Senaste nytt

Biljett med både SAS och Lufthansa?

ericwg

Medlem
Hallå BC!
Det kanske finns ett väldigt ett enkelt svar till denna fråga men jag lyckas inte hitta det eller komma fram till det.

Jag planerar att flyga från Boston till Stockholm under januari och tillbaka ett par dagar senare. På ditvägen (hemvägen...) så vill jag flyga United/SAS via New York. Så att man kliver på långa flighten i New York och vaknar "utvilad" i Stockholm. Då SAS inte flyger till Boston under vintern så vill jag dock ta Lufthansa via Frankfurt på vägen tillbaka, alltså Stockholm-Frankfurt-Boston. Anledningen är densamma, jag vill kliva på i Europa och landa i Boston med den långa flighten. Inget byte i New York. När jag söker på resorna på Sas.se, Lufthansa.com eller Google Flights så lyckas jag dock inte komponera det?

Går det att ringa ett magiskt nummer eller går det inte att kombinera SAS/United på vägen till Sverige och sedan Lufthansa på vägen tillbaka till USA? Det kan vara ett annat Star Alliance-bolag också där man mellanlandar i norra europa.

Tack!
 
Last edited:

Senator

Moderator
Tyvärr finns det inte längre några bra priser som kombinerar SAS med Star Alliance North American Joint Venture (LH/UA/LX/AC/SN/OS). Så du måste välja. Alternativen du har i mitt tycke är
SAS: BOS-EWR/ORD-ARN-EWR/ORD-ARN
Star JV: BOS-FRA/MUC/ZRH-ARN-FRA/MUC/ZRH

Lufthansa har haft ett LH6xxx prefix tidigare på ARN-EWR operated by SAS, men jag hittar ingen sådant nu.
 

AABack2ARN

Medlem
Lufthansa har haft ett LH6xxx prefix tidigare på ARN-EWR operated by SAS, men jag hittar ingen sådant nu.

Hmm? Jag kan inte hitta en enda långdistansflygning med SAS som har codeshare med något annat bolag. Har inte testat exakt alla men de jag har testat med flightstats visar bara på att codeshare förekommer på europa- och inrikesflygen. Hur länge har det varit så här?

Vill ingen leka med SAS längre (när det kommer till långdistans)? Eller är det SAS som inte vill ha lekkamrater?
 

Canadien

Medlem
Hmm? Jag kan inte hitta en enda långdistansflygning med SAS som har codeshare med något annat bolag. Har inte testat exakt alla men de jag har testat med flightstats visar bara på att codeshare förekommer på europa- och inrikesflygen. Hur länge har det varit så här?

Vill ingen leka med SAS längre (när det kommer till långdistans)? Eller är det SAS som inte vill ha lekkamrater?

Air China verkar vara kompis

CA6801 - Air China LTD CA 6801 Flight Tracker
 

Senator

Moderator
Hmm? Jag kan inte hitta en enda långdistansflygning med SAS som har codeshare med något annat bolag. Har inte testat exakt alla men de jag har testat med flightstats visar bara på att codeshare förekommer på europa- och inrikesflygen. Hur länge har det varit så här?

Vill ingen leka med SAS längre (när det kommer till långdistans)? Eller är det SAS som inte vill ha lekkamrater?

Jag skrev ”har haft” inte att ”Lufthansa har” Men nej, det verkar inte som det finns mycket code share på Nordamerika för SAS.

Jag antar SAS brände sig på den Europeiska JV med Lufthansa och BMI, fast har väl JV med SQ nu.
 

ericwg

Medlem
Tyvärr finns det inte längre några bra priser som kombinerar SAS med Star Alliance North American Joint Venture (LH/UA/LX/AC/SN/OS). Så du måste välja. Alternativen du har i mitt tycke är
SAS: BOS-EWR/ORD-ARN-EWR/ORD-ARN
Star JV: BOS-FRA/MUC/ZRH-ARN-FRA/MUC/ZRH

Lufthansa har haft ett LH6xxx prefix tidigare på ARN-EWR operated by SAS, men jag hittar ingen sådant nu.

Ok, tack för bra information. Då kör jag nog på SAS ändå, helt OK att landa i EWR sent på eftermiddagen på vägen tillbaka och sätta sig på kvällsflyget till Boston. Vaknar man utvilad i Stockholm i alla fall på vägen dit :) Hemskt att landa i Frankfurt vid halv sex tiden...
 
Toppen