Jag vill tro att det är en "per gäst" kostnad. Eftersom personalen vid ankomst drar gästens kort och scannar boardingpasset samt noterar eventuell gäst, det vill säga +1. Jag har däremot aldrig sett att de för någon som helst bok över vem som äter vad eller mängden som beställs in.
Intressant tanke om en månatligt klumpsumma, det är inte otänkbart men i så fall drar jag till med en hybridlösning. En grundsumma för att hålla ytan reserverad till att börja med och därefter X kronor per besökare. Någonstans måste man få incitamenten att dra åt samma håll. En fast klumpsumma, utan rörlig del, hade inte uppmuntrat Pontus loungen att vara snabba, vänliga eller promotat fler gäster, tvärtom, då blir ju varje extra gäst bara en merkostnad för restaurangen. Jag tror ganska hårt på att i varje fall någon del av ersättningen är rörligt per gäst. Allt annat verkar nämligen orimligt.