Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Carl

Medlem
Om kassan nu börjar sina som det påstås tidigare i tråden så får förmodligen ditt hopp stå till att någon lägger ett bud på företaget.
Kan tänka mig att Norweigan måste avyttra fler flygplan för att få ordning på finnaserna. Deras aggressiva prissättning är inget annat än desperation.
 

mha321

Medlem
Samtidigt har de gott om moderna flygplan som de nog *kan* avyttra. Särskilt om de är riktigt desperata - nog finns det köpare för MAX. Men de vill nog undvika det så gått det går, och ta in det på andra vägar. Och så är ju frågan but snabbt en affär om att köpa ett par 737 går...
 

igelkotten

Medlem
Samtidigt har de gott om moderna flygplan som de nog *kan* avyttra. Särskilt om de är riktigt desperata - nog finns det köpare för MAX. Men de vill nog undvika det så gått det går, och ta in det på andra vägar. Och så är ju frågan but snabbt en affär om att köpa ett par 737 går...

Buy and lease back går nog väldigt snabbt!
 

apknug

Medlem
Buy and lease back går nog väldigt snabbt!
Ja en Sell and lease back går nog att ordna förhoppningsvis snabbt. Frågan om vilka villkor Norwegian skulle få av finansiärerna för en sådan affär bara med tanke på deras situation? Jag har svårt att se att det skulle bli billigare eller stärka kassa flödet jämfört med den, förmodade, lånefinansiering man har idag.

Det skulle minska nettoskuldsättningen och stärka balansräkning och det är ju dock bankerna rätt måna om......
 

igelkotten

Medlem
Ja en Sell and lease back går nog att ordna förhoppningsvis snabbt. Frågan om vilka villkor Norwegian skulle få av finansiärerna för en sådan affär bara med tanke på deras situation? Jag har svårt att se att det skulle bli billigare eller stärka kassa flödet jämfört med den, förmodade, lånefinansiering man har idag.

Det skulle minska nettoskuldsättningen och stärka balansräkning och det är ju dock bankerna rätt måna om......
Bankernas åsikt väger tungt för fortlevnaden. Slår något nyckeltal eller liknande lånekrav fel nu så är det ju bankerna som får bestämma hur Norwegian ska lösa sina likviditetsproblem. Sell and lease back innebär ju att någon annan än banken kommer förgrymma sig över norwrgians betalningsförmåga. Köper de kanske lite tid, men är ju inte särskilt långsiktigt hållbart.
 

M.K

Medlem
Ja -7% var för optimistisk prognos av mig, stödet krossades direkt. Lite spännande bet med hävstång upp strax då kanske. Borde upp & testa ditåt nu innan vidare fall framöver. Inget ”billiga resor” mail än men dagen är fortsatt ung. ;)
 
Last edited:

M.K

Medlem
& nu kom dagens erbjudande :rolleyes: Sanslöst, de mailar t o m mer än president Trump nu!

010056FC-1CCE-4F7A-855D-9E85BC9B9AE8.jpeg
 
Toppen