Senaste nytt

Dagrum på Arlanda

HerrFlyiboy

Medlem
Ett litet problem.
Vi är bokade på QR 172 från ARN till DOH 22.40
1 April. Vi kommer in från GOT med mycket begränsade flyganslutningar (lördag). Enda möjliga valet är morgonflighten vilket ger oss en 14 timmars layover på ARN. Inte kul. Finns det nån lounge med duschmöjligheter eller är man hänvisad till ta ett dagrum på något av hotellen?

Tack..
 

Agö

Medlem
Den enda lounge som har dusch på Arlanda Terminal 5 är SAS-loungen och till den har du inte tillträde när du flyger med Qatar (om du inte är Eurobonus Pandion).
 

Thornado

Medlem
Såvitt jag vet så är det bara SAS Guldlounge som har dusch på Arlanda och den kommer ni ju troligtvis inte in i (eftersom jag antar att ni flyger SAS från GOT så kan det ju funka om någon i sällskapet är EBD och har arrival lounge).
Om det framförallt är duschmöjligheten ni är ute efter så kan man köpa det för 85 kr på Rest and Fly mellan T4 och SkyCity.
Med 14 timmar så skulle jag dock mycket starkt överväga att åka in till Stockholm och hitta på något roligare där istället.
 

maswan

Medlem
Intressant, någon som testat det? I trådstartarens fall går det ju att komma in airside på Terminal 5 (med Qatarbiljetten).

Jag har kommit in som EBD arrivals lounge från Ume på väg till Reykjavik i ekonomi på Iceland Air (dvs ingen lounge-access på avgående flight), borde väl vara ekvivalent? Kan dock möjligtvis vara beroende av dagsform på personal, det blir ju manuell hantering, men jag fick en tydlig hänvisning till arrivals access när jag blev insläppt.
 

Agö

Medlem
Jag har kommit in som EBD arrivals lounge från Ume på väg till Reykjavik i ekonomi på Iceland Air (dvs ingen lounge-access på avgående flight), borde väl vara ekvivalent? Kan dock möjligtvis vara beroende av dagsform på personal, det blir ju manuell hantering, men jag fick en tydlig hänvisning till arrivals access när jag blev insläppt.
Mkt intressant, tack! På t.ex. Kastrup hade ju detta fungerat fint men Arlanda är ju lite speciellt med de olika terminalerna.

Blir lite fundersam när det gäller just Icelandair och din EBD-status dock, under vissa förutsättningar har man ju tillgång till SAS-loungerna då men du kan säkert bekräfta att nedan inte gällde dig (dvs. att du inte åkte på codeshare).

If you are traveling with one of our partners on a codeshare flight with airBaltic, NextJet, Rossiya or Icelandair, you have lounge access if you are a EuroBonus Diamond or Gold or Star Alliance Gold member or have a SAS ticket (ticket document starts with 117-) in SAS Business/SAS Plus. You can see which airline operates your flight in your booking confirmation ("operated by").
 

jacoph

Medlem
Ett annat alternativ är att du stannar på Clarion i Sky City och käkar av deras frukostbuffé och sen hänger i deras relax och gymavdelning hela dagen. Är det bra väder kan ni ligga och sola vid den uppvärmda utomhuspoolen. Spottingmöjligheterna är dock dåliga då poolen är på fel sida huset..
Kostar 200 p/p om ni vill käka frukost, annars 100 p/p.

Gym och pool på Clarion Hotel Arlanda Airport
 

Bridgeman

Medlem
Jag har bokat dagrum på Sky City Radisson fick betala 500kr om jag minns rätt. Jag tog kontakt med receptionen då vi kom ner till Sthlm Arlanda. Gick jätte bra den gången. Sedan beror det på om det finns lediga rum.
 

maswan

Medlem
Mkt intressant, tack! På t.ex. Kastrup hade ju detta fungerat fint men Arlanda är ju lite speciellt med de olika terminalerna.

Blir lite fundersam när det gäller just Icelandair och din EBD-status dock, under vissa förutsättningar har man ju tillgång till SAS-loungerna då men du kan säkert bekräfta att nedan inte gällde dig (dvs. att du inte åkte på codeshare).

If you are traveling with one of our partners on a codeshare flight with airBaltic, NextJet, Rossiya or Icelandair, you have lounge access if you are a EuroBonus Diamond or Gold or Star Alliance Gold member or have a SAS ticket (ticket document starts with 117-) in SAS Business/SAS Plus. You can see which airline operates your flight in your booking confirmation ("operated by").

Jag åkte codeshare, men formuleringen där är annorlunda än den var då. Biten om "EuroBonus Diamond or Gold or Star Alliance Gold member" var inte närvarande då på webben, utan bara stycket om resor i Plus. Det här var i somras då jag fick rött i automaten men blev manuellt insläppt med hänvisning till arrivals lounge.

Jag trodde faktiskt att jag skulle ha tillgång på avgående flyg eftersom jag inte hade läst så noga och blev lite förvånad över rött ljus, så jag läste den i mer detalj i loungen för att se om jag eller loungeporten hade fel. Och som loungeaccess-infon var skriven då så skulle jag ha fått tillgång till lounge som statuslös i Plus/Business men inte som Guld+ i Ekonomi. Bra att de har styrt upp det nu, kändes lite ologiskt då.
 
Toppen