Senaste nytt

Champagnetråden

palmen

Moderator
Så typiskt BC. Moderatorer är inget bättre. Gnäll om att trådar som liknar redan finns..Läser alltmervsällab här. Ett stort gällforum. Personligen tycker jag det är kul med en ny tråd om champagne.
Om det hade ansetts vara en dublett tråd hade vi slagit ihop dom till en tråd, men det är inte gjort i detta fall. Jag informerade bara om att det fanns en tråd som innehåller väldigt mycket av infon som efterfrågades, och det inlägget gjordes inte i rollen som moderator (då skriver jag alltid under med det också).

Tycker du att mitt inlägg inte tillför något får du gärna anmäla det så tittar en annan moderator på det.

/Moderator
 

Nikje

Medlem
ger varandra tips och råd om drycken
Bra tråd! Har ytterst begränsade kunskaper och tar tacksamt emot råd på en flaska bra champagne från 2006 för lagring i ca 6-8 år. För att försvåra bör den helst inte överstiga 500:-..:D

Tanken är naturligtvis att barnen ska få en flaska från sitt födelseår när dom tar körkort, fyller 18/20 eller motsvarande. Som jämförelse har vi redan en Palmer & Co Vintage Brut 2008 (á 319:- för 3-4 år sedan om jag minns rätt)..
 
Bra tråd! Har ytterst begränsade kunskaper och tar tacksamt emot råd på en flaska bra champagne från 2006 för lagring i ca 6-8 år. För att försvåra bör den helst inte överstiga 500:-..:D

Tanken är naturligtvis att barnen ska få en flaska från sitt födelseår när dom tar körkort, fyller 18/20 eller motsvarande. Som jämförelse har vi redan en Palmer & Co Vintage Brut 2008 (á 319:- för 3-4 år sedan om jag minns rätt)..
Kul! Jag ska se vad jag kan komma på för tips!
 
Bra tråd! Har ytterst begränsade kunskaper och tar tacksamt emot råd på en flaska bra champagne från 2006 för lagring i ca 6-8 år. För att försvåra bör den helst inte överstiga 500:-..:D

Tanken är naturligtvis att barnen ska få en flaska från sitt födelseår när dom tar körkort, fyller 18/20 eller motsvarande. Som jämförelse har vi redan en Palmer & Co Vintage Brut 2008 (á 319:- för 3-4 år sedan om jag minns rätt)..
Det finns inte så jättemånga 06: or att tillgå, men dessa finns just nu på systemets beställningssortiment och är några som jag kan rekommendera. 2006 är inte det bästa året (men på inget vis dåligt) 2002, 2008 är riktiga toppårgångar men det var 06 du efterfrågade och det är ju extra kul om det är födelseår för barnen!

Henriot är ett säkert kort (fanns tidigare hos SAS i många år) ;) fyra tior över budget.

Gosset är också mycket bra (finns nu hos SAS! Dock ej årgång) tvåhundra över budget, men ville ändå tipsa om den.

På budget - André Clouet. Mycket bra producent, bra viner till rimlig peng.

Som ett litet wildcard slänger jag med en riktig kanonpjäs som jag tycker du kan köpa för att dela hela familjen på den stora dagen, Pol Rogers prestigecuvée, Winston Churchill. Den kostar en slant men det är den värd. Den utklassar enligt mig de flesta prestigechampagner jag testat och det är en del... En personlig favorit! Oavsett val så kommer du utan tvekan att bli nöjd. Förhoppningsvis får du smaka lite av innehållet fr. dina barn. Lycka till i jakten och återkom gärna och berätta vilken det blev! Om du köper någon av ovanstående. (Har funnits hos bl.a Asiana och Lufthansa).


Skärmavbild 2018-12-29 kl. 16.14.40.png
Skärmavbild 2018-12-29 kl. 16.14.23.png
Skärmavbild 2018-12-29 kl. 16.15.15.png
Skärmavbild 2018-12-29 kl. 16.15.01.png
 
Last edited:
Lite vägledning om det går bra?
Jag har aldrig haft någon större tilldragelse för Champagne överlag, men jag skulle gärna vilja bli bättre på att dricka Champagne.

Finns det, låt oss säga tre olika bubbeldrycker som rekommenderas för en amatör som vill lära sig mer om smakpaletter och storlek på bubblor?
En instegsvariant, en steget ovan och en "bra" Champagne?

Om det kommer något förslag, gärna i Systembolagets ordinarie sortiment.
Här kommer en lista med lite blandade prisklasser som jag alla tycker är bra och väldigt goda. Bra start tycker jag är Massing för 199 och La Chouette. Speciellt Chouette är otroligt mycket champagne för pengarna. Mellanklass utan tvekan Diebolt för 389. Fynd. Att gå över 500kr som amatör i början är bortkastat. Drick många olika och testa så kan du klättra på stegen allteftersom! Kunskap ger mersmak. Lycka till! (Samtliga på listan är utvalda ur ordinarie sortiment). Duval Leroy finns hos Swiss, Charles Heidsieck tidigare hos SAS, och finns hos Singapore Airlines.

Skärmavbild 2018-12-29 kl. 16.54.23.png
 

Nikje

Medlem
Det finns inte så jättemånga 06: or att tillgå, men dessa finns just nu på systemets beställningssortiment och är några som jag kan rekommendera. 2006 är inte det bästa året (men på inget vis dåligt) 2002, 2008 är riktiga toppårgångar men det var 06 du efterfrågade och det är ju extra kul om det är födelseår för barnen!

Henriot är ett säkert kort (fanns tidigare hos SAS i många år) ;) fyra tior över budget.

Gosset är också mycket bra (finns nu hos SAS! Dock ej årgång) tvåhundra över budget, men ville ändå tipsa om den.

På budget - André Clouet. Mycket bra producent, bra viner till rimlig peng.

Som ett litet wildcard slänger jag med en riktig kanonpjäs som jag tycker du kan köpa för att dela hela familjen på den stora dagen, Pol Rogers prestigecuvée, Winston Churchill. Den kostar en slant men det är den värd. Den utklassar enligt mig de flesta prestigechampagner jag testat och det är en del... En personlig favorit! Oavsett val så kommer du utan tvekan att bli nöjd. Förhoppningsvis får du smaka lite av innehållet fr. dina barn. Lycka till i jakten och återkom gärna och berätta vilken det blev! Om du köper någon av ovanstående. (Har funnits hos bl.a Asiana och Lufthansa).


Visa bifogad bild 83671 Visa bifogad bild 83672 Visa bifogad bild 83673 Visa bifogad bild 83674
Stort tack för förslagen och din tid!:)

Ska fundera lite men troligen lutar det åt André Clouet, risken för "pärlor åt svin" är ändå överhängande...:D I
bästa fall kommer dom vara mindre intresserade av alkohol i allmänhet än vad jag var/är.;)
 
Toppen