Senaste nytt

Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner

En awardsökmotor som tidigare visats som hastigast i någon tråd i forumet är Flight Award Availability | AwardFares
Den har varit under utveckling ett tag men nu fick jag mejl om att man släppt en mer färdig produkt.

I nuläget kan jag bara se ca 90 dagar framöver, men sägs att det ska öka.
Man kan ha ett gratis konto eller ett där man betalar 5$ /mån alt 50$ /år för lite mer saker.

Så här skriver dom i delar av mejlet.

We've been working hard making improvements over the past few months. We're continuously adding more routes to the award calendar (now more than 350), including Business availability on most Singapore Airlines routes (and First on some).

Today we have also launched AwardFares Gold which enables Custom Searches. This lets you search custom routes, check availability for dates more than 90 days in the future, and refresh existing results in the calendar. Currently limited to 100 per day.


Kanske ett substitut till trollerilådan som legat nere ett tag?

Screenshot_2018-07-18 AwardFares.png


Det går även att "bygga" sin resa med hjälp av sidan
Screenshot_2018-07-18 AwardFares(1).png
 
Last edited:
This lets you search custom routes, check availability for dates more than 90 days in the future, and refresh existing results in the calendar. Currently limited to 100 per day.
Såg det där också i utskicket, men jag undrar vad de menar med över 90 dagar, 91 dagar är ju också över 90 och hjälper inte särskilt mycket. Är det 200 dagar, 330 dagar eller något annat? Hade velat få lite tydligare info om det.
 
Såg det där också i utskicket, men jag undrar vad de menar med över 90 dagar, 91 dagar är ju också över 90 och hjälper inte särskilt mycket. Är det 200 dagar, 330 dagar eller något annat? Hade velat få lite tydligare info om det.
Jag tror tanken är 330 dagar. Men i dagsläget är man inte där. Samma sak gällande rutterna, alla finns inte än.
Den verkar hämta infon från United då dom verkar visa samma, medans Expertflyer visar saker som inte synes på united och i programmet.
 

Berglund

Medlem
"Hämtar" är väl att ta i. Min uppfattning var att grabbarna "scrapar" med hjälp av individuella sökningar och läser in resultaten i en egen databas och därefter förnyar resultaten allteftersom. Det ligger ett jättejobb bakom men att det skall vara anledningen till att man "bara" har ett visst antal rutter, det är nämligen dessa som finns inprogrammerade och som man söker med viss frekvens. Så "söker och lagrar" är väl mer en beskrivning av vad som sker än just "hämtar" för det är inga färdiga paket som "hämtas"utan mycket jobb bakom varje sökning. Om jag förstår rätt är det även därför antalet sökningar begränsas, man får göra högst 100 om dagen och även varför man inte kan refresha oftare än var femte minut även som guldkund. Men jag kan ha fått allting om bakfoten...
 

palmen

Moderator
Haha, om så är fallet så är det surt för alla de som donerade pengar till trollerilådan.
Mig veterligen kommer inte trollerilådan återuppstå, men arbetet med den ligger mig veterligen till grunden för detta nya verktyg så jag skulle nog säga att det är väl investerade pengar. Och all hjälp man fick under tiden som trollerilådan var uppe var ovärderlig för många.
 

pqvst

Medlem
Såg det där också i utskicket, men jag undrar vad de menar med över 90 dagar, 91 dagar är ju också över 90 och hjälper inte särskilt mycket. Är det 200 dagar, 330 dagar eller något annat? Hade velat få lite tydligare info om det.

Med "Custom Searches" kan du välja en valfri rutt och söka den upp till 365 dagar fram. T.ex.
1. Origin: HND, Destination: HAN
2. Depart Earliest: 2019-04-01
3. Klicka på förstoringsglas ikonen för att på börja sökningar (max 7 aktiva i taget)

Även om man bara kan söka dag för dag så brukar det gå väldigt snabbt, speciellt om där är lite tillgänglighet.

Screenshot 2018-07-19 09.20.00.png
Om där e lite tillgänglighet så brukar det markeras med "X" efter bara en sökning, t.ex:

Screenshot 2018-07-19 09.24.29.png
 
Med "Custom Searches" kan du välja en valfri rutt och söka den upp till 365 dagar fram. T.ex.
1. Origin: HND, Destination: HAN
2. Depart Earliest: 2019-04-01
3. Klicka på förstoringsglas ikonen för att på börja sökningar (max 7 aktiva i taget)

Även om man bara kan söka dag för dag så brukar det gå väldigt snabbt, speciellt om där är lite tillgänglighet.

Visa bifogad bild 77936
Om där e lite tillgänglighet så brukar det markeras med "X" efter bara en sökning, t.ex:

Visa bifogad bild 77937
Tack, det positiva sen när man sökt några enskilda rutter är att alla ev platser ligger kvar och man får en översikt av alla sökningar som gav platser dom datumen när man tar bort Origin och Destination.
Det verkar som sen när man sökt senare än 90 dagar så ligger dom kvar.
Dock undrar jag om resultatet man får av dom specifika sökningarna visas sen även för alla andra.
Screenshot-2018-7-19 AwardFares(1).png
 
Last edited:
Toppen