Senaste nytt

Ett flygbolags förfall

trekker

Medlem
Jag vet inte riktigt hur jag ska starta denna tråden och jag ber om ursäkt från start om det blir osammanhängande då jag sitter med mobilen.

Jag har kämpat i många år att få min fru över på den rätta sidan av flygandet och hade precis fått med henne på att nu är det BA som gäller och via LHR. Vad gör BA? Sabbar allting och nu tvekar jag själv på om det inte är bättre med fulflyg.

Vi flög t/r MAN-LHR-ARN i economy, på europaflygen direkt bakom skynket och inom UK på rad 2 och 3. UK inrikes funkade väl hyfsat men man saknar ju förstås att få en gratis kaffe med tilltugg eller någit starkare. Men flygen mellan london och stockholm var katastrofala.

Jag startar med LHR-ARN vilket var det bättre av dom. Jag satt som sagt först bakom skynket och fick äran att beställa först, blev en öl. Jag betalade och flygvärdinnan blev så glad att betalmaskinen fungerade att hon high fivade mannen på andra sidan vagnen och ropade högt att maskinen fungerade. Killen bakom ber om ett glas vatten, de försöker sälja honom en flaska, han säger nej tack och insisterar på ett gratis glas vatten och cabin crew blir sura och snäser åt honom "I get you a glas of TAP water when we have finished serving the cabin". Långt senare tar jag en bensträckare, då är vi inne över skåne, och den enda vagnen i economy serverar fortfarande runda nummer 1.

Hemresan, ARN-LHR kan knappt beskrivas. Personalen var antingen fruktansvärt ny eller inhyrd eller rent av inkompetent . Återigen sitter jag direkt bakom skynket på rad 4 dock beställer jag inget denna gång. Killen på 4A beställer vatten. Denna man är inte flytande med sin engelska och ser ut att vara från mellanöstern. CC frågar om han vill ha en flaska vatten eller kranvatten. Killen hör inte så CC skrattar mellan sig själva och säger "he looks like ge wants tap water" och ger honom ett gkas grumligt vatten. Tjejen bredvid mig på 4B, som dessutom sitter fast eftersom de inte flyttat armstöden från businessconfig till economy i den gamla kabinen, beställer vitt vin. CC säger at dom har franskt vin och...och...och.... sen startar en argumentation mellan de 2 i CC om var det andra vinet kommer ifrån, detta slutar inte förrens damen bredvid mig höjer rösten och säger att franskt blir bra. Hon betalar med kort som är enda betalningssätt och jag får sitta med kortläsaren i nyllet en bra stund. De flesta på bakomvarande rader köper inget, de äter sim medhavda matsäck istället, trevligt BA med dessa lukter.... Glömde skriva att CC sprang igenom kabinem och tog varmmatsbeställningar innan servering påbörjades, dock så snabbt så inte många hörde honom och kunde beställa. Dock blev det några beställningar eftersom CC högljutt började bråka om hur ugnarna fungerar olika i olika flygplan och att de brände maten på denna flight.

Motorväg genom skynket resten av flygning och mitt knä blev nästan kapat när vagnen från business rammade skynket med full fart. Kvinnan i business framför mig klagade på servicen i business och fick en rejäl utskällning för att hon borde fatta hur hårt dom jobbade.....

Tillägger att för 3 veckor sedan när jag satt i business vägrades jag en till flaska champagne innan jag druckit ur glaset jag hade, det var ca 5 cl kvar.

Om inte Willie Wonka börjar se om sin chokladfabrik snart köper jag nog köpa min någon annanstans.
 
Last edited:

sweflyer

Medlem
Helt min uppfattning också, och då har jag inte ens hunnit flyga economy sedan det nya cateringlösa konceptet kom till. Minns vilken fröjd det var att flyga Club Europe till London 2011 och 2012. Därefter har det liksom bara varit ett race-to-the-bottom.
 
BA BA gamle vän, konstigt att du lever än...men snart hörs nog ditt sista... ?? :D
Känns som om dom varit på dekis flera år nu? Flög JFK-LHR-ARN förförra året i C-klass och både catering, besättning och kabinens skick på den aktuella 747:an lämnade mycket att önska. Så undvik dom, i C i alla fall, vet inte hur de är i F ?...
 

AABack2ARN

Medlem
Låter inte som några vidare trevliga flygningar. Flyger med dem ganska regelbundet som anslutningsflyg till American långdistans och då i Club Europe. Nivån har helt klart gått ner på maten men kabinpersonalen tycker jag oftast sköter sig bra (på ett brittiskt sätt). Enbart några få resor i Euro Traveller, nu senast för någon vecka sedan. A320. Två vagnar för ekonomi. Förhållandevis proffsig personal. Enda utmaningen var att de hade lite svårt att höra vad som beställdes vilket gjorde det lite fånigt. Uppskattar att det gjordes cirka ett köp per rad. Inga problem med vatten på glas för dem som bad om det.

Personligen tycker jag inte om Club World (utom från London City :) ) på grund av kabinens utformning och storlek. Men det går inte att förneka att det ofta finns bra erbjudanden i Club World till exempelvis Asien så visst lär jag nog flyga dem igen.

Hade det inte varit för att i stort sett all AA-trafik med första klass utgår från London Heathrow hade nog BA fått sig en mindre andel av mitt flygande.

Men BA är långt ifrån "The Worlds Favourite Airline" nu för tiden. I alla fall enligt mig :(
 

Johan67

Medlem
...vet inte hur de är i F ?...

Jag har tre longhaul i F och tre helt olika upplevelser:

1) helt fantastisk - F-känsla
2) ganska bra, men knappast F-känsla
3) bedrövligt - riktigt dåligt

Dessutom en longhaul i Premium Economy som var bättre än 3) ovan!

BA är alldeles för ojämna och man måste ha tur med besättningen om det ska bli en upplevelse.
 

hg1980

Medlem
Låter inte som några vidare trevliga flygningar. Flyger med dem ganska regelbundet som anslutningsflyg till American långdistans och då i Club Europe. Nivån har helt klart gått ner på maten men kabinpersonalen tycker jag oftast sköter sig bra (på ett brittiskt sätt). Enbart några få resor i Euro Traveller, nu senast för någon vecka sedan. A320. Två vagnar för ekonomi. Förhållandevis proffsig personal. Enda utmaningen var att de hade lite svårt att höra vad som beställdes vilket gjorde det lite fånigt. Uppskattar att det gjordes cirka ett köp per rad. Inga problem med vatten på glas för dem som bad om det.

Personligen tycker jag inte om Club World (utom från London City :) ) på grund av kabinens utformning och storlek. Men det går inte att förneka att det ofta finns bra erbjudanden i Club World till exempelvis Asien så visst lär jag nog flyga dem igen.

Hade det inte varit för att i stort sett all AA-trafik med första klass utgår från London Heathrow hade nog BA fått sig en mindre andel av mitt flygande.

Men BA är långt ifrån "The Worlds Favourite Airline" nu för tiden. I alla fall enligt mig :(
+1 Tycker också de skött sig bra i Club Europe, dock inte åkt med dem sen de började kränga läsk och muffins ombord. Club World undviker jag i största möjliga mån på flighter dagtid men funkar bra att sova i på vägen hem från USA. Americans C (77w i synnerhet) är resor bättre än British Airways Club World.
 

Johan67

Medlem
Berätta mer om den!

DOH-LHR i Premium Economy - dagflyg

Trevlig personal.
Champagne, vin och allt annat i dryckesväg.
Huvudrätt som var identisk med den jag förbeställt i F några dagar tidigare - dock var den ätbar denna gång.
Förrätt och dessert var mer än väl godkänt.
Aktiv personal som kom och frågade om något önskades med jämna mellanrum.
Bekväm stol med filt och kudde samt ett enklare amenity-kit
Jag gjorde ett besök i bakre galley och pratade en längre stund med crew som var väldigt pratglada och "intresserade".
En sen välsmakande trerätterslunch innan landning på LHR.
 
Last edited:
Toppen