Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

JimmyH

Medlem
En spännande effekt av att avboka var visst att jag enligt SAS tjänat in nya poäng på flyg , saldo är dock tyvärr korrekt ;)

upload_2017-8-16_20-1-44.png
 

RickardG

Medlem
Med hänvisning till denna post: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017

Jag lyckades boka Stockholm-Zürich-Los Angeles-Honolulu idag, med hemresa Vancouver-Seoul-Frankfurt-Stockholm. Först ville kvinnan i Tallinn inte gå med på detta, utan hänvisade till de nya reglerna som säger "most reasonable routing". Jag försökte med argumentet att Hawaii är en dyrare zon än alla andra zoner jag skulle passera, men hon sa att det viktiga var att det inte fanns andra alternativa vägar som är betydligt kortare.
Jag hänvisade då till att detta gällde business för fem personer mitt i sommaren och att alla alternativa rutter hem till Stockholm då skulle innebära väldigt mycket hoppande (jag hade inte letat fram något konkret exempel men efter allt mitt sökande visste jag att det är i princip omöjligt att hitta något som inte blir heltokigt). Hon höll till slut med om att omvägen genom Asien antagligen inte är särkilt mycket värre än andra rutter, bad om att få återkomma efter att ha pratat med sin chef och genomförde sedan bokningen.

Kontentan är väl att det i teorin är möjligt att ta vägen genom Asien från Nordamerika till Europa, men man behöver kunna argumentera för sin sak och kanske ha tur med vilken agent man pratar med. I praktiken är det nog svårt och min känsla är att jag hade tur denna gång.
Nu har poängen dragits och jag blev lite konfunderad kring kostnaden. Hur är det med poäng för en Open Jaw där destination och hemresa sker från två olika zoner?
 

RickardG

Medlem
Hur många är ni som åker och i vilken klass?
Tillämpade ni en 2-4-1?
Jag gav ett exempel på en person i Business utan 2-4-1. Hanteringen av rabatten för 2-4-1 och antalet personer har de gjort rätt, det är med summan per person innan rabatten som är lägre än jag trodde.

Har någon annan bokat Open Jaw till en zon och hem från en annan?
 
Toppen