Senaste nytt

Ersättning för en trasig stol i Businessclass på en awardbiljett?

Hachans

Medlem
Lite märkligt resonemang tycker jag. De flesta seriösa företag har väl hellre nöjda kunder som kanske återkommer än missnöjda som glatt delar sitt missnöje med omvärlden.

Självklart är återkommande kunder värda en del. Men en kund som inte har någon status hos Lufthansa är inte värd så mycket. Hade du varit en Senator eller HON hade bemötandet blivit annat kan jag nästan garantera. Det är svårt att belöna folk för eventuell framtida lojalitet. Nu har de en resenär som inte betalt för sin biljett. Varför skulle de anstränga sig för att behålla en sån kund?

Helt ärligt ska man inte överskatta ett dåligt omdömes betydelse. Uppenbarligen har inte folks dåliga erfarenheter stoppat OP från att boka sin resa med Lufthansa från första början. Alla flygbolag har dessutom massor med dåliga omdömen. Bara kolla respektive facebooksida tex. Men det stoppar uppenbarligen inte folk heller. Detta vet flygbolagen. Svaret när du säger som en kund utan historia av inkomstbringande verksamhet att du aldrig ska flyga med ett bolag igen blir ”Don’t let the door hit you on the way out”.
 

Maja

Medlem
Himla trist erfarenhet milt sagt och till saken hör att jag dessutom har en betald businessbiljett med just Lufthansa hem från Miami i sommar. Inte jättesugen efter denna erfarenhet och deras inställning till ersättning etc.

Om vi leker med tanken och är snälla i uträkningen så vill Lufthansa ha som minst €2780 för en tur och retur, för att vara snälla så halverar vi priset för en enkelresa (även om det alltid är dyrare att boka) vilket då landar på €1390.

Att då värdera en trasig stol endast till €100 är i min bok ganska oförskämt.

Och att resonera att jag inte är trogen kunde, visst till Lufthansa har jag inte varit det, men jag innehar likväl Eurobonus Diamond status och helt ointressant i Star Alliance ögon bör jag rimligen inte vara.

Att jag inte får ut någon kontantersättning är rätt uppenbart så frågan är vad som är klokaste draget i nästa skede.

Hur längde är Miles and more-poängen giltiga?
 

Hachans

Medlem
Och att resonera att jag inte är trogen kunde, visst till Lufthansa har jag inte varit det, men jag innehar likväl Eurobonus Diamond status och helt ointressant i Star Alliance ögon bör jag rimligen inte vara.

Att jag inte får ut någon kontantersättning är rätt uppenbart så frågan är vad som är klokaste draget i nästa skede.

Hur längde är Miles and more-poängen giltiga?

Men det är just det som är grejen. Du är helt ointressant för alla andra Star Alliance-bolag utom möjligen SAS (och vi vet ju alla ungefär hur intressanta vi diamondkortinnehavare är för SAS). Du är inte kund hos dem - de bryr sig inte. Och även om du har köpt businessbiljett hos dem i framtiden så har de redan dina pengar. Du har inget lojalitetsmönster hos dem därför har de ingenting att förlora på att skicka ut en missnöjd kund. Det är tråkigt, det borde inte vara så, men vi befinner oss inte i passagerarens marknad. Detta är flygbolagens marknad. De gör vad de vill i ett race to the bottom, men vi fortsätter glatt flyga ändå - för handen på hjärtat - visst får detta inte dig att vilja sluta flyga och göra något annat med dina pengar.
 
Självklart är återkommande kunder värda en del. Men en kund som inte har någon status hos Lufthansa är inte värd så mycket. Hade du varit en Senator eller HON hade bemötandet blivit annat kan jag nästan garantera. Det är svårt att belöna folk för eventuell framtida lojalitet. Nu har de en resenär som inte betalt för sin biljett. Varför skulle de anstränga sig för att behålla en sån kund?

Helt ärligt ska man inte överskatta ett dåligt omdömes betydelse. Uppenbarligen har inte folks dåliga erfarenheter stoppat OP från att boka sin resa med Lufthansa från första början. Alla flygbolag har dessutom massor med dåliga omdömen. Bara kolla respektive facebooksida tex. Men det stoppar uppenbarligen inte folk heller. Detta vet flygbolagen. Svaret när du säger som en kund utan historia av inkomstbringande verksamhet att du aldrig ska flyga med ett bolag igen blir ”Don’t let the door hit you on the way out”.

Med detta resonemang borde man alltså inte heller ha något fokus på att skaffa nya kunder? Jag menar dom har ju ingen status hos flygbolaget (ännu).

Låter inte som en bra strategi. Tänk om alla nya företag skulle tänka så, då skulle dom ha 0 kunder.

De gör vad de vill i ett race to the bottom, men vi fortsätter glatt flyga ändå - för handen på hjärtat - visst får detta inte dig att vilja sluta flyga och göra något annat med dina pengar.

Du kan ju även vända på det. Gör det @Maja sugnare att flyga med Lufthansa?
 

Maja

Medlem
@Hachans Du får står för din syn på kundlojalitet etc, men jag tycker den är ganska tragisk. Att inte jobba för att få en kund att känna sig nöjd känns som ett ganska stort misslyckande när det handlar om en potentiell premiumkund. Och precis som @Mattias Holmén påpekade ovan så kommer inte Lufthansa vara mitt förstahandsalternativ framöver just nu. Himla trist då jag faktiskt har tittat på att flytta över mycket av mitt flygande dit då de skulle kunna passa mitt resemönster ganska bra med avgångar dit jag har behov av att åka. Nu lär jag fundera ett varv till.

Och handen på hjärtat, sluta flyga lär jag inte göra, men att boka LH i första hand lär jag inte göra då jag anser att de har en väldigt konstig syn på hur hela den här situationen hanterades. Finns fler detaljer från denna flygning som jag inte har valt att ta upp tidigare, men servicen ombord var väldigt märklig. Har aldrig varit med om att en flygvärdinna ber mig som kund att hålla i brödkorgen då hon ska servera en annan gäst maten?!? Att man får maten i väldigt märklig ordning samt får vänta oerhört länge, att man serverar maten runt om i kabinen men hoppar över vissa rader och inte plockar undan tallrikar etc. efter avslutad förrätt m.m. Men som sagt var, vi har alla olika krav/upplevelser om hur det bör vara ombord i en viss flygklass. Anser generellt inte att jag är en kund som klagar och bråkar över småsaker, men en icke fungerande stol som medför att jag inte kan sova, att jag får stå upp i gången i sammanlagt lätt över en timme för att de håller på och mixtrar med stolen, att jag får plinga och säga till flera gånger när problemet inte blir löst, att "min" flygvärdinna väljer att försvinna i väg mitt under detta för att hon inte kan lösa problemet och inte skickar fram någon överordnad automatiskt etc. gör att jag får en ganska dålig flygupplevelse och känner mig ganska snuvad på min flygning hem.
 

ulagun

Medlem
Ett tips är annars att öppna ett Miles&More konto. Reser du någorlunda ofta med Lufthansa Group så bygger man sakta men säkert upp ett saldo från diverse ströpoäng från flygningar eller kompensation och tillslut har man tillräckligt för en bonusresa.
Instämmer.
Hellre x antal miles som kompensation än inget alls. Och man behöver ju inte enbart flyga för dem.

Har M&M konto (numera) lägsta status. Mest för att få M&M poäng för det vi handlar på Heinemanns shoppar Kastrup och i Tyskland.
Blir inte många miles/år men vi har använt dem för att;
- Delbetala resa med miles när man bokar inom Lufthansa gruppen
- Betala hotellrum på deras hemsida. (Som Senator påpekat för länge sedan, inte bästa användning av miles men bättre än inget)
- För att handla ur deras ombordsortiment.
Om inte annat kan du ju även skänka dem till deras välgörenhetsfond
 

anjak

Medlem
Självklart är återkommande kunder värda en del. Men en kund som inte har någon status hos Lufthansa är inte värd så mycket. Hade du varit en Senator eller HON hade bemötandet blivit annat kan jag nästan garantera. Det är svårt att belöna folk för eventuell framtida lojalitet. Nu har de en resenär som inte betalt för sin biljett. Varför skulle de anstränga sig för att behålla en sån kund?

Helt ärligt ska man inte överskatta ett dåligt omdömes betydelse. Uppenbarligen har inte folks dåliga erfarenheter stoppat OP från att boka sin resa med Lufthansa från första början. Alla flygbolag har dessutom massor med dåliga omdömen. Bara kolla respektive facebooksida tex. Men det stoppar uppenbarligen inte folk heller. Detta vet flygbolagen. Svaret när du säger som en kund utan historia av inkomstbringande verksamhet att du aldrig ska flyga med ett bolag igen blir ”Don’t let the door hit you on the way out”.
Senast jag kollade gjorde Lufthansa en förlust på över 3 miljarder, dom borde alltså ha allt att vinna på att kunderna är nöjda och återkommer!
 

Maja

Medlem
@Jonas C & @ulagun Har försökt signa upp mig för ett M&M-konton men kan ej fullfölja hela processen då de vill att jag skriver i ett temporärt medlemsnummer som jag ej har. Tips på hur jag kommer vidare?
 

ulagun

Medlem
@Jonas C & @ulagun Har försökt signa upp mig för ett M&M-konton men kan ej fullfölja hela processen då de vill att jag skriver i ett temporärt medlemsnummer som jag ej har. Tips på hur jag kommer vidare?
Pröva denna sida

Become a Miles & More member now | | Miles & More

Du får även 500 miles i välkomstpresent :)
En sak jag förundrat noterar är att tyskarna än i dag är så titelfixerade.
PÅ ansökan vill de ha akademisk titel.
Herr doctor Ulagun låter väl häftigt !?
 

Senator

Moderator
Ett ämne till för mig att ta upp om några veckor. Hur hela Lufthansagruppen hanterar "Service Recovery" från EU-claims till fall som detta. SAS får ta en del stryk, men gudarna skall veta att hanteringen är i min erfarenhet mycket bättre.

En fråga @Maja : i ditt mail till Lufthansa berättade du om de €100 du fick ombord?
 
Toppen