Senaste nytt

Bagage Puh Quoc - Singapore

toer00

Medlem
Hej,
Kommer att fluga Puh Quoc - Ho Chi Min City - Singapore på separata biljetter, dels. Vietnam Airlines , Puh Quoc - Ho Chi Min City på betalda biljetter (business) och sedan Ho Chi Min City - Singapore med Singapore Airlines (EB Poäng - business).

Någon som vet om man kan checka bagaget direkt PQC - SIN eller om man måste plocka ut det i SGN och checka in det igen? Vilket betyder immigration och säkerhetskontroll igen..?
 

palmen

Moderator
Varför ska du göra immigration om du flyger inrikes i Vietnam?
Med största säkerhet checkar de inte bagage hela vägen. Även om de gjort det någon gång är det inget du har rätt till och kan kräva.
 

toer00

Medlem
Varför ska du göra immigration om du flyger inrikes i Vietnam?
Med största säkerhet checkar de inte bagage hela vägen. Även om de gjort det någon gång är det inget du har rätt till och kan kräva.

Tanken var att se om de ev. hade, som på vissa platser i Thailand tex. Phuket där du kan sköta passkontroll där, åka inrikes med tex Thai till Bangkok och sedan direkt får gå till utrikes utan att gå via immigration där.

Och frågan ang. bagage, jag tänker inte kräva, var bara nyfiken på om andra medlemmar i detta forum hade erfarenhet hur det ligger till...

Har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot svar. Dock kommentarer typ ”varför” och ”du kan inte kräva”, dessa är avklarade nu... enkelhet och tid heter svaren på dessa...
 

agehall

Medlem
Och frågan ang. bagage, jag tänker inte kräva, var bara nyfiken på om andra medlemmar i detta forum hade erfarenhet hur det ligger till...

Har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot svar. Dock kommentarer typ ”varför” och ”du kan inte kräva”, dessa är avklarade nu... enkelhet och tid heter svaren på dessa...

Du behöver lära dig lägga ihop 1 och 1 och få det till 2. Även om någon har rest exakt samma väg och lyckats få bagaget incheckat innebär det inte att du kommer att få det. Även det omvända gäller - du kan lyckas få det även om någon annan blivit nekad. Det beror helt på dagsformen hos den som checkar in dig.

Min input är "4", vilket är vad tärningen jag just rullade visar - det är ungefär lika hjälpsamt som alla andra kommentarer du kan få.
 

pep

Medlem
Du flyver almindelig indenrigs i Vietnam og checker kun din kuffert ind til SGN. Selv, hvis du havde rejst med VN videre til Singapore var du ikke sluppet for separat check in i SGN. Ude af domestic-terminal gaar du 400 meter tv. til den internationale terminal og op paa anden sal (baggagevogn kan gaa ind i elevatoren). Singapore Airlines har normalt mindst 5 check-in counters aabne i sektion C og der er aldrig ventetid.
PS. Det hedder Phu Quoc (PQC) og er tilsyneladende et sted hvor VN har lidt problemer med at overholde deres tidtabel (iflg. SKYTRAX reviews af VN domestic)
 
Last edited:
Hej,
Kommer att fluga Puh Quoc - Ho Chi Min City - Singapore på separata biljetter, dels. Vietnam Airlines , Puh Quoc - Ho Chi Min City på betalda biljetter (business) och sedan Ho Chi Min City - Singapore med Singapore Airlines (EB Poäng - business).

Någon som vet om man kan checka bagaget direkt PQC - SIN eller om man måste plocka ut det i SGN och checka in det igen? Vilket betyder immigration och säkerhetskontroll igen..?
Ingen kommer veta om du kommer kunna göra det, men du kan ju alltid fråga (olika flygbolag och till och med olika allianser talar väl inte för det dock).

Dock, jag gissar (eller hoppas) du har gott om tid mellan flygen eftersom det är separata biljetter och min, om än ringa, erfarenhet är att flyg från Phu Quoc kan ha problem att hålla tidtabell och tiderna kan ändras. Alltså får du inga problem att hämta ut bagaget och checka in det igen.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt ExpertFlyer, Vietnam Airlines (VN) har inte bagage-interlineavtal med Singapore Airlines (SQ). Endast interline av e-ticket.

Kod:
Interline AgreementsShare Results

E-Ticket Interline Agreements
    AA        AC        AE        AF        AH        AI        
    AM        AR        AY        AZ        BA        BI        
    BL        BM        BR        BT        B2        CA        
    CI        CO        CX        CZ        DJ        DL        
    EK        EY        FM        FV        GA        GF        
    GK        GP        HA        HR        HU        HX        
    IB        IT        IZ        JL        JQ        KA        
    KC        KE        KL        KQ        K6        LG        
    LH        LO        LX        LY        ME        MF        
    MH        MI        MK        MU        NH        NX        
    NZ        OK        OM        OS        OZ        PG        
    PR        PS        QF        QR        QV        SA        
    SB        SK        SN        SQ        SU        SV        
    S7        TG        TK        UA        UL        UX        
    VA        VS        VV        WF        WY        W9        
    XF        3K        8M        9B        9W        
    
Paper Ticket and Baggage Interline Agreements

   MAY ISSUE TICKETS INCLUDING
       AA  AC  AE  AF  AH  AI  AM  AR  AV  AY  AZ  A9  BA  BD  
       BG  BI  BL  BM  BR  BT  B2  B7  CA  CI  CS  CU  CX  CZ  
       DL  D6  EK  ET  EW  EY  FI  FM  FT  FV  GA  GF  GK  GP  
       HA  HM  HR  HU  HX  HY  IB  IC  IR  IZ  JD  JL  JO  JP  
       JQ  JU  KA  KC  KE  KL  KQ  KU  K6  LG  LH  LO  LX  LY  
       MD  ME  MF  MH  MI  MK  MU  NH  NU  NX  NZ  OK  OM  OS  
       OU  OZ  PF  PG  PR  PS  PX  QF  QR  QV  RA  RJ  RO  SA  
       SB  SK  SN  SQ  SU  SV  S2  S7  TG  TK  TN  TP  TU  UA  
       UB  UL  UT  UX  U6  U8  VA  VJ  VN  VS  VV  WF  WY  W5  
       W9  XF  ZH  2A  3K  6U  7D  8M  9B  9W                  
 
   MAY CHECK BAGGAGE TO
       AA  AC  AE  AF  AH  AR  AY  AZ  A9  BA  BD  BL  BM  BT  
       B2  DL  D6  EK  ET  EY  FM  FT  FV  GF  GK  GP  HA  HM  
       HU  HX  HY  IB  IZ  JL  JO  JP  JQ  JU  KC  KE  KL  KQ  
       K6  LH  LO  LY  MD  MF  MI  MK  MU  NU  NX  NZ  OU  PG  
       PR  PS  QF  QR  QV  RJ  SA  SB  SK  S7  TG  TN  UA  UT  
       UX  U6  VA  VN  VS  WY  W9  XF  ZH  3K  7D  8M

Vilket bör innebära att man INTE kan checka in bagaget genomgående till Singapore, om man flyger Puh Quoc - Ho Chi Min City med Vietnam Airlines och Ho Chi Minh City - Singapore med Singapore Airlines.
Det är oavsett om man har bokat allt som en bokning eller som två separata bokningar.
 

toer00

Medlem
Och som bonus för all som så snällt svarat på mina frågor. Lite bilder fr. VN Businessclass på A319, SGN - PQC. Bla EGEN buss för businessclass pax.

Och en dam som skyddar C- pax från solen, med ett paraply...

Ock som lök på laxen så var Air Force's E-4B på besök i SGN...(USA’s försvarsminister s.k. Doomsday-plane)

bb0ff3b8dfde4f324b6d557b8ebce42c.jpg


23b84d2a8021ee4e4c586bf75f42c144.jpg


5f0c759256b3fe92b8c06633e761f137.jpg


3a6d0106c5399d043bf91afbd25105c6.jpg


b235bc87eb4b4c72ab6383d7c2cfb710.jpg
 
Last edited:
Toppen