Senaste nytt

Ersättning när en resas syfte "försvinner"

Fråga till menigheten: Betalade en USA-resa med Amex. Syftet med resan var en säkerhetskonferens fre-lör-sön fm i Austin, Texas.
Flög till USA på torsdagen, via Washington med beräknad ankomst torsdag kväll.
Under torsdagen så drabbades Washington DC av tornados och åska som gjorde att vi blev dirigerade till Newark och efter div trassel kom vi sedan till IAD när anslutningen till Austin redan kommit iväg (om den inte var helt inställd pga väder, vet faktiskt inte). Hur som helst så kunde United inte boka om mig förrän lördag em till Austin! Jag skulle alltså missa i stort sett hela konferensen förutom några timmar på söndag fm. Ringde SAS och de kunde inte göra något utom att boka om mig till tidgare hemresa. De erbjöd sig att skicka hem mig redan fredag em. Jag accepterade och reste alltså hem med vändande plan och samma besättning dagen efter jag landat.

Så frågan är; ersätter Amex (eller kanske Folksam Resklar) något sådant här? Det handlar om ca 12000 bortkastade kronor på resa, 1500 på en hyrbil som inte kunde användas och 3000 för hotell i Austin (ej avbokningsbar). Plus 1000 på en hotellnatt i Washington (eg borde UA betalat denna men pga kaos på IAD så struntade jag i att försöka få deras hjälp med det). Konferenskostnaden var också ca 1000 kr. Vad säger ni? Är det lönt att försöka få ut något på försäkringen eller Amex?
 

Johan67

Medlem
Jag skulle absolut försöka med båda försäkringsbolagen och även med SAS en gång till.

Omständigheterna är ju sådana att "outnyttjad reskostnad" skulle kunna tillämpas. Nu var det ju vädersituationen som ställde till det så visst kan det bli en kamp, men försök!
 

agehall

Medlem
Jag tror det kan bli svårt. Det närmaste du kommer är EU261/2004 och reglerna om resans syfte i samband med försening. Men eftersom det är väderproblematik med i bilden lär det bli väldigt svårt att få ut något där också.
 
Jag tror det kan bli svårt. Det närmaste du kommer är EU261/2004 och reglerna om resans syfte i samband med försening. Men eftersom det är väderproblematik med i bilden lär det bli väldigt svårt att få ut något där också.
Eu261 har jag redan slagit ur hågen pga väder. Tjänsteresa men egen företagare. Tror jag får släppa det ...
 

Nemo

Medlem
Hypotetiskt svar.

Om resan klassificeras som paketresa för privatperson så kan du få ersättning genom resegarantilagen om resan mist sitt syfte, även om det är pga väderrelaterade händelser. Paketresa är när du samtidigt bokar (minst två av tre) transport, boende, turisttjänst. Resegarantin omfattar också en resa med boende som en privatperson gör i samband med en utbildning.
Vilka resor omfattas? | Kammarkollegiet

Exempel: Hösten 2012 drog stormen Sandy in över New York, några dagar senare skulle New York City Marathon gå av stapeln, men det blev inställt. De som reste dit på paketresa med Springtime anmälde till ARN och fick tillbaka det mesta (75%) av resans pris. De medresenärer som åkte med för att heja fick ingenting genom ARN (däremot en mindre summa av Springtime).
Kräver 285 000 kr för inställt maratonlopp | Aftonbladet
 
Last edited:
Toppen