Redaksjonen
Medlem
BusinessClass har besøkt Singapore Airlines Training Center og har fått et eksklusivt innblikk i alt arbeidet som ligger bak det å få kabinansatte opp det nivået som andre flyselskap misunner dem.
Servicen, smilene, vennligheten og den personlige servicen som oppleves om bord hos Singapore Airlines er så mye mer enn bare ”vennligheten som er i østen”. Vi tilbragte en dag på Singapore Airlines Training Center i Singapore, kun få minutter unna Changi Airport og fikk et eksklusivt innblikk i opplæringen til kabinansatte hos Singapore Airlines.
En stolt historie
Det inneholdsrike treningssenteret som ligger bak strenge sluser og nødvendige identifikasjon, viser etter våre begreper selskapets historie og stolthet på en flott måte. Og det er ikke vanskelig å forstå at ferske og litt mer rutinert kabinpersonell blir en smule ydmyke når du kommer inn i det digre foajeen med en flott mesanin hvor hele selskapets historikk og ulike høydepunkter er oppsummert på informative plansjer. Fra den spede begynnelse i 1947 da de ble en del av Malayan Airways Limited og siden ble Malaysia-Singapore Airlines i 1966. Året kjøpte selskapet sin første Boeing 707 og deretter en rekke Boeing 737.
Uniformene
Og i 1968 tok selskapet i bruk sine unike og tradisjonelle Kebaya uniformer på sine kabinansatte. Men det var først i 1972 at den franske klesdesigneren Pierre Balmain fikk i oppgave å redesigne og lage uniformen som faktisk den dag i dag er lik. De unike draktene er ikke bare mønstre og fin fasong, men forteller ved hjelp av fargene om hvilke posisjon den kabinansatte har om bord. Uniformen med mest blått i seg er flight stewardess – altså dem det er flest av om bord. Draktene ispedd litt grønt er leading stewardess mens draktene med litt rødt er chief stewardess og det hele toppes med drakten med lilla innslag som er inflight manager. For herrene kan man se på slipsene hvilken rang de har. Fargeskjemaet fungerer på samme måte som hos kvinnene.
Holdning
Under vårt besøk begynte vi med å hilse på studentene som var i sin tredje opplæringsuke ved senteret. Og denne dagen var det trening på å hilse og hvordan man skal gå i kabinen. Det nytter ikke å komme slentrende nedover midtgangen med en Singapore Sling i lanken. Her må brystet frem, skuldrene ned og holdningen generelt pen uten å være for mye. Og man må ikke dulte inni seter. Og nettopp dette med å ta hensyn til hvordan ens fremtreden skal være for alle verdens ulike kulturer er ganske så komplekst. Studentene denen formiddagen var både innfødte fra Singapore, noen fra MAlaysia, Taiwan og Japan. Men Skandinavisk personale er foreløpig ikke å finne.
Vin og mat
Noe av det som Singapore Airlines scorer godt på er mat og drikkeutvalg om bord, og i et av klasserommene vi besøkte satt ferdigutdannet kabinpersonalet som skulle få tettet sinne kunnskapshull omkring alkohol som serveres om bord. Klasserommet var utstyrt med blant annet vintønner og kunst og plansjer som alle var vinrelaterte – dette for å sette studentene i rett stemning. Kabinpersonell som BusinessClass snakket med kunne fortelle at de selv ikke drakk vin, men var veldig opptatt av å ha best mulig kunnskap siden passasjerene ofte spurte dem om råd i fohold til hva de skulle velge til maten. I tillegg var det fokus på det sosiale ansvaret som følger det å servere alkohol. Eksempelvis er jo flygninger til og fra USA mer restrektive i fohold til alkoholgrensene som de ulike statene setter.
Hår og make-up
Alle som har reist med Singapore Airlines må nok istemme at utseendet på de kabinansatte er ”flawless”. Og ja, ingen ting er tilfeldig. Singapore Airlines følger selvsagt de aktuelle motene, men forsøker å fremstå klassiske og moderne til alle tider. Damene kan ha både langt og kort hår, men bør holde seg unna de mest outrerte frisyrene. Helt kort hår eller en bob funker utmerket, og har de lengre hår, må dette settes opp i gitte oppsetninger slik at lange hår ikke blir å finne i maten som serveres. Hårnett er ikke et alternativ. For noen år siden var svært mye mørk farge rundt øynene mote, nå skal øynene synes og leppestiften ikke være skrikende rød. Dempet og subitilt er veien å gå. For gutta er det også strenge krav. Ikke skjegg, ikke langt kinnskjegg, og en kort velpleid frisyre er korrekt. For kvinnene er sminke en nødvendighet, men ikke for mye.
Mat og drikke
Med flytyper som Airbus A380 som Singapore Airlines har en businessclass avdeling med hele 86 seter, så betyr dette at maten må tilberedes kjappest mulig. Passasjerene kan ikke vente en times tid på å få servert sin middag. På treningssenteret drilles kabinpersonalet i å legge opp retten på tallerken i henhold til ”boka” – og dette skal helst gå unna på ca. 15 sekunder. Og med selskapets unike ”boook the cook” service hvor passasjerne på forhånd kan bestemme sin hovedrett, er det mye å passe på for dem om bord, men som med alt annet – øvelse gjør mester. En artig detalj er at personalet må lære seg å lage eggerøre om bord i flyets mikrobølgeovn. Vi fikk bivåene et forsøk på dette – litt smør utover en tallerken, et egg, litt melk og noen sekunder inn i ovnen, røre om, og gjenta samme prosedyre gang på gang inntil konsistensen var slik man forventer. Vi smakte, og det var ingen ting å utsette på smaken. Og trodde du bestikk og servise var det samme på alle flygninger? Nei, på flygninger til og fra eksempelvis Japan, og Kina benyttes eget servise som passer til rettene og historien til landet.
Liksom-kabiner
Senteret har også ulike treningskabiner hvor setene er plassert i liksomkabiner, og på denne måten kan kabinpersonell trene på servering om bord eller eksempelvis hvordan et business class eller first class sete skal gjøres om til en seng.
Og har du lagt merke til at håndtaket ”pølseklypa” som benyttes til å dele ut varme kluter om bord har ulike farge ved utlevering og innhenting av klutene? Den blå benyttes ved utlevering av klutene, mens den røde benyttes ved innsamling. Egentlig er dette omvendt logikk, men i denne sammenheng og kinesisk kultur forbindes ofte rødt med skittent.
I neste artikkel skal vi fortelle mer om sikkerhetstreningen som kabinpersonalet må gjennom.
Les mer >>