Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Homer

Medlem

obs

Medlem
Kanske det är planen då? Behålla någon linje från ARN men med ett mindre flyg som kostar lite i straffskatt. A330E maskinerna kan sedan flyttas till ett land med kloka politiker ( Danmark). :D
Men den "nya" flygskatt är väl också tänkt att vara en avgift som läggs på varje biljett och vara beräknat utifrån avståndet till slutdestinationen. Eller har man tänkt om hos MP ?
 

M.K

Medlem
Ja och med färre pax blir det självklart mindre skatt att betala. Större flyg på CPH som sänkt sina avgifter. De ger nu också riktigt förmånliga rabatter om SAS feedar in trafik. Faktiskt ett möjligt alternativ för de nya maskinerna framöver. T ex EWR är inom räckvidden från ARN.
 

Plus

Medlem
Ja och med färre pax blir det självklart mindre skatt att betala. Större flyg på CPH som sänkt sina avgifter. De ger nu också riktigt förmånliga rabatter om SAS feedar in trafik. Faktiskt ett möjligt alternativ för de nya maskinerna framöver. T ex EWR är inom räckvidden från ARN.
Det finns som tidigare nämnt fler delar av ekvationen vilket gör att till t.ex EWR och ORD finns det inte några alternativ till Widebody. Så din dröm kommer inte att slå in, det vågar jag garantera.
 
Dessa tre maskiner får man väl se lite som ett test. Om försöket faller väl ut så är nog tanken att man ska omvandla ordern av redan beställda maskiner till ett antal av denna typ. Således så kan man kanske tänka sig att man testar maskinerna på lite olika typer av rutter. Jag tror därför att man kommer att flyga till både Nordamerika och Mellanöstern eller Indien. Kanske även till Nordafrika.

Istället för att flyga en maskin på en destination så tror jag att man kanske slingar en maskin på två olika destinationer eller avreseorter.

Exakt vilka orter man kommer att flyga till/från är ju svårt att gissa på men jag tycker att GOT-EWR-AAR som någon föreslog låter intressant. Men i övrigt så tror jag nog att man kommer att vara sina hubar trogen och i första hand laborera med olika destinationer.

Till Mellanöstern så har ju Tehran tidigare varit en ganska önskad destination men varför inte till Oman eller Abu Dhabi?

När det gäller konfigurationen så tror jag att man trots allt vill vara så effektiva som möjligt och satsar på fyra till fem rader 2+2 i Business.
Jag är dock inte så säker på att man inreder en särskild PLUS kabin. Förutom 2+2 i Business så tror jag att resten av kabinen blir 3+3. Möjligen med lite bättre benutrymme i de första 5 raderna efter business om man ändå tycker att man vill ha någon form av PLUS-möjlighet.

När det gäller konfigurationen så har man ju lite erfarenhet sedan PrivatAir tiden. På den maskinen fanns det väl ingen PLUS?

När man väl har dessa tre maskiner, och i framtiden kanske ytterligare ett gäng, samt alla A350/A340/A330 så kommer man ju att ha en väldigt bra flexibilitet att både förstärka och dra ner på olika linjer beroende på säsong. Jag tycker att detta verkar riktigt spännande.
 

mha321

Medlem
Är det förresten någon som sett någon indikation på om dessa maskiner hamnar i vanliga sas eller sas Ireland?
 

Atom

Medlem
När det ännu spekuleras må jag säga att även jag vore glad om det gick att flyga SAS direkt till Kanada.
Men en viktig fråga för er som varit med förr: När nya linjer lanseras, brukar det finnas bonusbiljetter? :)
 

palmen

Moderator
När det ännu spekuleras må jag säga att även jag vore glad om det gick att flyga SAS direkt till Kanada.
Men en viktig fråga för er som varit med förr: När nya linjer lanseras, brukar det finnas bonusbiljetter? :)
Ja, men inte från dag ett, brukar komma senare. Till inaugural brukar det inte finnas awards.
 
Toppen