Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

fcx

Medlem
Väldigt bra svarat! Tack! :)

Lite tråkigt att det inte är Austrian som flyger då de ska ha väldigt god mat vad man hört! Men på air Berlin kan man i alla fall få currywurst :D

En annan fråga. Hela dagens flyg ser ut såhär. Minsk-Wien i Austrian business. Wien-Köpenhamn med air Berlin business. Köpenhamn-Stockholm i sas plus. Kommer vi in i Austrian-loungen i Wien? Vi har inte status i någon allians.

Air berlin-flyget ska räknas som ett Austrianflyg (om flightnummer börjar på OS), och då kommer man in i businessloungen om man flyger business.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
De menade dock att det inte fanns några awardbiljetter om jag ville boka GBG->ARN->PUY och hem PUY->GOT. Jag försökte förklara för damen att det ju finns awardbiljetter GOT-ARN och ARN->PUY, men det var hon inte intresserad av att kolla upp.
Vad är egentligen rutten du vill flyga? Jag tror inte GBG-ARN-PUY-GOT är en giltig rutt - det är för stort avstånd GBG-GOT för att det ska vara en giltig open jaw. Du inser att GBG inte är samma sak som GOT?

Så, ska man ringa SAS igen och hoppas på att man får tala med någon som kan bok resan som en enda t&r-resa eller är det så att jag får boka de olika delarna separat?
Du kan ju prova, mn det är inte säkert det går. Bara för att du hittar platser på United behöver det inte innebära att det går att boka med Eurobonus, även om det är SAS-flighter vi pratar om.

Vidare, är det inte märkligt att SAS.se och damen jag pratade med inte får ihop awardresan som en hel resa?
Det finns rapporter om att SAS har married segments på awardresor och det skulle kunna vara fallet här, om det nu inte är routingen som är ogiltig.

Kan det ha att göra med att det endast är 1 timme på ARN mellan landningen från GBG och avgången till PUY?
Jag tror minimum connection time (MCT) på ARN är 1h exakt, så om det är 60 minuter eller mer mellan flighterna är det ok. Jag vill dock reservera mig för att jag inte vet vilket bolag du ankommer med från GBG, så det kan finnas undantag då MCT är mer än 60 minuter.
 
Sorry för otydligheten/felskrivningen, även om man nog borde klurat ut det, Gbg och Got avsåg båda Göteborg.

Jag brukar inte vara så petig och brukar försöka förstå vad som avses genom att titta på sammanhanget, men i det här inlägget användes GBG och GOT konsekvent flera gånger och ger därmed intrycket av att man faktiskt avser olika saker med förkortningarna. Så det var faktiskt inte tydligt vad som avsågs..
 

Lukas S

Medlem
Blivit lite inspirerad av tråden och tänkt boka en 2-4-1 i C till USA via Asien istället för "direkt" bara för att testa lite nya flygbolag. Hittat en del flighter på United som borde funka. Så, istället för t.ex. Swiss (som finns) hade jag tänkt flyga till USA via Thailand/Kina och Taiwan. Påverkar detta skatterna nämnvärt?
 

mischadee

Medlem
Hur skulle ni tänka här. Vill ju förstås testa LH First från FRA till asien. Mitt andra alternativ som jag kommer boka inledningsvis är NH till Haneda. Dock om jag bokar via FRA så är avgången hyfsat sent på kvällen vilket gör att jag blir "strandad" i FRA i närmare nio timmar vilket jag förstått inte är speciellt kul om man inte har tillgång till FCT/FCL. Alternativet är att göra grundbokningen med NH från LHR. Där är utbudet av lounger bra mycket bättre vad jag förstått. Men om då awardplatser på LH skulle dyka upp så kanske det blir svårt att hitta awardplatser till FRA från ARN vilket skulle strula till det rejält. Hur hade ni gjort/tänkt? Tror det är lugnt att hitta plats till FRA med så kort varsel på 14 dagar eller ska jag tänka att boka upp utresan till FRA nu direkt även om det blir nit och sen avgång med NH????
 

palmen

Moderator
Hur skulle ni tänka här. Vill ju förstås testa LH First från FRA till asien. Mitt andra alternativ som jag kommer boka inledningsvis är NH till Haneda. Dock om jag bokar via FRA så är avgången hyfsat sent på kvällen vilket gör att jag blir "strandad" i FRA i närmare nio timmar vilket jag förstått inte är speciellt kul om man inte har tillgång till FCT/FCL. Alternativet är att göra grundbokningen med NH från LHR. Där är utbudet av lounger bra mycket bättre vad jag förstått. Men om då awardplatser på LH skulle dyka upp så kanske det blir svårt att hitta awardplatser till FRA från ARN vilket skulle strula till det rejält. Hur hade ni gjort/tänkt? Tror det är lugnt att hitta plats till FRA med så kort varsel på 14 dagar eller ska jag tänka att boka upp utresan till FRA nu direkt även om det blir nit och sen avgång med NH????
Om du ska åka nu i dagarna är det nästan "tomt" på awardplatser inom Europa, ska du åka en trött onsdag i oktober lär det finnas platser utan större problem.
Jag hade bokat via Frankfurt med ANA och sedan ändrat till Lufthansa. Du behöver ju inte lägga 9h i Frankfurt heller om du inte vill utan kan ta en senare flight in också. Får du tråkigt på flygplatsen kan du ju alltid åka in till centrala delarna av Frankfurt och gå runt lite i någon timme. Går S-bahn typ var 5-10 minut in till stan.
 

mischadee

Medlem
Om du ska åka nu i dagarna är det nästan "tomt" på awardplatser inom Europa, ska du åka en trött onsdag i oktober lär det finnas platser utan större problem.
Jag hade bokat via Frankfurt med ANA och sedan ändrat till Lufthansa. Du behöver ju inte lägga 9h i Frankfurt heller om du inte vill utan kan ta en senare flight in också. Får du tråkigt på flygplatsen kan du ju alltid åka in till centrala delarna av Frankfurt och gå runt lite i någon timme. Går S-bahn typ var 5-10 minut in till stan.

Tack för rådet. Ska åka onsdag den 17 januari hoppas jag. Tippar på att det är hyfsad lågsäsong och god tillgänglighet men jag har faktiskt ingen aning. Vad tror du /ni?
 
Toppen