Senaste nytt

Bilder eller "rapport" från SAS svävare/katamaraner Malmö-Kastrup?

Canadien

Medlem
Läge att starta upp dessa för att komma runt danskarnas blockad av svenskar. Transfer på CPH är okej även för svenskar. Så via svävaren och incheckning i hamnen i Malmö blir man en transferpax på Kastrup och kan såldes kan flyga. Varsågoda till tipset SAS ;)

? De nya reglerna som kom för en vecka sedan gäller inte bara Kastrup utan hela gränsen, du ska alltså kunna åka bil/tåg till Kastrup ifall du ska vidare på semester utanför Danmark.
 

Alf

Medlem
Här en film om DSØs verksamhet på Öresund. Delen om svävarna börjar vid 2’22.

Tack för en trevlig nostalgifilm. Det är ju så att man längtar tillbaka till den tiden. Både flygbåt, katamaran och svävare användes ju under denna epok när man kunde resa från Malmö. Det var en trevlig resa med utsökt service, god mat och dryck. Lika mycket Eurobonus poäng som Sträckan CPH-ARN eller CPH-NRK.

Mindre bra för levern om man åkte ofta. Exempel på en ordinär hemresa till Norrköping på den tiden SAS hade en business klass värd namnet på Europalinjerna.

Lounge Malmö med dryck och tilltugg
Båt Malmö-Kastrup, dansk smörrebröd med Exv räkor och rostbiff men lämplig dryck och kaffe och avek
Lounge Kastup, Guldlounge med lätt mat och bra utbud av dryck
Flyg CPH-NRK, lätt måltid exv dansk hackebiff med potatissallad med lämplig dryck och kaffe och avek

Som en extra bonus på detta, den obligatoriska taxfree påsen som inköptes i Malmö.
 

011430121

Medlem
Lounge Malmö med dryck och tilltugg
Båt Malmö-Kastrup, dansk smörrebröd med Exv räkor och rostbiff men lämplig dryck och kaffe och avek
Lounge Kastup, Guldlounge med lätt mat och bra utbud av dryck
Flyg CPH-NRK, lätt måltid exv dansk hackebiff med potatissallad med lämplig dryck och kaffe och avek

Som en extra bonus på detta, den obligatoriska taxfree påsen som inköptes i Malmö.

Det var bättre förr, förutom att polarrullen inte var uppfunnen ännu.
 

Valley

Medlem
Tack för en trevlig nostalgifilm. Det är ju så att man längtar tillbaka till den tiden. Både flygbåt, katamaran och svävare användes ju under denna epok när man kunde resa från Malmö. Det var en trevlig resa med utsökt service, god mat och dryck. Lika mycket Eurobonus poäng som Sträckan CPH-ARN eller CPH-NRK.

Mindre bra för levern om man åkte ofta. Exempel på en ordinär hemresa till Norrköping på den tiden SAS hade en business klass värd namnet på Europalinjerna.

Lounge Malmö med dryck och tilltugg
Båt Malmö-Kastrup, dansk smörrebröd med Exv räkor och rostbiff men lämplig dryck och kaffe och avek
Lounge Kastup, Guldlounge med lätt mat och bra utbud av dryck
Flyg CPH-NRK, lätt måltid exv dansk hackebiff med potatissallad med lämplig dryck och kaffe och avek

Som en extra bonus på detta, den obligatoriska taxfree påsen som inköptes i Malmö.

Det var tider det :)
Och ingen tull att gå igenom på gamla Karlstadflygplatsen. Väskan plockade i princip vid ytterdörren.
Hemresorna gjordes väldigt ofta på fredagar. Så ingen förfest behövdes :D
 

Ancistrus

Medlem
Mindre bra för levern om man åkte ofta. Exempel på en ordinär hemresa till Norrköping på den tiden SAS hade en business klass värd namnet på Europalinjerna.

Lounge Malmö med dryck och tilltugg
Båt Malmö-Kastrup, dansk smörrebröd med Exv räkor och rostbiff men lämplig dryck och kaffe och avek
Lounge Kastup, Guldlounge med lätt mat och bra utbud av dryck
Flyg CPH-NRK, lätt måltid exv dansk hackebiff med potatissallad med lämplig dryck och kaffe och avek

Åkte då (liksom nu) oftast economy, och har för mig att man bara fick nötter att äta på katamaranen. Däremot var de generösa med starkvarorna. Bad man om en whisky fick man den upphälld i ett normalt glas fullt ungefär till hälften, uppskattningsvis 10-12 cl.

(Däremot minns jag inte att jag fick något de två gånger katamaranen var inställd och ersatt med flyg Malmö-Köpenhamn på grund av isläget. Ena gången hade jag inte lagt märkte till att det stod Sturup (MMX istället för MMA?) på biljetten utan kom glatt till svävarterminalen, och märkte att det var väldigt tomt. Pratade snabbt med någon på plats och fick reda på att flyget gick från Sturup. Jag hade tur att vara i god tid och sprang ut och tog en taxi till Sturup. Förmodligen hade den jag pratat med kontaktat Sturup för när jag kom inspringande på Sturup fick jag frågan om jag var personen som kom från svävarterminalen.)
 

Agö

Medlem
Det stämmer, det var en trevlig tur med helikopter över sundet på runt 10 min till Malmö.
Tyvärr kunde man inte köpa genomgående biljetter på SAS med helikoptern och därför blev det ett väldigt högt pris för denna resa. Sedan blev det heller inga poäng. Var man snabb på denna helikopter vid boarding kunde man få sitta i vänstersits eftersom det bara var en pilot.
Trevligt reportage i Sydsvenskan bakom betalvägg om helikopterlinjen. Inte dåligt med 100k pax 1999.

"När bron invigdes sommaren 2000 var han vd för Helikopterservice som också flög från Malmö till Kastrup. Året innan var verksamheten på topp och det året transporterade de nära nog 100 000 passagerare från 88 länder till och från flygplatsen med upp till 60 turer per dag.
Företaget hade 58 anställda i Malmö och Helsingborg och omsatte 90 miljoner kronor.

– Det var en jättebra affär. Vi tjänade mycket pengar på slutet, säger Sten Gunnarsson."

Helikopterservice i Helsingborg landade för gott när Öresundsbron öppnade - Sydsvenskan
 

Alf

Medlem
Trevligt reportage i Sydsvenskan bakom betalvägg om helikopterlinjen. Inte dåligt med 100k pax 1999.

"När bron invigdes sommaren 2000 var han vd för Helikopterservice som också flög från Malmö till Kastrup. Året innan var verksamheten på topp och det året transporterade de nära nog 100 000 passagerare från 88 länder till och från flygplatsen med upp till 60 turer per dag.
Företaget hade 58 anställda i Malmö och Helsingborg och omsatte 90 miljoner kronor.

– Det var en jättebra affär. Vi tjänade mycket pengar på slutet, säger Sten Gunnarsson."

Helikopterservice i Helsingborg landade för gott när Öresundsbron öppnade - Sydsvenskan

Det var ett mycket bra sätt att ta sig till Helsingborg. Åkte många gånger med denna helikopter. Gick alltid i tid och i alla väder. Det skulle vara kraftig isbildning som skulle stoppa den.
Det som alltid förvånade mej var att den flögs med enbart en pilot, trodde det var krav på två vid kommersiellt passagerarflyg. Nu medförde detta att man i regel kunde sitta i vänsterstolen i längst fram bredvid piloten.

Jag läste någonstans att när man slutade sin verksamhet hade man flugit 652 400 passagerare över sundet. Det motsvarar I praktiken hela Skånes befolkning över Öresund. En imponerande bedrift.
 
Toppen