Senaste nytt

Får barn inte sitta på första raden?

SK989

Medlem
Idag när jag skulle boka sittplatser åt mig och min son (9 år) fanns det två lediga platser längst fram (rad två på höger sida, det är en CRJ). Vi har vanliga plusbiljetter, dvs. inte award. Men det gick inte. Jag kan välja en av platserna åt mig, men inte åt min son. Jag vet att barn inte kan sitta vid nödutgång men det finns ingen nödutgång på höger sida på rad 2 (främre nödutgången som ska användas på höger sida är vid galley). Hur jag än försökte, gick det inte och platserna visas fortfarande som lediga.

Jag ringde därför SAS och frågade. "Inga problem" var beskedet, plasterna är lediga. Men så hörde jag hur han jag pratade med suckade och hmmade. "Nää, det verkar inte gå. Vad konstigt. Jag återkommer." Tio minuter senare så gav han beskedet att barn tyvärr inte kan sitta vid nödutgång. Jag påpekade då att det ju inte är någon nödutgång på rad 2 på höger sida på en CRJ. "Hm... Jaaa... Jag ska kolla igen." Ytterligare tio minuter senare sa han att skälet till att jag inte kan seata min son tillsammans med mig på rad 2 är att "barn inte får seatas längst fram, dvs. på första raden".

Alltså, jag har suttit med mina barn på första raden många gånger - i och för sig inte på en CRJ. Är det någon som stött på detta tidigare?
 

Gerad88

Medlem
Sitter du längst fram på en CRJ 900 kan du vid en nödlandning och diverse annat bli tvungen att öppna dörren längst fram.
 

SK989

Medlem
Sitter du längst fram på en CRJ 900 kan du vid en nödlandning och diverse annat bli tvungen att öppna dörren längst fram.

Menar du dörren som är framme i galley? Längst fram på höger sida av en CRJ finns ju ingen dörr, utan den är på vänster sida (på rad 1, inte rad 2).
 

Berglund

Medlem
Jag fick det förklarat för mig att ”det spelar ingen roll” att det inte finns dörr/nödutgång på höger sida i en CRJ. Den ”första raden med sittplatser” räknas som nödutgångsrad och där måste det sitta ”able bodied persons”, som dessutom skall förstå talad engelska, såsom kommandot ”open seatbelt, get out”. Däremot gick det utmärkt att boka in sig på rad två.
 

Gerad88

Medlem
Menar du dörren som är framme i galley? Längst fram på höger sida av en CRJ finns ju ingen dörr, utan den är på vänster sida (på rad 1, inte rad 2).

Senaste gångerna jag har åkt med CRJ 900 fick både Rad 1 A/C och Rad 2 D/F genomgång av nödutgången.
Antar att det är på grund att det endast är två flygvärdinnor mestadels och ibland är de bak i planet.


CRJ-900.jpg
 

Canadien

Medlem
Har du fått en genomgång om nödutgångarna på dem?
Nej det finns inga nödutgångar vid dessa rader. Provade nu igen på en bokning med 737-800 och det gick bra att sätta en vuxen och ett barn på 1D+1E, gick även bra att sätta två barn utan vuxen på 1D+1E.
 

SK989

Medlem
Jag fick det förklarat för mig att ”det spelar ingen roll” att det inte finns dörr/nödutgång på höger sida i en CRJ. Den ”första raden med sittplatser” räknas som nödutgångsrad och där måste det sitta ”able bodied persons”, som dessutom skall förstå talad engelska, såsom kommandot ”open seatbelt, get out”. Däremot gick det utmärkt att boka in sig på rad två.

Men då är det något som endast gäller just CRJ? För på SAS 737 eller 320 så gäller ju inte någon princip om att första raden med sittplatser räknas som nödutgångsrad, där kan - som redan påpekats i tråden - man sitta med barn utan problem, vilket jag själv gjort många gånger.
 

mha321

Medlem
Senaste gångerna jag har åkt med CRJ 900 fick både Rad 1 A/C och Rad 2 D/F genomgång av nödutgången.
Antar att det är på grund att det endast är två flygvärdinnor mestadels och ibland är de bak i planet.

Samma här så sent som igår. De på D/F är "ansvariga" för den högra nödutgången i galley.
 
Toppen