jsn
Medlem
Mitt Eurobonus kvalificeringsår börjar närma sig slutet, och jag inser att med den flygning redan är bokad så är jag 3525 poäng kort till Diamond. Snabbt in och leta efter en ToR ARN-Europa i billig Plus, och valet föll på vändande flyg till Prag. Resan företogs i går och detta är en kort sammanfattning av den resan.
Incheckning, Fast Track (bara en person före mig genom biljettkontrollen, och denna person körde jag om när hen såg förvirrad ut i ett ögonblick - tips: visa aldrig osäkerhet, alla andra rovdjur hugger instinktivt när de känner lukten av osäkerhet) och Lounge var som vanligt så jag skriver inget mer om detta.
Flyget ut var försenat upp mot en timme, och med en bytestid i Prag på 40 minuter så skulle det kunna bli tight... Kände dock ingen oro för missade connections denna gång...
Till slut påbörjas ombordstigning och priority boarding ropas ut. Kommer ombord som typ nummer fem sex någonstans, så kombinationen Plus, EBG vassa armbågar och tunnesyn funkade även denna gång.
Väl ombord upptäcker jag några saker: Jag har HELA raden för mig själv...
...samt att det finns lådor under mittsätena som tar upp viss plats för de som sitter på B och E
Det visade sig vara A320Neo denna dag.
Jag måste säga att jag verkligen gillar Neo, både färgerna och ombordkänslan, men också att det gav mig vissa deja-vu-känslor från MD80-tiden. Neo är tyst ombord vad gäller motorljud vid normal cruising (det visslar/tjuter ordentligt under start och klättring upp mot marschhöjd), men ventilationen för nästan lika mycket oväsen uppe på trycksatt höjd som på MD80-tiden. Dock är ljudkvaliteten vid kabinutrop väsensskilt mycket bättre än på MD80rna, tur att teknikutvecklingen går framåt någonstans.
Vi startar, klättrar mot marschhöjd, bältesskylten bingar av och ombordservicen påbörjas. Varm handduk, följt av låda som var helt ok,
Följt av ett vitt vin som var riktigt äckligt
Jag har redan innan denna resa gått med i ABC-klubben, dvs Anything But Chardonnay, och den här erfarenheten medför inte att jag överväger ett utträde ur klubben.
Tittar runt lite i kabinen och ser att nu har det tänts ett blått ljus i USB-kontakterna
Jag nämner inte detta för att försöka bevisa att jag är en geek som går igång på färgglada LED-belysningar utan för att jag tidigare har sett frågor runt när USB-laddarna funkar. Svaret är När de lyser blått!
Vi börjar närma oss Prag, effekten på motorerna dras av och vi börjar sjunka ner genom molnen. Då jag inte hade så mycket annat för mig just då, Sudokun var redan löst och ifylld med bläck så det gick inte att sudda och börja om, så tog jag en bild av motor och vinge...
Väl på marken så blev det avstigning, passering genom transfer (typ ta vänster och upp för rulltrapporna) så hanns det med ett loungebesök. Tänkte att då kommande leg är det som puttar mig över gränsen till Diamond med 225 poängs marginal så måste detta firas med bubbel. Tyvärr hittade jag inget mousserande vin så det fick bli den lokala varianten
Jag såg dock till att ta den starkare varianten av den lokal brygden! Skall det firas så skall det firas.
Sedan var det dags för boarding, och detta var fågeln som skulle bära mig hem
Ser förvånansvärt bekant ut
När jag väl kommer ombord så inträffar även denna gång det som är bland det orligaste med att åka med vändande plan - kabinpersonalen som hälsar mig välkommen ombord med sitt professionella leende, och så ser man hur det börjar jobba bakom ögonloberna. Va, du igen? Åt det här hållet också?? Men leendena blir alltid bredare och naturligare, och servicen på vägen hem brukar alltid bli ännu bättre och personligare åt detta håll.
Har bokat plats 3F även åt detta håll, men rad 1 D-F är ledig så jag flyttar fram hit istället, tänkte pröva förstaraden på denna modell. Visar sig vara ganska normalt med benutrymme, vilket med mina 195cm och 46 i skostorlek medför ben i nästan 90 graders vinkel.
Även om jag har betydligt luftigare i brösthöjd så föredrar jag ändå rader där jag får in benen under stolen framför... Men nu vet jag det även för Neo.
Jag ser också att det är inte bara småfåglar som landar i Prag, men en stilla undran är huruvida Emirates verkligen klarar av att fylla en sådan här kärra med folk som skall till Prag? Är inte Prag ungeför som Sundsvall eller så...?
Nåväl, starten går och vi börjar klättra igen. Har fortfarande inte så mycket annat att göra så tar en bild till på motor och vinge
Här går den på betydligt högre effekt, är det någon som vet hur många rpm en sådan här motor går på under stigning, marchhöjd resp inflygning mot landningsbana?
Bälteslampan bingar av igen, varma handdukar kommer ut och serveringen påbörjas. Eftersom detta är den flight som jag kommer över gränsen med så skall det naturligtvis firas. In med bubbel!
De flesta av er vet redan hur denna smakar, men min summering är Definitivt inte en Bollinger men f*n så mycket bättre än Chardonnayen.
Kabinpersonalen konstaterade redan vid boarding att de var samma låda på vägen hem som dit, men att jag kunde få en sallad istället. Vid själva serveringen räcktes salladen över utan några ytterligare frågor, jag uppskattar verkligen när personalen blir självsvåldiga och tar saker i egna händer! Även denna låda var helt ok.
Till denna beställde jag in det röda finvinet
Det var faktiskt riktigt trevligt, och hade en tydlig eksamk. Hur mycket eksmak? Ungefär som om man filtrerat råvinet genom eksågspånet från Visingsö, men det störde faktiskt inte.
Dags för lite mer firande
Naturligtvis har jag tidningar och sådant med mig att läsa, men efter allt firande så kände det inte så jätteinspirerande att läsa om trädbeskärning, så jag tittade ut genom fönstret istället
Sedan inflygning, landning och taxning till gate där vi parkerar bredvid syskonkärran NEO junior
Bälteslampan bingar till en sista gång och jag lyckas med hjälp av mina vassa armbågar hamna först i avstigningskön. Hamnar i ett mycket trevligt samtal med ombordpersonalen tills dörren har öppnats och folket bakom mig börjar trycka på så hårt att jag inte kan stå kvar.
Genom Arlanda och ut till bussen, där @SNIFF sitter på väg hem från sitt jobb. Han undrar vart jag kommer ifrån och mitt svar är Prag. Trevligt tycker @SNIFF och jag följer upp med I 40 minuter. @SNIFF s svar på detta är Ah, en sådan resa. Det är så skönt när man är omgiven av likasinnade så man inte behöver förklara allt för alla, de vet redan hur det ligger till och att detta faktiskt är OK! Till och med naturligt!
Incheckning, Fast Track (bara en person före mig genom biljettkontrollen, och denna person körde jag om när hen såg förvirrad ut i ett ögonblick - tips: visa aldrig osäkerhet, alla andra rovdjur hugger instinktivt när de känner lukten av osäkerhet) och Lounge var som vanligt så jag skriver inget mer om detta.
Flyget ut var försenat upp mot en timme, och med en bytestid i Prag på 40 minuter så skulle det kunna bli tight... Kände dock ingen oro för missade connections denna gång...
Till slut påbörjas ombordstigning och priority boarding ropas ut. Kommer ombord som typ nummer fem sex någonstans, så kombinationen Plus, EBG vassa armbågar och tunnesyn funkade även denna gång.
Väl ombord upptäcker jag några saker: Jag har HELA raden för mig själv...
...samt att det finns lådor under mittsätena som tar upp viss plats för de som sitter på B och E
Det visade sig vara A320Neo denna dag.
Jag måste säga att jag verkligen gillar Neo, både färgerna och ombordkänslan, men också att det gav mig vissa deja-vu-känslor från MD80-tiden. Neo är tyst ombord vad gäller motorljud vid normal cruising (det visslar/tjuter ordentligt under start och klättring upp mot marschhöjd), men ventilationen för nästan lika mycket oväsen uppe på trycksatt höjd som på MD80-tiden. Dock är ljudkvaliteten vid kabinutrop väsensskilt mycket bättre än på MD80rna, tur att teknikutvecklingen går framåt någonstans.
Vi startar, klättrar mot marschhöjd, bältesskylten bingar av och ombordservicen påbörjas. Varm handduk, följt av låda som var helt ok,
Följt av ett vitt vin som var riktigt äckligt
Jag har redan innan denna resa gått med i ABC-klubben, dvs Anything But Chardonnay, och den här erfarenheten medför inte att jag överväger ett utträde ur klubben.
Tittar runt lite i kabinen och ser att nu har det tänts ett blått ljus i USB-kontakterna
Jag nämner inte detta för att försöka bevisa att jag är en geek som går igång på färgglada LED-belysningar utan för att jag tidigare har sett frågor runt när USB-laddarna funkar. Svaret är När de lyser blått!
Vi börjar närma oss Prag, effekten på motorerna dras av och vi börjar sjunka ner genom molnen. Då jag inte hade så mycket annat för mig just då, Sudokun var redan löst och ifylld med bläck så det gick inte att sudda och börja om, så tog jag en bild av motor och vinge...
Väl på marken så blev det avstigning, passering genom transfer (typ ta vänster och upp för rulltrapporna) så hanns det med ett loungebesök. Tänkte att då kommande leg är det som puttar mig över gränsen till Diamond med 225 poängs marginal så måste detta firas med bubbel. Tyvärr hittade jag inget mousserande vin så det fick bli den lokala varianten
Jag såg dock till att ta den starkare varianten av den lokal brygden! Skall det firas så skall det firas.
Sedan var det dags för boarding, och detta var fågeln som skulle bära mig hem
Ser förvånansvärt bekant ut
När jag väl kommer ombord så inträffar även denna gång det som är bland det orligaste med att åka med vändande plan - kabinpersonalen som hälsar mig välkommen ombord med sitt professionella leende, och så ser man hur det börjar jobba bakom ögonloberna. Va, du igen? Åt det här hållet också?? Men leendena blir alltid bredare och naturligare, och servicen på vägen hem brukar alltid bli ännu bättre och personligare åt detta håll.
Har bokat plats 3F även åt detta håll, men rad 1 D-F är ledig så jag flyttar fram hit istället, tänkte pröva förstaraden på denna modell. Visar sig vara ganska normalt med benutrymme, vilket med mina 195cm och 46 i skostorlek medför ben i nästan 90 graders vinkel.
Även om jag har betydligt luftigare i brösthöjd så föredrar jag ändå rader där jag får in benen under stolen framför... Men nu vet jag det även för Neo.
Jag ser också att det är inte bara småfåglar som landar i Prag, men en stilla undran är huruvida Emirates verkligen klarar av att fylla en sådan här kärra med folk som skall till Prag? Är inte Prag ungeför som Sundsvall eller så...?
Nåväl, starten går och vi börjar klättra igen. Har fortfarande inte så mycket annat att göra så tar en bild till på motor och vinge
Här går den på betydligt högre effekt, är det någon som vet hur många rpm en sådan här motor går på under stigning, marchhöjd resp inflygning mot landningsbana?
Bälteslampan bingar av igen, varma handdukar kommer ut och serveringen påbörjas. Eftersom detta är den flight som jag kommer över gränsen med så skall det naturligtvis firas. In med bubbel!
De flesta av er vet redan hur denna smakar, men min summering är Definitivt inte en Bollinger men f*n så mycket bättre än Chardonnayen.
Kabinpersonalen konstaterade redan vid boarding att de var samma låda på vägen hem som dit, men att jag kunde få en sallad istället. Vid själva serveringen räcktes salladen över utan några ytterligare frågor, jag uppskattar verkligen när personalen blir självsvåldiga och tar saker i egna händer! Även denna låda var helt ok.
Till denna beställde jag in det röda finvinet
Det var faktiskt riktigt trevligt, och hade en tydlig eksamk. Hur mycket eksmak? Ungefär som om man filtrerat råvinet genom eksågspånet från Visingsö, men det störde faktiskt inte.
Dags för lite mer firande
Naturligtvis har jag tidningar och sådant med mig att läsa, men efter allt firande så kände det inte så jätteinspirerande att läsa om trädbeskärning, så jag tittade ut genom fönstret istället
Sedan inflygning, landning och taxning till gate där vi parkerar bredvid syskonkärran NEO junior
Bälteslampan bingar till en sista gång och jag lyckas med hjälp av mina vassa armbågar hamna först i avstigningskön. Hamnar i ett mycket trevligt samtal med ombordpersonalen tills dörren har öppnats och folket bakom mig börjar trycka på så hårt att jag inte kan stå kvar.
Genom Arlanda och ut till bussen, där @SNIFF sitter på väg hem från sitt jobb. Han undrar vart jag kommer ifrån och mitt svar är Prag. Trevligt tycker @SNIFF och jag följer upp med I 40 minuter. @SNIFF s svar på detta är Ah, en sådan resa. Det är så skönt när man är omgiven av likasinnade så man inte behöver förklara allt för alla, de vet redan hur det ligger till och att detta faktiskt är OK! Till och med naturligt!