Senaste nytt

Få passagerare i Business?

Wendestam

Medlem
Ska till Chicago i morgon med SAS direkt från Arlanda. Ser att det i detta nu bara är sex säten i främre kabinen som ser upptagna ut, varpå vi har två av dessa. (1H brukar vara blockad för infant)

upload_2017-1-11_13-1-27.png


Givetvis kan det finnas fler bokade som ej valt säte än samt att det tillkommer uppgraderingar etc, men det kanske ändå inte blir mer än halvfullt.
Minns en gång när jag flög Thai för några år sedan (ARN-BKK) och vi bara var sex pers i business och jag nästa upplevde det som lite påfrestande med så mycket personal på så få resenärer (dagens I-landsproblem:rolleyes:) De stod nästan och väntade på att få hjälpa till och jag kommer ihåg att jag kände mig lite uttittad. Å andra sidan var det ingen kö till toaletterna :)
Finns säkert fler som har varit med om liknande, så vad är det minsta antalet resenärer ni varit i business? Vilken sträcka? Andra flygbolag? Och hur upplevde ni det? Var det bara skönt, eller kände ni er "för" påpassade?
(First kan man ju vara få i så har ni upplevelser där ni vill dela går det givetvis bra det med :))
 

LarsCph

Medlem
Air France

Flight no. AF 1851 - CPH -> CDG
Local departure time: 15 Jul 16:00
Local arrival time: 15 Jul 18:00


Vi var 3 i business kabinen som var de forreste 3 rækker i flyet. Det var udover mig selv, min hustru og min datter på 4. Der var stort set fyldt i economy kabinen - men vi havde altså hele den forreste del for os selv foran gardinet. De første 4-6 rækker bag business kabinen med guldkort holdere også seatet i 2-2.

Servicen var helt sublim, og serveringen som var en let eftermiddagsret - meget fransk i stilen var super. De havde hel-flasker Champagne med om bord som vores meget servicemindede steward sørgede for at toppe op fra hele vejen ned. Han havde god tid til at hyggesnakke og høre om hvor vi skulle videre hen (til Singapore på en 777ER med den nye business kabine) og han fortalte så om at dét kunne vi godt se frem til for specielt maden der blev der gjort ekstra meget ud fra fra Paris. Han havde helt ret.

Da vi havde fået mad og drikke og hvad vi ellers havde brug for sagde han at han gik ned bagi for at hjælpe til, men at vi bare skulle ringe så ville han straks være der hvis vi manglede noget. Han kom retur helt uopfordret et par gange i løbet af serveringen i economy for at sikre at vi havde hvad vi skulle bruge og fylde champagne i glassene.

Inden vi landede spurgte han om min datter mon ville se flight deck og sige hej til piloten efter landing. Så det blev til en lille tur derud og hilse på og se på knapper efter landing.

Det var alt i alt en helt ekstremt god oplevelse på meget højt niveau både hvad service, mad og at "læse sine kunder". Stewarden formåede at gøre rejsen super hyggelig hvor vi følte os mere end velkomne. Isoleret set nok den bedste samlede oplevelse jeg har haft på et fly, specielt set i forhold til den korte flyvetid. Turen videre mod Singapore var næsten fuld - stadig rigtig god service og mad - men bare på en anden langt mindre personlig måde.
 

nissefalk

Medlem
Malaysia Kuala-Lumpur till Dubai 4 pers på en A330 i Februari 2015 det var ganska tätt inpå de tragiska incidenterna Malaysia hade med MH380 och MH17.

Har också haft en SAS flygning från London till Arlanda en gång på 90 talet då vi var 5 passagerare på hela planet, en MD90.
 

Johan67

Medlem
Thai A380 CDG - BKK endast 2 i First.

SAS B737 ARN - AMS endast 2 på hela planet - en söndagmorgon, men planet skulle vara fullt på returen till ARN.
 

Schlaake

Medlem
Qatar

28 DEC 2015, QR 171 Doha-Arlanda, vi var 3 i business..
Servicen var på toppnivå men inte på något sätt påträngande....
 

igelkotten

Medlem
PNH-ICN med Asiana. Endast 3 personer i business, varav två var jag och en vän. Vi båda somnade innan pre-drinks, så den ensamma passageraren hade 4 värdinnor för sig själv.

Har också åkt ensam, eller om det var 2-3 personer till, i economy med BA sträckan AUS-LHR. Riktigt skönt att sträcka ut sig. Drack så mkt små whiskeyflaskor att personalen tog ett foto på min plats innan vi landade, pga alla tomflaskor.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

oxxax

Medlem
Minns en gång när jag flög Thai för några år sedan (ARN-BKK) och vi bara var sex pers i business och jag nästa upplevde det som lite påfrestande med så mycket personal på så få resenärer (dagens I-landsproblem:rolleyes:) De stod nästan och väntade på att få hjälpa till och jag kommer ihåg att jag kände mig lite uttittad.

OT, men jag hade något liknande när jag skulle flyga LH F från IAD i en 747-400. När jag kommer upp genom trappan ser jag att kabinen är helt tom.
"I guess it´s free seating today" sa jag till personalen som väntade på mig, gick till min plats, drack en Cola och sen lade jag mig i sängen och sov jag som en gris hela vägen till Frankfurt. Sjukt nice att vara helt själv för en gångs skull.
 

Nilann

Medlem
Lite OT. Lufthansa F Boston- München februari 2016. Kompisen och jag åkte från Florida via New York till Boston och därefter Lufthansa F. Vi blev välkomnade direkt med orden "Ladies night". Vi var helt ensamma i F-kabinen med två ytterst trevliga värdinnor. De tyckte att det var trevligt med två tjejer ( OK kanske inte tjejer, men i alla fall kvinnor), som reste i F. ¨Oftast har vi affärsresenären med dator och hörlurar, och man vet inte ens om man vågar störa. Idag är det skillnad!¨ Tyvärr var det mycket medvind och nattflygningen tog bara sex och en halv timma. Schade!
 
Last edited:
Toppen