Senaste nytt

Arlanda har tagit bort bagagevangnarna på Arlanda T5 air side

AABack2ARN

Medlem
De verkar ju vara nogranna med att få in alla vagnar eftersom de uppmanar anställda att inte ställa dem i förråd eller på kontor...
 

maswan

Medlem
Förstår inte varför folk är upprörda. Har man vettigt handbagage (läs: ett som rullar på fyra hjul) så behövs inga bagagevagnar.

Det enda jag finner upprörande är att man inte får ta smitvägen ut ur taxfreebutiken.

Sedan undrar jag vad Swedavia gjort med alla överblivna vagnar..?

Instämmer, fast ryggsäck.

Som jag sa i måndags var det en stor flock med dem parkerade utomhus utanför T5, om man tar gångvägen till vänster från busshållplatsen på T5 mot swedaviahuset/polisen så går man förbi dem. Om de nu inte har flyttat dem igen.
 

Berglund

Medlem
De verkar ju vara nogranna med att få in alla vagnar eftersom de uppmanar anställda att inte ställa dem i förråd eller på kontor...
Hade jag varit anställd ute på Arlanda hade jag absolut sett till att säkra upp "min egen vagn" när jag sett ett sådant meddelande och många med mig! Jag tror nog att det står ett antal vagnar undangömda på diverse kontor just nu.
 

Tockstew

Medlem
Det anges ju i den inklippta, interna infon att det ska ske en utvärdering efter sex månader så de som verkligen lider av detta tilltag har ju all möjlighet att lämna synpunkter.
 

thh

Medlem
De där vagnarna står alltid i vägen och flera passagerare använder dem mer eller mindre som murbräckor när de går runt - för att inte tala om de som lämnar dem mitt i gångarna. Jag tycker inte det är ett dåligt beslut för att några tar med sig större packning än de kan bära, det är fritt fram att anpassa handbaggaget efter vad man själv kan få med sig.
 

AABack2ARN

Medlem
Personligen kommer jag inte sakna vagnarna - jag vänder mig mot motiveringen att de lider av platsbrist och i samma stycke säger att utrymmet som frigörs skall användas till popup-matställen...
 

Hachans

Medlem
Personligen kommer jag inte sakna vagnarna - jag vänder mig mot motiveringen att de lider av platsbrist och i samma stycke säger att utrymmet som frigörs skall användas till popup-matställen...

Fast platsbristen måste ju inte vara där de står uppställda när man hämtar dem. Det kan ju vara så att det är ont om plats där man ställer ifrån sig dem också och att de blockerar gångar och liknande, och att man inte har plats att styra upp avställningen. Till exempel.
 

thh

Medlem
Personligen kommer jag inte sakna vagnarna - jag vänder mig mot motiveringen att de lider av platsbrist och i samma stycke säger att utrymmet som frigörs skall användas till popup-matställen...

Jag håller faktiskt helt med dig om att de skäl som de anger är helt orimliga. Hela f-piren (eller vilken det nu är som är längst bort) känns död när man går i den de skulle kunna flytta något dit. Det är också ganska många affärer som säljer exakt samma sak - särskilt alkohol. Det vore okej om man fick köpa alkohol på inom-EU resor men det verkar man inte få.

Och öppna starbucks igen, eller ännu hellre en espresso house. Finns det verkligen bara en waynes nu? Personen som är ansvarig för det borde sparkas omedelbart.
 

mha321

Medlem
Jag håller faktiskt helt med dig om att de skäl som de anger är helt orimliga. Hela f-piren (eller vilken det nu är som är längst bort) känns död när man går i den de skulle kunna flytta något dit. Det är också ganska många affärer som säljer exakt samma sak - särskilt alkohol. Det vore okej om man fick köpa alkohol på inom-EU resor men det verkar man inte få.

Och öppna starbucks igen, eller ännu hellre en espresso house. Finns det verkligen bara en waynes nu? Personen som är ansvarig för det borde sparkas omedelbart.
Visst får man väl köpa alkohol på eu resor. Inte skattefritt, men det brukar ju inte hindra folk.

Anledningen att det finns många affärer av samma typ är att det är väl där de tjänar pengar. Att driva restaurang/café airside är vad jag har hört väldigt svårt att få att gå ihop generellt sett - inte bara höga hyror, men också kostnaden och problematiken med att få in råvaror, verktyg och personal genom kontrollen. Tex en taxfree shop behöver ju inte direkt ha färska varor så det går enklare.

Håller med om att F är död. Men så som den ligger så går ju folk inte igenom där naturligt annat än när de går sista biten till gate, och då är det ju troligare att man bara köpet sådant man planerar innan... Ingen mer sälj där gör betydligt mindre attraktivt område.
 
Toppen