Senaste nytt

Flygplanskrasch utanför Umeå - 9 döda

En tragisk händelse, och tankarna går så klart till de efterlevande.

Proportionerna av rapporteringen i alla medier, och reaktionen från både myndigheter och lokalsamhället säger ganska mycket om hur otroligt säker all form av flygtransport blivit, att olyckor av den här typen är så ovanliga att de blivit nästan omöjliga att ens föreställa sig, och således en total chock för hela befolkningen när de någon gång inträffar.

Som jämförelse: Hade två personbilar krockat och 9 personer avlidit hade det blivit en notis i tidningen, inga presskonferenser eller uttalanden från statsministern eller liknande, för det är något vi alla förväntar oss händer lite då och då.
 

fly4fun

Medlem
Proportionerna av rapporteringen i alla medier, och reaktionen från både myndigheter och lokalsamhället säger ganska mycket om hur otroligt säker all form av flygtransport blivit, att olyckor av den här typen är så ovanliga att de blivit nästan omöjliga att ens föreställa sig, och således en total chock för hela befolkningen när de någon gång inträffar.

Som jämförelse: Hade två personbilar krockat och 9 personer avlidit hade det blivit en notis i tidningen, inga presskonferenser eller uttalanden från statsministern eller liknande, för det är något vi alla förväntar oss händer lite då och då.

Jag håller med första stycket men inte andra. När det inträffar en bilolycka med 5 döda så blir det toppnyhet i all media i Sverige. 9 döda i en bilolycka hade gett nästan lika mycket rubriker som denna olycka. Kolla t.ex. bussolyckan i Sveg som gav otroligt mycket rubriker med "bara" 3 avlidna.
 
9 döda i en bilolycka hade gett nästan lika mycket rubriker som denna olycka.

OK, du har nog rätt i att 9 döda i en och samma olycka skulle blivit en stor grej, inte bara en notis som jag skrev, även om jag tillstår att det inte hade varit i närheten av detta. Nio singelolyckor, däremot, hade man förmodligen knappt noterat.

Poängen är att det är just ovanligheten i händelsen som gör att vi reagerar så starkt, inte konsekvenserna (som jag inte försöker förringa ifall det verkar så).
 
Toppen