Senaste nytt

Fly for fun - förslag...?

Johan67

Medlem
Många gör segment-runs och mileage-runs för att samla poäng eller för att höja sin status.

Vad kallas det om man vill göra "segment-run for fun" :)?

Jag fyller år snart och tänkte mig att under den dagen och/eller möjligen med 1-2 övernattningar göra en resa i Europa där syftet är just att flyga flera/många sträckor och då helst i C-klass samt gärna i form av en "rund-resa" - förslag?

Budgeten för flygbiljett/-er är ca 7500 SEK per person.
 

Senator

Moderator
Lissabon som destination med en kombination av Austrian, Swiss och Lufthansa för ca 2300kr i P eller 3300kr i Z ex. skatter och avgifter. Beroende av antal segment från 3500kr i P till 5500kr i Z. Detta är Austrians pris.

En bra rutt är ARN-VIE-ZRH-LIS-MUC-VIE-ARN. MUC-LIS-MUC anser jag är Lufthansa bästa rutt inom Europa både i service men också att i klart väder är rutten underbar med möjliga vyer över Mont Blanc samt Pyrenéerna.
 

Avgeek

Medlem
Lissabon som destination med en kombination av Austrian, Swiss och Lufthansa för ca 2300kr i P eller 3300kr i Z ex. skatter och avgifter. Beroende av antal segment från 3500kr i P till 5500kr i Z. Detta är Austrians pris.

En bra rutt är ARN-VIE-ZRH-LIS-MUC-VIE-ARN. MUC-LIS-MUC anser jag är Lufthansa bästa rutt inom Europa både i service men också att i klart väder är rutten underbar med möjliga vyer över Mont Blanc samt Pyrenéerna.
Lissabon för 2300 kr i business class? Kan du visa exempel?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Lissabon för 2300 kr i business class? Kan du visa exempel?

Plus skatter och avgifter som jag informerade om i mitt inlägg..

Här har du ett Lufthansa exempel från Google Flights

493eb91710f3950c4673170635afeed9.jpg


3400kr t/r är ett bra pris
 

Johan67

Medlem
Lissabon som destination med en kombination av Austrian, Swiss och Lufthansa för ca 2300kr i P eller 3300kr i Z ex. skatter och avgifter. Beroende av antal segment från 3500kr i P till 5500kr i Z. Detta är Austrians pris.

En bra rutt är ARN-VIE-ZRH-LIS-MUC-VIE-ARN. MUC-LIS-MUC anser jag är Lufthansa bästa rutt inom Europa både i service men också att i klart väder är rutten underbar med möjliga vyer över Mont Blanc samt Pyrenéerna.

Bra förslag, men när jag nu sätter ihop föreslagen rutt på två dagar mitt i veckan så hamnar priset på knappt 32 000 SEK - gör jag något fel?
 

Senator

Moderator
Bra förslag, men när jag nu sätter ihop föreslagen rutt på två dagar mitt i veckan så hamnar priset på knappt 32 000 SEK - gör jag något fel?

Nu antog jag felaktigt att du tänkte göra detta över en helg. Kan vara att tips att inkludera information som detta då prisregler kan skilja sig markant

P-klass kräver antigen att du är borta natten mellan lördag och söndag, eller att avresan kan tidigast ske efter 4 dagar på destinationen

Z-klass kräver antingen att du är borta natten mellan lördag och söndag, eller att avresan kan tidigast ske efter 2 dagar på destinationen

D-klass finns för ca 5000kr plus skatter som tillåter en natt borta. Den borde också ge 200% till EuroBonus.

ExpertFlyer och leta plats segment för segment, sedan boka via Lufthansa.com borde funka. I värsta fall måste vissa flyg vara på t.ex Austrian code share. Då får du ringa Austrian..
 

Fredrik_

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg eller Stockholm
  2. Var är din destination? Flexibel
  3. När vill/behöver du resa ut? 10-16 augusti
  4. När vill/behöver du komma hem? Behöver vara i Göteborg senast 18 augusti
  5. Hur länge vill du vara borta? 2-3 nätter men kan tänka mig längre beroende på destination
  6. Hur många personer som skall resa?Två vuxna
  7. I vilken kabinklass? Så hög som pengarna räcker till
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance eller Oneworld då jag har Guld respektive Sapphire
  9. Vad är din budget? (per person) Absolut max 7500kr om det ej behövs mer än två nätter
  10. Vad är det viktigaste för dig? Roliga lounger, gärna flera stopp, helst mycket poäng i intjäning, lounger och flyg med goda drycker premieras
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kan tänka mig flertalet stopp

Hade tänkt klämma in en till resa i sommar då USA och Sydafrika redan är bokat med två veckor vardera och plånboken därav är lite tight behöver jag inspiration hur jag och en polare kan resa så kul som möjligt för pengarna till valfri plats, desto högre bokningsklass och längre desto bättre förstår att detta kan bli svårt. Sneglat lite på Swiss till Barcelona med långa mellanlandningar för att testa senator loungen där samt Barcelona som jag aldrig varit i. Hittade även premium eco med Brittish airways från Paris till Dubai för 5300 när jag satt och lekte lite på google flights vilket jag tyckte verkade som en bra deal. Nu vill jag dock gärna se vad ni kan klura ut!
 

airac

Medlem
Jag har funderat på en liknande resa men inte heller hittat rätt än. Några idéer dock: terminal 2 på London Heathrow för star alliance lounger (det fanns ju en icke-officiell BC resa dit); Turkish Airlines lounge på Istanbul (mycket bra lounge); Berlin Tegel (innan det stängs prova alla lounger). Biljett mässigt hade jag tänkte Turkish/Lufthansa med flera stopp inom star alliance och Air Berlin med flera stopp inom OW. Annan BC inspirerad idé är att åka Finnair A350 business mellan Helsinki och Heathrow. På något sätt kan man försöka knyta ihop det här :)
 
Toppen