Senaste nytt

2-4-1 Singapore med bäst business class

mrnicke

Ny medlem
Hej, Vi skall till Malaysia i Mars 2018 och skall använda vår 2-4-1.
Vi är 2 vuxna och en bebis (8mån).

Jag är ny här, och har försökt att läsa så många trådar som jag hittar här med postar ändå min fråga här.

  • Varifrån vill du börja din resa?
    Stockholm
  • Var är din destination? Singapore (egentligen Borneo, Kota kinabalu)
  • När vill/behöver du resa ut? Första veckan i Mars 2018
  • När vill/behöver du komma hem? 3-4 veckor efter avresa senast.
  • Hur länge vill du vara borta? 3-4 veckor.
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna + bebis (8 mån)
  • I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Detta är min fråga, men tror Singapore!
  • Vad är din budget? (per person) 150 000 (använder 2-4-1)
  • Vad är det viktigaste för dig?
    • KOMFORT + SMIDIGHET, dvs så få stopp som möjligt, med så bra service som möjligt
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vi skall till borneo, men tänker att vi hänger lite i singapore. Visst skulle man kunna se hong kong innan/efter, men känns kanske lite som en omväg med en 8 månaders bebis.

Vilket flygbolag bör man resa med för att verkligen få uppleva en bra business class? och samtidigt få en smidig rutt med en bebis. Får man ens ha en bebis i business class? =)

Stort tack på förhand, och om det finns bra diskussioner som jag har missat om just ovan så tar jag gärna emot tips!
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass, @mrnicke!

First class till Singapore blir det inte om ni inte tjänar extra 40.000 poäng (190.000 poäng totalt).
Om ni reser med litet barn, kan det vara värt att flyga kortaste möjliga väg istället för att maximera.

T ex Stockholm-Bangkok med THAI T/R och sedan boka separat biljett till Kota Kinabalu.
Om jag minns rätt, det finns inget Star Alliance flygbolag flyger till Kota Kinabalu (BKI).
 

mrnicke

Ny medlem
Tack @Dr. Miles

Jag har iofs en bit över 200t poäng, men har ytterligare en 2-4-1 att plocka ut sen. =)
Är det så pass mycket bättre? och vilket flygbolag borde man kolla på då?

Är Thai bättre än ex Turkish? Förstod det som att Turkish hade nyare plan och bättre säten? men visst, det är byte i istanbul då.
Sen funderade jag på Lufthansa, de flyger väl till singapore, men släpper alltså sina 14 dagar innan. även de med byte i frankfurt eller nåt.
Singapore airlines finns, men då är det economy, men flyger direkt från stockholm om jag förstår det rätt?

Vi vill nog gärna stanna i singapore några dagar. men kanske man kan ta det som open jaw och flyga hem därifrån sen?
verkar gå många billiga plan över till singapore från kota kinabalu.
 

palmen

Moderator
Om du ska till Singapore så måste du göra ett stopp någon stans på vägen oavsett hur du reser.
Det som kan vara bra att göra är att resa enligt följande
Stockholm-Hong Kong, SAS Business
Hong Kong - Singapore, Singapore Airlines Business
Slår man upp detta på kartan så är det ingen direkt omväg att åka via Hong Kong

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Tyvärr har inte SAS någon tillgänglighet just nu för resor i Mars till Hong Kong.

Gjorde bara lite snabba sökningar och Turkish kommer upp som ett alternativ för följande utresa, tyvärr inte Business till Istanbul från Stockholm.
Huruvida Turkish är bra eller inte är verkligen en vattendelare, men generellt så verkar folk tycka att det är bra service ombord.
upload_2017-7-31_19-21-58.png


Hemresa skulle ni kunna åka så här med Swiss i Business på båda flighterna. Swiss Boeing 777-300ER är splitternya så det är det senaste de kan erbjuda och de brukar generellt vara riktigt bra.
upload_2017-7-31_19-25-15.png


Om jag vore er skulle jag boka dessa flighter omgående. Viktigaste "regeln" med awardbokningar är att det är helt gratis att boka av, alla poäng, voucher och skatter man betalat får man tillbaka. Av den anledningen så gäller boka först, tänk sen.
 

palmen

Moderator
Tack @Dr. Miles

Jag har iofs en bit över 200t poäng, men har ytterligare en 2-4-1 att plocka ut sen. =)
Är det så pass mycket bättre? och vilket flygbolag borde man kolla på då?

Är Thai bättre än ex Turkish? Förstod det som att Turkish hade nyare plan och bättre säten? men visst, det är byte i istanbul då.
Sen funderade jag på Lufthansa, de flyger väl till singapore, men släpper alltså sina 14 dagar innan. även de med byte i frankfurt eller nåt.
Singapore airlines finns, men då är det economy, men flyger direkt från stockholm om jag förstår det rätt?

Vi vill nog gärna stanna i singapore några dagar. men kanske man kan ta det som open jaw och flyga hem därifrån sen?
verkar gå många billiga plan över till singapore från kota kinabalu.
Du kommer tyvärr inte hitta några "smidiga" flyg i First till Singapore då det kommer att kräva minst 2 mellanlandningar för att få till det om du inte väntar till 14 dagar innan och lyckas hitta 2 platser i Lufthansa First.
First är klasser bättre än att flyga i Business, går inte riktigt att jämföra. Ungefär som att få välja på potatis, köttbullar och lingonsylt eller oxfilé med pommes och bea till middag (förutsatt att man faktiskt äter båda dessa maträtter). Köttbullar kan vara riktigt gott och bra, men Oxfilé är några klasser bättre.

Turkish har inte "nyare" plan än Thai, i alla fall kan man inte säga det generellt. Ni kan hamna i ett plan som är några månader gammalt eller över 10 år gammalt på båda bolagen.

Ska du hitta något i First är det nog störst chans att hitta med Thai från Frankfurt, Munchen, London eller Paris.
 

palmen

Moderator
Om ni ska resa i First skulle ni kunna göra det på följande sätt (connection till Munchen löser sig nog, har inte sökt specifikt efter detta)
upload_2017-7-31_19-35-54.png


Hemresa skulle då kunna vara så här
upload_2017-7-31_19-41-1.png


Thailändare gillar generellt barn väldigt mycket så jag tror att det kommer gå utmärkt att resa med Thai i First. Alla gånge rjag rest med Thai och det funnits barn i business så har besättningen alltid varit där och gjort allt de kunnat för att barnet ska ha det bra.
 

MartinH

Medlem
Enklast för er är via Istanbul. Verkar tyvärr vara dåligt med platser i business till/från ARN. Men bra tider (korta mellanlandningar). Finns gott om platser med både Turkish och Singapore från IST. Fortsätt direkt till Brunei BWN (enda Star Alliance flygplatsen på Borneo), stanna nån dag, sen ett kort hopp till Kota Kinabalu. Sen billigt flyg till SIN/KUL, stanna några dagar, sen TK/SQ hem.
Alltså open jaw
ARN-IST-SIN-BWN
SIN/KUL-IST-ARN
Sök SQ platser på ANA/Aeroplan/Copa/Lifemiles/Expertflyer, inte United.
SAS via HKG hade ju vart fint, men finns inte platser i mars.
Kan ni tänka er mer byten så går det att klämma in massa roligt First, men detta ovan bör vara "enklast", såvida inte SQ börjar släppa platser på ARN-SIN...
 

Dr. Miles

Expert
Tack @Dr. Miles

Jag har iofs en bit över 200t poäng, men har ytterligare en 2-4-1 att plocka ut sen. =)
Är det så pass mycket bättre? och vilket flygbolag borde man kolla på då?

Är Thai bättre än ex Turkish? Förstod det som att Turkish hade nyare plan och bättre säten? men visst, det är byte i istanbul då.
Sen funderade jag på Lufthansa, de flyger väl till singapore, men släpper alltså sina 14 dagar innan. även de med byte i frankfurt eller nåt.
Singapore airlines finns, men då är det economy, men flyger direkt från stockholm om jag förstår det rätt?

Vi vill nog gärna stanna i singapore några dagar. men kanske man kan ta det som open jaw och flyga hem därifrån sen?
verkar gå många billiga plan över till singapore från kota kinabalu.
Eftersom ni reser med litet barn och riktig slutdestination är Kota Kinabalu, skulle jag rekommendera dig som jag skrev i mitt tidigare inlägg (Stockholm-Bangkok T/R med THAI och separat biljett till Kota Kinabalu).


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


THAI Business class på deras Boeing 777-300ER som de använder på bl a Bangkok-Stockholm är bra.
Ni är två vuxna och en infant, så ni kan välja plats t ex 11E & 11F, 14E & 14F eller 16E & 16F.
Platserna i rad 18 till rad 22 säljs som Premium Economy på Bangkok-Stockholm, därför går det inte att välja de platserna om man bokar Business class award på den flighten.

Screenshot20170731 01 TG.png



thai-business-bkk-arn-boeing-777-300er-07-jpg.22179


Turkish Airlines Business class är inte dålig men direktflyg med THAI till Bangkok är bättre.

Info om Bangkok-Kota Kinabalu v.v.
THAI Smile (WE) flyger sträckan 4 gånger per vecka men de är inte med Star Alliance därför går det inte att boka denna sträcka med SAS EuroBonus poäng.
 

Wyll

Medlem
Jag har rest Thai First (A380) och Thai business (747/777) med en 7 månaders bebis. Jag skulle valt First 7 dagar i veckan. Vist man kan inte njuta av First på samma sätt men thai är väldigt måna om barn. Plus att på deras A380 finns en "onödig" yta längst fram som är perfekt som lekrum för en barnfamilj. Där turades vi om att underhålla vårt barn samtidigt som man inte störde de andra resenärerna och ens partner fick njuta av en First upplevelse. Sättet är också så pass stort som säng att vi enkelt kunde sova med vårt barn.

Lycka till med er resa
 

Taggen

Medlem
Jag och min fästmö åker till Kota Kinabalu i december med hjälp av AMEX 2-4-1 voucher och vår routing blir:

Stockholm - Bangkok 13:30 - 05:45 THAI Business
Bangkok - Kuala Lumpur 08:45 - 11:55 THAI Business
3 nätter i Kuala Lumpur
Kuala Lumpur - Kota Kinabalu 10:10 - 12:45 (separat biljett) Malaysian Airlines Economy
10 nätter i Kota Kinabalu
Kota Kinabalu - Bangkok 19:00 - 21:15 (separat biljett) Thai Smile Economy
1 natt på flygplatshotell
Bangkok - Stockholm 13:20 - 19:00 THAI Business

En annan kreativ routing i First är annars att flyga Asiana first till Seoul via Frankfurt om du inte hittar säten i Thai first. Enligt Expertflyer finns det gott om säten i first tillgängliga i början av mars. Vill du till Singapore för att hänga i poolen på Marina Bay Sands så går det givetvis att flyga vidare med Singapore airlines från Seoul. Tre avgångar per dag (Airbus A330-300 med regional Business Class konfig.) i början av mars och platser finns tillgängliga enligt Expertflyer.

Du får köpa en separat biljett till Kota Kinabalu och det är 2 timmar längre flygtid från Seoul än från Bangkok eller så väljer ni häng i Singapore och det är ju Silk Air som flyger främst till Kota Kinabalu så det måste bokas separat.

Ett tredje förslag är att flyga EVA Air Business class via Taipei till Singapore. Då får du två ben i deras utmärkta Business Class (1-2-1 säteskonfig.) då de flygger Boeing 777-300ER både Europa - Taipei och Taipei - Singapore. Platser finns i början av mars enligt Expertflyer från både Paris och Wien och sedan från Taipei till Singapore.

Du kan också flyga Singapore airlines från Taipei till Singapore (Airbus A330-300 med regional Business Class konfig.) Det finns några platser i början av Mars enligt Expertflyer.

Från Taipei flyger Malaysian Airways eller Malindo Air direkt till Kota Kinabalu om du väljer det alternativet.

Om du undrar vad allt prat om Expertflyer handlar om, vilket inte är lätt att veta om man är ny, så finns det många trådar på forumet som beskriver vad det är för program många som hänger på forumet använder sig av.

Lycka till med bokningen
 
Toppen