturligtvis ville jag ju ha vid mina inkommande BW-övernattningar den maximala statusen som de är redo att ge vid en statusmatch. ;) Så jag skickade in en ansökan om matchning från Le Club AccorHotels Gold. Hör och häpna: jo, jag blev uppgraderad till Diamond - igen! :D Jag förmodar att de åtmistone delvis måste ha tittat på antalet inkommande övernattningar hos dem under 2019. Jag har nog mindre än med AccorHotels, men ändå en 5-7 st.

Så efter att jag var igen Diamond, så väntade jag med intressen vad som skulle komma vara upplevelsen med dem i Miami, FL. Som jag redan skrev tidigare i tråden, så var det problem med kortbetalningen. Jag ringde till hotellet och på samma gång som betalningsproblemet löstes, så angav jag när jag kommer och hoppades att det blir ett trevligt rum som Diamond. :) Väl framme på hotellet med deras gratis shuttle (nå gratis och gratis... $5 till latinochaffisen som muta), så fick jag deras välkomstgåva och blev samtidigt tackad för min lojalitet som Platinum. Fick rätta till henne, eftersom jag är nog Diamond. :p Det stod Platinum även på kvittot, så vet inte var felet är. Mitt konto visar nog Diamond som den borde. (C'mon, naturligtvis bör det vara så. Inte kan man vara en låg Gold eller Platinum. ;) )

Välkomstpåsen var helt okej. Inget direkt onödigt krimskrams. Den lilla blå grejen är ett chokladkex.

PDX_134.jpg


Mitt rum var på översta våningen (4/4) och den var med king-säng. Ingen vy till flygplatsen, men man hörde nog en del av avgångarna inne på rummet.

PDX_133.jpg


Så blev det dags igen för att forsätta flygandet. På MIA hade jag som alternativ att besöka AA Flagship Loungen eller AMEX Centurion Lounge. Mina tidigare några besök till Centurion Loungen på MIA var en liten besvikelse. Den på IAH var nog bättre. Från Centurion Lounge på MIA har en nog utsikter till plattan, men utrymmet är rätt så litet i propotion till antalet gäster. Där med känndes det lite för fullt. Troligen har så många flera amerikaner tillgång med AMEX-kort till loungen?

Eftersom mitt hotellfrukost var en typisk amerikansk besvikelse, så hade jag intte ännu ätit något som skulle fredställa min apptit och varit gott. Där med siktade jag på att besöka Flagship Loungen, eftersom Centurion Loungen har tidigare haft lite klent med matalternativ. Det visade sig vara ett gott beslut, för jag fick lite mera fredställande frukost än vad hotellet hade serverat. Har nu mentalt infört en policy att undvika boka hotell i USA med frukost, i fall det finns billigare prisalternativ utan den. Har inte ännu sett en god frukost på hotell i USA. Jäkla pankakor och andra billiga kolhydrater, men inget mataktigt. Kanske på TWA Hotel blir det en bättre upplevelse i slutet av året - hoppas åtmistone det.

Slog mig ner i en fotölj med mitt pick och pack. Återkommer kanske i något skede till min utrustning, men på bilden synns Tortugas ryggsäck som har allt mitt bagage. Jackan och kameran är de enda prylarna som jag inte har inne i den.

PDX_136.jpg


Något som jag gillar med AA Flagship Lounger är designen som de har. På ORD, LAX och MIA har de alla en ingång med en prydlig och välkomnande reception. Det känns modernt.

PDX_137.jpg


Som flygplats är MIA inte så illa, fast p.g.a. storleken blir det ju att gå mycket, om man inte tar automattåget på airside. Lik LAX, så går det bra att flytta sig mellan de olika terminalerna. Där med har du även det maximala service- och loungeutbudet. Det var positivt att lik LAX, så fanns det även här Bank of Americans bankomater på airside. Den enda nackedeln är en serviceavgift på $3 vid uttag, vilket är troligen inget speciellt (nej, har inte tagit ut kontanter tidigare i USA).

På talan om uttag, så mitt Curve Black har fungerat utan några problem i alla länder tillsvidare. Uttag i USA och på Guernsey fungerade som de skulle. Senast igår betalade jag med kortet på Pizza Hut i San Salvador. Kan nog troligen rekommendera er kortet efter min resa. :)

Korridorvy från MIA:

PDX_138.jpg


Så blev det dags att flyga för första gången till Mellanamerika.

Flygplatsens MIA-identitet synns bl.a. vid alla gater. Det som överraskade mig var att de inte var ett latinamerikanskt kaos vid gaten redan före boarding. :D Jag var ju i första gruppen, så jag fick i lugn och ro invänta vår avgång. Vi blev dock försenade en halvtimme, eftersom de upptäckte skråmor på flygplanet. Vid det skedet tänkte jag att få se blir det nu ett planbyte, vilket skulle ha innebärt en lång försening. Nå det blev det inte, som tur nog.

PDX_139.jpg


Ni blir nog snart (om ni inte redan är det) trötta på mina bilder med varma nötter och dryck. :D Den här gången med en lite äldre 737-800 (inte NG) och latinocrew med MIA som sin bas.

PDX_140.jpg


Lunchalternativen var inte så många på MIA-SAL:

AA MIA-SAL.jpg


På basis av FlyerTalk, så salladen har inte fått några lovord. I mitt tycke har salladerna hos AA varit sämre än med BA. Eftersom raviolin fanns som ett alternativ för ett av mina senare flyg, men då hade jag även möjligheten att pröva hindukosten, så valde jag raviolin nu och prövar hindumaten på TPA-DFW, ombord MD-82/83:n (om inte AA lyckas sabba min plan).

Den här raviolin är ett mycket typiskt alternativ med AA och finns ofta i inrikes-First. Den smakar sig nog för mig, eftersom den är trevligt kryddig. Nästan som tex mex och Italien kombinerat. Som affärsklassmat är den inte speciell, men helt okej.

PDX_141.jpg


El Salvador

Jag kommer säkert att återkomma med petitesser om landet och huvudstaden San Salvador i ett senare inlägg. Just nu vill jag bara få mitt reportage avklarat fram till ankomsten hit.

Vid ankomsten till SAL - Monseñor Óscar Arnulfo Romero International Airport, hade jag förväntat mig eventuellt ett kaos innan jag kommer in i landen. Hotbilden var att landet är inte bara ordagrant en bananrepublik, utan att begreppet angår även min upplevelse på flygplatsen. :rolleyes: Som tur nog blev själva upplevelsen helt positiv. Ingen kö till passkontrollen och jag blev ställd endast några enkla frågor på basis av mitt immigrationskort, som vi hade fått ombord flyget.

Till tullen måste jag dock köa. Före tullen så kollade tullen skilt immigrationskortet vid en rad båsar, i fall jag skulle ha skrivit något som kräver åtgärder av dem. I sin helhet var det nog smärtfritt, fast en kort stund misstänkte jag att tullkön kanske blir ett problem.

PDX_142.jpg


Väl ute från terminalens ankomsthall. Latinokaos vid avhämtningsområdet utanför terminalen. Tut, tut och folk hit och dit. :) Min chaufför väntade som överenskommet. Plåtade bilden när jag väntade på att han hämtar sin bil.

PDX_143.jpg


Såja, nu är det dags att börja dagens program i huvustaden. Återkommer igen!
 

Flying Finn

Medlem
Jag hade ursprungligen tre olika avbokningsbara reservationer med Hertz för Oregon. P.g.a. väderprognosen har jag nu avbokat min cabriolet, Ford Mustang eller motsvarande.

Jag har nu svårigheter att välja vilken av de två återstående bokningarna jag väljer innan avhämtning på fredagen på PDX. :)

1) Fotbollsmorsan och Secret Service -agenten Flying Finn (nej, jag är inte en mö, men begreppet är ju soccer mom). Cadillac Escalade 4WD eller motsvarande.

2) Lantisen Flying Finn. Pickup Dodge RAM 1500 eller motsvarande.

Reportaget fortsätter normalt senare på torsdag. Nu har ni dock en chans att påverka mitt bilval.
 

Flying Finn

Medlem
Första motgången... Boeing 737-800:n fick ett teknist fel efter pushen på SAL. Efter åtgärdningen av den trasiga dvärgbrytaren (circuit breaker för flaps sade CC när jag snackade med henne i galleyn), så var vi alldeles för sena att jag skulle hinna till mitt plan på MIA. Sitter nu på en bänk landside och försöker luska ut en ny rutt till PDX. AA har enligt appen bokat en MIA-DFW-PDX imorgon. Har inte snackat ännu med dem, för vill inte försnilla mina TPs. Kan inte lita på ORC.

Hade även mitt livs första jordbävning på flygplatsen, just efter att jag gått genom metalldetektorn. Gaia gillade väl inte mig? :D Metalldetektorerna blev helt tokiga av skakningen som pågick i några sekunder. Ett jordskalv med magnituden 5.9, kl 10:22 lokaltid och centrum var ute på havet. Igår på onsdagen inträffade en på 4.9 lite efter kl 19 lokaltid, men känndes inte i San Salvador. Första tanken var "fan, nu blir mitt flyg försenat." :) Nå den blev nog det, men för en helt annan orsak.

Återkommer med reportage när läget är under kontroll. Just nu är det öppet med mitt nästa steg och när jag hinner skriva.
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Hälsningar från Wyndham Garden Philadelphia Airport!

I sin korthet så är jag nu på ett hotellrum bekostat av AA och min egna, förbetalda Hotwire-bokning på Four Points by Sheraton vid LAX är utan sin gäst i natt. Till min otur hade AA inhiberat ett flyg från PHL (till Syracuse, NY, om jag inte förstod fel) och hela patrasket var ju vid hotellets reception samtidigt som jag. Och naturligtvis så är det endast en arbetare på plats nu på natten. Jag stod hederligt talat en 50 min i lobbyn före jag kom fram till disken... :confused:

Hur det kommer sig att jag är här beror på att framme vid MIA i så satt jag på bänken i ankomsthallen och började rota fram plats på 140 TPs rutterna över kontinenten och så att jag skulle komma fram till PDX. Jag räknade i det här skedet även med att kunna utnyttja AS (Alaska Airlines) till PDX, eftersom det möjliggjorde sådana förbindelser från SEA, SAN, SFO och LAS, som AA inte har. Jag hade ju SAL-MIA-LAX-PDX, så jag behövde få åtminstone lika många ben med TP-intjäning. Och med AS så borde jag få Avios till BAEC, beroende på hur det påverkar att det är AA-biljetterat. Problemet var att PDX är inte så lätt att nå med AA, speciellt när inrikes-First och Flagship Business på rutterna över kontinenten var fulla speciellt via JFK.

Eftersom det började bli rätt så sent på MIA, så måste jag göra ett snabbt beslut om att pröva om MIA-PHL-SEA-PDX skulle lyckas, för då skulle jag vara framme i Portland, OR, ännu ungefär vid rätt tid för att hämta bilen från Hertz. Och det lyckades. :)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Men! Det finns ju alltid ett litet men... :rolleyes: Jag sitter i ekonomi i en ca. 50 min på SEA-PDX med AS! :D Det är ju rena skammen som medveten resenär. Det fanns nog lediga platser i First på flyget, men jag vet inte varför hon på AA kunde inte få det fram, utan bjöd endast på ekonomikabinen. Nå kanske jag överlever det? :eek: Det blir ingen AS Board Room på SEA för mig och inte heller t.ex. någon G&T på flyget. Det blir alltså ett flyg utan cateringfoton. I varje fall blir det min premiär med bolaget.

Får nu sen lika många TPs som ursprungligen.

Och jo, jag kommer att ha en pickup. :) Avbokade SUV:n.
 

Flying Finn

Medlem
Återkommer äntligen till denna tråd, nu med en mimosa intill min bärbara på The Cafe by Mise en Place, TPA (flygplatsen i Tampa, FL) - restaurangen med 28$ kredit per gäst med Priority Pass. (Notera att man sparar ju rätt så snabbt tillbaka AMEX Platinums årsavgift också genom att frekvent besöka sådana här krogar med kredit, lik Grain Store på LGW.) Det har varit rätt så fullt upp efter att jag avgick från SAL och skulle egentligen ha tid med att skriva åtminstone 1-2 längre inlägg till mitt reportage. Nå, det är ju inte alltid så fridfullt när man är ute på en TP run - altt går inte precis som planerat. :)

Mitt reportage i liveformat har inte precis gått så smidigt som jag tänkte mig. Men som jag ursprungligen skrev, så är det frågan om att pröva hur det lyckas med en mera livebaserad reserapport, än att jag skulle sitta och skriva hemma allting på efterhand. Kan endast konstatera att nu vet jag hur jag ska i framtiden förbättra mitt konsept. Korta och mera "i stunden"-uppdateringar under resan, med ett startinlägg på förhand skrivet som nu och alla mera detaljerade beskrivelser om händelseförloppet och upplevelserna, så skriver jag på efterhand hemma eller under sådana dagar, då jag inte reser så febrilt som nu. Det kanske skulle vara ett mera fungerande koncept. När jag är ute och eventyrar ensamstående, så gillar jag att ta till tangenbordet och skriva ner mina funderingar med bilder. När upplevelserna är i frescht minne, så är det trevligt att skriva om dem, samtidigt som man funderar t.ex. hur ett främmande land och dess samhälle fungerar. Reportaget känns alltså inte för jobbigt, men har nu haft för lite tid.

Kan kortfattat berätta att följande har inträffat sedan jag avgick SAL:
  • Mitt flyg på PHL-SEA gick som planerat. Det finns ju AMEX Centurion Lounge även på SEA, men jag han inte besöka den p.g.a. den korta bytestiden och jag flög ju i ekonomiklassen och utan status i boardingkön, så jag måste vara i tid på plats för att garantera plats för min ryggsäck i hatthyllan. Dessutom så hade jag lyckats få 22B som sittplats, vilket är mittplatsen. :D Men det var nog kanske i varje fall bland mina bästa upplevelser i ekonomi jag har någonsin haft.
  • Biluthyrninen i Oregon med Hertz gick som planerat. Inga problem med Hertz eller pickupen. Efter El Salvador-funderingarna kommer jag att återkomma till Oregon med bilder o.s.v.
  • P.g.a. ihiberat flyg så åkte jag ju redan sent på söndagen från Portland, OR. Detta medförde ett mera hastat schema för dagen, eftersom jag måste hinna sova en 4-5 timmar innan mitt nattflyg i inrikes-First utan möjlighet till ordentlig sömn. Där med gick all min överloppstid till att göra mig redo för min hemresa. Dessutom så under flyget PDX-CLT var jag inte på ett kreativt humör.
  • Mitt flyg PDX-CLT var försenat vid avgången från PDX nästan en timme. Jag hade ju endast en 42 min för att byta på CLT (Charlotte, NC) till mitt förbindelseflyg till TPA, så det verkade som om jag måste ta mig till en alternativ rutt via MEM (Memphis, TN), för att A) hinna till DFW och - först och främst: B) få ännu flyga med en MD-82/83. Men jag hade tur och vi lyckades vara framme vid gate 7:33 och mitt flyg till TPA skulle avgå 7:45 från D11 (vi ankom D10). Jag hade under flyget från PDX läget under observering via FR24 och EF, så jag visste att jag kanske kommer att hinna.
  • Idag blir det ännu att flyga TPA-DFW-FRA. Till FRA blir det igen en Boeing 787-8. Då kanske jag får ihop mitt följande långa inlägg. :)
  • Till nästa har jag det flyget som jag nämnde även i trådrubriken: AA och MD-83. N980TW kommer att vara mitt plan på TPA-DFW och hon har varit i trafik sedan november 1999. :cool:
  • På basis av FlyerTalk och diskussionerna där angånde maten i inrikes-First med AA, så har jag förstått att en del har börjat beställa hindumåltiden för att få en bättre smakupplevelse. Den specialmåltiden serveras inte från alla destinationerna, men så råkar det sig att mitt flyg från TPA har det som alternativ och standardalternativen var samma som på MIA-SAL, så där med provkör jag den nu. På de kortare rutterna än över kontinenten är maten i inrikes-First inte så kanon alltid. Förbeställningsmenyn för flyget:
AA TPA-DFW.jpg


Jag tackar för ert intresse för mitt reportage tills vidare och jag hoppas även mina framtida skriverier om resan kommer att vara till ert nöje. :)

Nu är det dags att läma krogen och ta sig till gaten för McDonnell Douglas -flyget. Jag återkommer igen!
 

Flying Finn

Medlem
Hälsningar från Jersey - än en gång! :) Nu dock från loungen på JER. Efter att BA2775 avgick till LGW, så blev det igen tyst här. Själv ankom jag med BA2774. Jag ville inte flyga direkt tillbaka med BA2775, utan väntar på dagens sista flyg, BA2777. Eftersom det är frågan om två skilda biljetter och båda är inte biljetterade av AA eller BA, så ville jag lite marginal mellan ankomsten till ön med AA-biljetten och återfärden till AGP med BA-biljetten.

Måste medge att alkoholutbudet i den här lilla loungen är kanske en av de bästa jag vet, eftersom det finns en god, lokal gin och äkta cider, som inte är skräp typ Rekorderlig/Kopparbergs. :) Rocquette är från Guernsey och samma produkt fanns i bilden från Liberation Day, dock då i ett stop. Överhuvudtaget är det sällsynt med cider i en lounge.

PDX_147.jpg


PDX_148.jpg


Försöker fortsätta med reportaget ännu i kvall från London.
 
Hälsningar från Jersey - än en gång! :) Nu dock från loungen på JER. Efter att BA2775 avgick till LGW, så blev det igen tyst här. Själv ankom jag med BA2774. Jag ville inte flyga direkt tillbaka med BA2775, utan väntar på dagens sista flyg, BA2777. Eftersom det är frågan om två skilda biljetter och båda är inte biljetterade av AA eller BA, så ville jag lite marginal mellan ankomsten till ön med AA-biljetten och återfärden till AGP med BA-biljetten.

Måste medge att alkoholutbudet i den här lilla loungen är kanske en av de bästa jag vet, eftersom det finns en god, lokal gin och äkta cider, som inte är skräp typ Rekorderlig/Kopparbergs. :) Rocquette är från Guernsey och samma produkt fanns i bilden från Liberation Day, dock då i ett stop. Överhuvudtaget är det sällsynt med cider i en lounge.

Visa bifogad bild 90999

Visa bifogad bild 91000

Försöker fortsätta med reportaget ännu i kvall från London.
Veldig bra skrevet og fine bilder. Gøy å følge med:) BA og OneWorld er etter min mening det beste programmet å ha status. God tur videre.
 
Toppen