Senaste nytt

Frågor om om-/avbokningsreglerna för biljett med kombinerad Fare basis

Dr. Miles

Expert
Nu för tiden går det att kombinera olika fare basis på ut- och hemresa.
Då kan det inträffa en situation där man undrar vilken regel som gäller vid om-/avbokning.

Jag har bokat många biljetter men har inte behövt att hamna i en sådan situation, därför vill jag gärna höra andras erfarenhet om hu det fungerar i verkligheten.

T ex:

Fare basis 1: (utresa)
Bokningsklass: M
Avbokning: Ja, mot avgift 1.500 SEK
Ombokning: Ja, mot avgift 500 SEK per gång

Fare basis 2: (hemresa)
Bokningsklass: K
Avbokning: Ja, mot avgift 3.000 SEK
Ombokning: Ja, mot avgift 1.500 SEK per gång
Fråga 1:
När man avbokar biljetten före avresa,
vilken summa behöver man att betala som avbokningsavgift?
A: 1.500 SEK
B: 3.000 SEK
C: 4.500 SEK

Fråga 2:
När man ändrar utresans flight (och/eller datum) före avresa men inte ändrar hemresans flight,
vilken summa behöver man att betala som ombokningsavgift?
A: 500 SEK
B: 1.500 SEK
C: 2.000 SEK

Fråga 3:
När man ändrar hemresans flight (och/eller datum) efter avresa,
vilken summa behöver man att betala som ombokningsavgift?
A: 500 SEK
B: 1.500 SEK
C: 2.000 SEK
 

Senator

Moderator
Min förståelse är att det alltid är "most restrictive" som gäller. Så även om du ändrar utresan i M så gäller villkoren för K.
 

mcleif

Medlem
Det er altid strengeste reglen, som gælder. Svarene er derfor:

Fråga 1:
När man avbokar biljetten före avresa,
vilken summa behöver man att betala som avbokningsavgift?
B: 3.000 SEK

Fråga 2:
När man ändrar utresans flight (och/eller datum) före avresa men inte ändrar hemresans flight,
vilken summa behöver man att betala som ombokningsavgift?
A: 500 SEK

Fråga 3:
När man ändrar hemresans flight (och/eller datum) efter avresa,
vilken summa behöver man att betala som ombokningsavgift?
B: 1.500 SEK
 

agehall

Medlem
Nja, det beror på. Det behöver inte alltid vara så att det är den strängaste regeln som gäller, men det är vanligt förekommande.

Det man ska göra är att man ska leta i fare rules efter vad det står om just detta. Står det inget ska man nog anta most restrictive, men det skulle kunna stå något annat. Det är därför viktigt att läsa hela regelverket för alla involverade fare basis för att förstå hur de ska kombineras.
 
Toppen