Senaste nytt

Business till Hong Kong, vilket bolag väljer ni?

bachelor

Medlem
Som sagt, om man ska resa till Hong Kong med businessbiljett, och kan välja mellan SAS, Lufthansa, Swiss och Turkish. Vilken väljer ni och varför? Lufthansa och Sas har jag åkt tidigare så är främst nyfiken på hur Swiss och Turkish står sig mot dem.
 

bachelor

Medlem
För enkelhetens skull, anta att det inte är någon priskillnad, och anta också att det har samma anknytningstider. Vill alltså ha svar på hur man upplever kabinen, servicen ombord, maten, drycken, kanske väga i lounger som kan vara bättre/sämre mm
 

Tonton

Medlem
Jag skulle tänka såhär:

1. Vilka alternativ finns det? - det har du listat
2. Vad är priserna på dessa olika alternativ? - Markant skillnad som gör att jag väljer det ena över de andra?
3. Om priserna är likartade, hur ser flygtiderna ut? - Någon som är bättre än de andra?
4. Om flygtiderna är lika/okej överallt, vilken flygplansmodell/Hårdvara är det ombord? - någon jag vill testa?
5. Ta beslut därefter.

För enkelhetens skull, anta att det inte är någon priskillnad, och anta också att det har samma anknytningstider. Vill alltså ha svar på hur man upplever kabinen, servicen ombord, maten, drycken, kanske väga i lounger som kan vara bättre/sämre mm

Tyvärr inte så enkelt. Inget av bolagen har en enhetlig flotta med likadan hårdvara. För att det ska bli en ordentligt jämförelse så bör du skriva ut flygplansmodellerna för varje flight.

Annars så skulle jag säga att min lista ovan är hur jag generellt tänker - men den jämförelse du söker kräver lite mer detaljer.
 

bachelor

Medlem
Jag skulle tänka såhär:

1. Vilka alternativ finns det? - det har du listat
2. Vad är priserna på dessa olika alternativ? - Markant skillnad som gör att jag väljer det ena över de andra?
3. Om priserna är likartade, hur ser flygtiderna ut? - Någon som är bättre än de andra?
4. Om flygtiderna är lika/okej överallt, vilken flygplansmodell/Hårdvara är det ombord? - någon jag vill testa?
5. Ta beslut därefter.



Tyvärr inte så enkelt. Inget av bolagen har en enhetlig flotta med likadan hårdvara. För att det ska bli en ordentligt jämförelse så bör du skriva ut flygplansmodellerna för varje flight.

Annars så skulle jag säga att min lista ovan är hur jag generellt tänker - men den jämförelse du söker kräver lite mer detaljer.
Jag är redan på punkt 4. Priser skiljer inte nämnvärt och flygtider ser bra ut på alla med mindre skillnader bara. Så det jag egentligen ville ha svar på är kanske från nån som rest med en eller ett par av dessa bolag till HK, eller menar du att de har olika maskiner till samma destination? Och oavsett om det är olika maskiner kanske man kan ha en uppfattning om att Zurich eller Istanbul har bättre lounger än Munchen/Frankfurt/Köpenhamn. Eller om ens egna erfarenheter på respektive bolag i business har varit bra/dåligt.
 

Benz

Medlem
Har själv kartlagt denna rutt med *A. Har dock själv bara flugit SAS i C. Men kan kanske bidra med ytterligare info. Reser du ensam så känns spontant SAS som det trevligaste valet då du kan knipa ett enkelsäte. På Swiss krävs väl högre status för att kunna välja dessa? Turkish flyger fn B777 vilket innebär den gamla businesskabinen. Lufthansa kör A380 från MUC och 747-8 från FRA. Tidsmässigt avgår alla sen kväll och landar på eftermiddagen/kväll. SAS ankommer tidigast, runt kl15. Väljer du Turkish så får du ett stopp i IST mitt i natten (lokal tid) då den flighten avgår 02:00.
 
Toppen