Senaste nytt

British Airways ställer in alla flighter 27 maj 2017

Dr. Miles

Expert
Ombokning? Eller bara gå hem...?
BBC skriver att passagerarna bör INTE förvänta sig att bli ombokad varken på flygplatsen, på webbsidan eller via kundtjänst.
Jag gissar att pga IT problem kan de inte hitta eller röra bokningarna.

BBC skrev:
Passengers shouldn't expect to be rebooked at the airport, online or via a call centre as the system failure has affected those operations as well
British Airways: Computer problems hit passengers - BBC News

I sådan situation skulle jag boka en ny biljett / hotell själv och skicka ersättningskrav till British Airways senare.
Att vänta att bli ombokad till senare flight kan ta evigheter.
 

bstark

Medlem
Man undrar hur det ens är möjligt, var väl inte länge sen de bytte till ett nytt system.

Men jag kan inte säga att jag är förvånad. Ska bli intressant att höra orsaken till detta.
 

palmen

Moderator
Riktigt tråkigt för alla drabbade.
Vet men något om grejerna är uppe och fungerar igen så flygen kan gå imorgon? Lär ju bli kraftiga följdproblem efter detta.

Får mig lite att tänka på när man var yngre och på LAN och någon klev på grendosan alla fick ström från eller råkade sparka ur "fel" nätverkssladd. Det var ju lite lättare att återställa dock.
 

Abbs

Medlem
Riktigt tråkigt för alla drabbade.
Vet men något om grejerna är uppe och fungerar igen så flygen kan gå imorgon? Lär ju bli kraftiga följdproblem efter detta.

Får mig lite att tänka på när man var yngre och på LAN och någon klev på grendosan alla fick ström från eller råkade sparka ur "fel" nätverkssladd. Det var ju lite lättare att återställa dock.
Trodde först du jobbat hos LAN Airlines och ställt till det. Tog en stund att fatta.
 

AABack2ARN

Medlem
Fy fasen vad träligt. :(

Tittar man på ExpertFlyer så finns det en hel del platser på SAS och BA för resa Stockholm-London i morgon och på måndag medan det åt andra hållet är i stort sett utnollat. Men det kan vara proaktivt utnollande från såväl SAS som BA. Men eftersom det har varit långhelg i Sverige och skall vara det i Storbritannien var det troligen hög beläggning redan från början.

På deras twitter-konto pratar VD Alex Cruz (iförd en gul high visibility väst för att visa på allvaret) om ett power failure. Med tanke på vad folk i media skriver om brist på (synlig) personal på Heathrow så verkar det vara korrekt...

P.S: Känns som om rubriken är fel. Det skall nog vara "BA nere" i stället ;)
 
Att det överhuvudtaget skall gå att ligga nere så länge. Trodde man byggde in redundans i sådana här system.

Finns det något som tyder på en riktad attack?
 

fcx

Medlem
Att det överhuvudtaget skall gå att ligga nere så länge. Trodde man byggde in redundans i sådana här system.

Finns det något som tyder på en riktad attack?

Man bygger in redundans, men man gör sällan fullskaletester för att se att redundansen fungerar som den ska.
 

trekker

Medlem
Jag har ingen aning men det är tur i otur, idag är en lördag. Minst antal avgångar i veckan.
Däremot tror jag att problemen (inte bara IT problem utan även andra problem) fortsätter även imorgon och då finns det mer avgångar.
Tur I otur vet jag inte, idag var första dagen på Kristi himmels lovet och en bank holiday weekend här I UK vilket betyder massexodus. Detta har nog sabbat mycket för många och kan kosta rejält.
 
Toppen