Senaste nytt

Arlandas luftrum stängt pga drönare

agehall

Medlem
Det släppta förbudet gäller väl bara fotografering med drönare? Eller har några andra regler också ändrats?
 

AABack2ARN

Medlem
Drönarförbudet gällde alla drönare utrustade med kamera om jag tolkar saken rätt (vilket väl iofs är samma sak som fotografering om man inte har drönare som man kan fjärrstyra på distans via kameran). Dvs drönare utan kamera fick man flyga.

Min känsla är dock att de som flyger i närheten av flygplatsen gör det för att filma planen. De som tycker det roliga är att flyga en drönare (som alternativ till modellflygplan) åker nog sällan ut till en flygplats för att göra detta utan har vett och kunskap om vad som gäller.
 

Jönsson

Medlem
Eländigt detta. Råkade ut för stängt luftrum på Arlanda pga drönare både tå 3/8 och mån 7/8. Resultatet, två försenade flighter. Dags att installera ett misilförsvar på Arlanda? ;)
 

Moco

Medlem
Eländigt detta. Råkade ut för stängt luftrum på Arlanda pga drönare både tå 3/8 och mån 7/8. Resultatet, två försenade flighter. Dags att installera ett misilförsvar på Arlanda? ;)

Nej men däremot har jag i samarbete med svenska myndigheter tagit fram ett armband, inte helt olikt polismyndighetens avspärrningsband, med texten "Dröna inte över min flygplats!". Tänkte göra den tillgänglig till försäljning snart och jag tror att den kommer att leda till en märkbar förbättring av situationen.
 

Alf

Medlem
Ett gäng utrustade med sådana här kanske:

Jag vet inte vad som skulle vara värst med risk att orsaka en olycka, drönaren eller de skjutglada soldaterna.

Tror nog mer på förslaget från @Moco som är helt i linje med polismyndighetens förebyggande verksamhet. Armbandet fungerade visserligen inte så bra på Bråvallafestivalen men det är väl bara ett inkörningsproblem.
 
Toppen