Senaste nytt

Bäst chans till tidig incheckning?

RickardG

Medlem
Jag ankommer till Hilton San Diego Bayfront tidigt på morgonen (troligen runt kl 9:00). Finns det något jag kan göra för att maximera mina chanser att få tidig incheckning för att minimera väntan tills jag kan få tillgång till rummet?
Tror ni det är bättre att försöka kontakta hotellet innan, eller bara dyka upp väldigt tidigt och hoppas på det bästa?
Jag är Diamond och hoppas samtidigt på en uppgradering. Skulle både uppgradering och tidig check-in bli svårt att få till är dock det sistnämnda viktigare.
 

Senator

Moderator
I min erfarenhet så ser du i 9 av 10 fall redan kvällen innan om du är uppgraderat i appen.

Så om rummet som redan är allokerat till dig inte är redo löper du en risk att behöva ta ett annat rum.

Jag hade ringt kvällen innan om det är viktigt.
 

Senator

Moderator
Är det viktigt bokar man natten innan också så att man är garanterad att ha ett rum. Det är S.O.P. i tex Dubai då man i princip alltid anländer rätt tidigt.

Utresa från Dubai håller jag med. Har gjort samma sak i februari på hemresan som går 02.30 och betalar för den natten.

Men inkommande att boka kvällen innan för 09.00 nästa morgon så bör man oavsett ha en dialog med hotellet som man inte blir ”no show” och får problem med det senare.
 

agehall

Medlem
Men inkommande att boka kvällen innan för 09.00 nästa morgon så bör man oavsett ha en dialog med hotellet som man inte blir ”no show” och får problem med det senare.
Man skriver som kommentar att man kommer anlända sent så går allt bra. Gjort det flera gånger. Just Dubai är ju speciellt för där behöver man ha både en natt före och efter sin vistelse i de flesta fall.
 

Jönsson

Medlem
Precis som föregående, kontakta hotellet innan och nämna att du gärna vill få en tidig incheckning, så brukar det lösa sig. Chansen till uppgradering kan dock minska en aning. Jag checkar nästan alltid in tidigt och det brukar i regel bara vara att fråga så ordnar de ett rum.

Ett tips är att använda funktionen ”Messge hotel” i appen . Man får i regel svar omgående då meddelandet dyker upp på hotellets terminaler.
 

RickardG

Medlem
För mig just den här gången är tidig incheckning viktigare än uppgradering, även om det självklart är så att jag räknar med att bli utan båda och har bokat därefter. Hur gör jag nu när @agehall och @Senator ger olika råd? :rolleyes:
 

Jönsson

Medlem
Ingen ger direkt olika och motsägande råd. Kontakta hotellet innan och fråga om de kan ordna tidig incheckning. De kommer att försöka lösa det åt dig. Det är det råd alla kommer att ge dig.
 

Senator

Moderator
Den stora skillnaden mellan mitt tips och vad Agehall skriver är om man skall ta kontakt innan, eller bara åka dit samt jag skulle ALDRIG boka natten innan om jag planerade anlända kl 09.00. Chansen för att du skulle de facto komma kl. 09.00 om du flyger är variabel :) Självklart anländer man 02.00 som i Dubai är vi överens.

Jag jobbar med en proaktiv, "questions are always free" metodik när jag reser. Om jag verkligen behöver hjälp med något från ett hotell, så tar jag kontakt innan. Det kan vara uppgraderingar, tidig check-in, extra grejer till bebisen. Ödmjuk hållning funkar väldigt bra.

Lätt OT gällande hotell och just Dubai som vi pratade om innan: SPG har grader av sin Platinum nivå. Det finns en som heter Platinum 75. Där finns det en förmån som heter: Your24™have the flexibility of choosing your check-in. For example, check in at 9 p.m. and check out 9 p.m. on the day of departure.

När jag var där senast med min kompis så anlände vi 23.30 och fick checka ut 23.30. Grym förmån, skulle gärna se liknande på Hilton över kanske 100 nätter eller dyl. I ditt fall skulle du behöva checka ut 09.00 på utresan, så frågan är om det hade funkat.
 
Toppen